Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?  (Læst 8272 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Dato: 10 Juni , 2009, 22:48 »
Mine 5 superfriske gæslinger, har hele tiden være på toppen, men igår morges lå der en død.

Der er intet mystisk at se. Ingen tynd mave eller andet overhovedet.

De andre 4 var alle friske idag ca. kl 12, men kl 14 lå der igen 1 død.

Er der nogen, som har et bud på, hvad der kan være galt?

De går i et seperat rum, hvor der er fuldstændig fri for træk.

De har ikke haft varme de sidste 10 dage, har altid frisk vand, får byg, startfoder og græs.

De har en kasse med tørt halm, som de plejer at putte sig i.

Nu har jeg tændt varmen igen, som et desperat forsøg, men kan det virkelig passe, at det er derfor, når de har klaret sig uden i de 10 dage?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2009, 23:20 »
Det lyder ligesom mine kyllinger   :(, det ene øjeblik vi kiggede til dem havde de det fint, næste lå der en død. Hos dem var det som bekendt coli bakterie de havde.
God bedring med dem Søs, håber ikke du mister flere

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2009, 23:28 »
Det håber jeg bestemt heller ikke.

Kan bare ikke forstå, at det kan være coli, da jeg ikke har haft en eneste død kylling og synes jo også de skulle være ramt så, hvis det smitter så nemt.

De går ikke sammen, men vi skifter jo ikke sko, når vi går hos dem.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2009, 23:35 »
Hmm, i bruger begge startfoder... Jeg læste lige i den anden tråd

 http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4818.0.html

Er det startfoder fra samme firma ? bare en tanke...

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2009, 23:44 »
Hvis der var noget galt med foderet, skulle det vel også gå galt med kyllingerne.

De spiser det samme og fejler intet.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2009, 08:54 »
Måske er kyllingerne lidt mere hårdføre så de kan holde det ud lidt længere.....?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Woody

  • Gæst
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2009, 16:57 »
 :'( det er så trist når  de små kræ dør.
Jeg mistede jo også min ene mandarinælling uden synlig grund.
Håber at de andre klarer sig... :)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #7 Dato: 11 Juni , 2009, 18:12 »
Hej Søs


De skal på græs nu, tage dem med i haven, græs er deres naturlige føde og det kan de spise fra fødsel, jeg har selv haft mine gæslinger med i haven fra starten, på den måde får de også nogle andre ting ned i kråsen, jeg tror at bar start foder vil de ikke kunne fordøje og udnytte, så mit råd er, ud på græsset med dem og når de er nogle dage gamle kan de godt tåle 1 time, du kan jo gøre det flre gang om dagen hvis du har mulighed for det, de vil nyde det.

Tommy   


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #8 Dato: 11 Juni , 2009, 18:36 »
Jeg har hørt at startfoder bestemt ikke er godt for svømmefugle og hvis de endelig skal have det, så er det kun i de første dage.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #9 Dato: 11 Juni , 2009, 21:28 »
De får en stor potion frisk plukket græs 1-2 gange hver dag, men måske skal jeg begynde at tage lidt med ud.

Jeg tror måske selv at det simpelthen er fordi, der igen er blevet koldere i vejret. Der er i hvert fald ikke døde flere siden jeg tændte varmen igen.

Så jeg krydser fingre for, de sidste 3 klarer den.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #10 Dato: 11 Juni , 2009, 22:46 »
Hej Søs


Gæslinger og ællinger har det dårligt med vand og fugt i for store mængder, det har jeg selv måtte erfare et par gang, det lyder godt nok mærkeligt men de tørre ikke rigtig af sig selv og jeg tror de bliver hurtig afkølet og det er det de dør af, så en lampe er en god ting især om natten.

Håber de sidst overlever.

Tommy
 

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #11 Dato: 12 Juni , 2009, 08:10 »
hej fodre du med kyllinge start ?
der er pencillin i mod coocoli (et eller andet) det kan svømmefugle ikke tåle ,men du kan godt give dem andestart eller fasan start det er pencillin frit og det har jeg med held brugt til nu 14 gæslinger,
held og lykke med rapperne ;)
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #12 Dato: 12 Juni , 2009, 08:52 »
Kan det virkelig passe,,,, jeg bruger fjerkræstart til mine høns og kyllinger, og mine gæs og ænder spiser det samme året rundt, sammen med knækket majs og hel hvede.
Nu venter jeg ællinger, og det der med fjerkræstart, vil jeg da gerne høre lidt mere om, hvis nogen ved noget mere end at det kan de ikke tåle,,, hvad er det de ikke kan tåle, og hvorfor lige svømmefugle....

Nu bliver jeg jo nysgerrig for mine gæs har da fået det i blandet foder i 7 og 9 år  !g fordi det er det foder der står i madskålene her.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #13 Dato: 13 Juni , 2009, 09:56 »
Ina: Jeg har også både givet gæslinger og ællinger kyllinge startfoder med cocciostat (ja, hvordan staves det nu?) i. Og der er ingen døde. Men ifølge Lugovets (en bruger herinde) er det blevet forbudt at blande medicin i startfoderet så nu burde der ikke være problemer med startfoder og svømmefugle. Hvis der altså overhovedet HAR været problemer. Der er vist ikke rigtig nogen herinde der har oplevet problemer med det selv. Det er vist sådan lidt på rygte basis "jeg har hørt...".

Jeg håber ikke at jeg træder nogen tæerne med denne udtalelse. Det er ihvertfald ikke meningen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Mine gæslinger dør - hvorfor mon?
« Svar #14 Dato: 13 Juni , 2009, 11:09 »
@ Danny
Det var netop det jeg tænkte, men lad os se om nogen kommer med noget mere fyldestgørende <:
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn