Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk acceptere ikke kyllinger  (Læst 3002 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline per kristiansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Skruk acceptere ikke kyllinger
« Dato: 11 Juli , 2018, 15:27 »
Hej
Vi har en silkebånd der rugede på æg, i søndags kom der en levende kylling ud af det. Jeg har så i går aftes sat 7 daggamle marankyllinger mere under hønen. Men jeg har ikke fået hønen til at acceptere dem endnu. Jeg har lagt dem under og mørklagt  hønsehuset. Jeg fjerner mørklægning igen i aften, men kan jeg gøre mere?


Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skruk acceptere ikke kyllinger
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2018, 16:27 »
Nej, det er der desværre nok ikke. Skrukken har gået nogle dage med sin ene kylling og vil ikke tage imod flere - det har jeg hørt om flere gange
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Djernis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Skruk acceptere ikke kyllinger
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2018, 12:41 »
Hvis de daggamle kyllinger ikke er så daggamle igen, men har nået at blive 2-3 dage, har de ikke lært at komme når hønemor kalder. Det har jeg prøvet før, så afviser hun dem også.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk acceptere ikke kyllinger
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2018, 13:11 »
Helt enig - en skruk og en kylling skal "mødes" når kyllingen er daggammel. Allerede dagen efter er den lille kylling så selvstædig, at den ikke reagerer på hønens kald. 

Offline per kristiansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Skruk acceptere ikke kyllinger
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2018, 17:00 »
Hej
Tak for rådene. Det blev til en murerbalje og en varmelampe. Så må vi se om det går godt med kyllingerne.
Mvh Per

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk


Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Skruk acceptere ikke kyllinger
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2018, 22:53 »
Hvis de daggamle kyllinger ikke er så daggamle igen, men har nået at blive 2-3 dage, har de ikke lært at komme når hønemor kalder. Det har jeg prøvet før, så afviser hun dem også.
Når jeg køber daggamle kyllinger, er de ca. 4 dage gamle. Opdrætteren vil ikke sælge dem før, for så er evt. svage kyllinger døde, så han kun sælger levedygtige dyr.
Kun én gang har en høne afvist kyllingerne, og det var muligvis min skyld, fordi jeg gik for hurtigt frem og lige havde flyttet hende til en egnet redekasse.
Som regel putter kyllingerne sig under hønen; det er som om, at en rigtig hønemor har de maskinudrugede rigtig længtes efter, og hønen begynder hurtigt at "snakke" med dem.

Offline per kristiansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Skruk acceptere ikke kyllinger
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2018, 10:54 »
Hej
Kyllingerne har det fint, de går under varmelampe og både spiser, drikker og skraber i savsmuldet. Jeg tænker på om grunden til at hun ikke vil acceptere kyllerne er at de er helt mørke og hendes egen er helt lys?
Mvh Per

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk