Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ruge i 21 dage eller ?  (Læst 5576 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline larss

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Ruge i 21 dage eller ?
« Dato: 27 April , 2017, 15:49 »
Hej alle.
Har haft høns i snart 3 år, og har i denne periode fået mange gode fif ved at flg dette super gode forum og har nu et spørgsmål.
Mange har spurgt om, hvor lang tid det tager at ruge og jeres svar er 21 dage, og succes raten er meget større under e
n skruk end i en rugemaskine.
Min erfaring med en skruk er at under halvdelen af æggene bliver til kyllinger, hvis det da overhoved lykkes, og det har aldrig taget 21 dage men nærmere 24-27 dage. I rugemaskine tager der præcis 21 dage og en succes rate på mere en 80%.

Ud over at sørge for vand og foder til skruken gør i så andet ? (Evt hæver temperaturen i skrukbur).

Er det kun fordi jeg bor så langt ude på landet, at mine høns ikke har hørt om de 21 dage, eller oplever i andre også flere dages overskridelse?

Hvis en høne bliver skruk i redekassen, kan man så ikke bare lade hende beholde de æg, og så flytte redekassen ud i skrukburet, eller skal det være æg der er nogle dage gamle hvor det har stået med spidsen nedad?

Håber i er lige så hjælpsom som i plejer at være


Mvh
Lars


Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

1,4 blandingshøns. 0,1 orpington. 7 sussex kyllinger

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ruge i 21 dage eller ?
« Svar #1 Dato: 27 April , 2017, 16:09 »
Rugetiden afhænger af temperaturen. Skrukker er jo fra æggene dagligt, nogen mere end andre, og derfor kan der godt gå et par ekstra dage inden klækning, op til 26 dage. Modsat kan der i rugemaskine med lidt rigelig varme, ses klækning så tidligt som dag 19.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ruge i 21 dage eller ?
« Svar #2 Dato: 27 April , 2017, 18:17 »
Æggene kan sagtens være dem, hun allerede har. Men hvis andre høns kan lægge æg i reden skal du mærke rugeæggene, tegn en tyk blyantstreg rundt om "ækvator" på æggene. Stregen skal sikkert fornyes nogle gange, den kan blive slidt af.
Sørg for at fjerne evt. andre æg.
Kan det tænkes, at du har haft æg tidligere, som har været ruget i forskellige antal dage? Skrukken vil forlade reden, når de første kyllingeer er 1-2 dage gamle.
Jeg gør ikke noget særligt for mine skrukker, de får mad (korn), vand og mulighed for at komme ud og nette sig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline larss

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Ruge i 21 dage eller ?
« Svar #3 Dato: 27 April , 2017, 19:30 »
Tak for jeres svar.
Når vi får en skruk bliver hun flyttet i skrukburet for at give hende ro. Hun har her mad og drikke og adgang til at komme ud. Skrukburet står i hønsegården, så hun ikke føler sig helt alene. Så de æg hun har kan højst være en dag gammel.
Sidste år valgt vi at starte rugemaskiner 5 dage efter vi fik en skruk, og disse kyllinger fik skrukken, da der intet kom ud af de æg hun rugede på. Har også været ude for at vi måtte købe daggamle kyllinger, da vi havde en skruk der var i gang med 5. uge, uden kyllinger, og hun blev rigtig glad for disse kyllinger.
Så dette indlæg var også bare for at høre om det lykkes for i andre på 21 dage eller om jeres også kan gå flere dage over, og måske endda mislykkes for jer.


Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

1,4 blandingshøns. 0,1 orpington. 7 sussex kyllinger

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ruge i 21 dage eller ?
« Svar #4 Dato: 27 April , 2017, 19:55 »
Det er pudsigt, for jeg oplever det præcis modsatte. Har jeg æg, som SKAL lykkes, gør jeg alt, hvad jeg kan for at de kommer under en skruk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline larss

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Ruge i 21 dage eller ?
« Svar #5 Dato: 27 April , 2017, 20:02 »
Det er også det jeg synes, folk giver udtryk for, her på dette forum, marianne.
Når vi sidder ved åen og fisker, så flyder konens prop også mod strømmen, så vi og vores høns er nok bare lidt specielle

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

1,4 blandingshøns. 0,1 orpington. 7 sussex kyllinger

Offline Nanna B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
  • Nu med kyllinger 😁
Sv: Ruge i 21 dage eller ?
« Svar #6 Dato: 27 April , 2017, 22:30 »
Jeg har lige udruget mit første hold kyllinger under skruk. Jeg købte rugeæg som eftersigende var 1-2 dage gamle. De klækkede allesammen nøjagtig på dag 21.
Hilsen Nanna

0,2 Wyandotter
0,1 Engelsk Araucana
0,1 Kobber Maran
5 Wyandot kyllinger fra 22. April '17
3 Brun Italiener kyllinger far 13. August '17
3 Laksefarvet Faverolle kyllinger fra 13. August '17

2,0 marsvin
0,1 dejligt barn

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Ruge i 21 dage eller ?
« Svar #7 Dato: 28 April , 2017, 08:27 »
Jeg har kun ruget ud med skruk, sidste år havde jeg to kuld, 1. høne lå for sig selv, fik 9 kyllinger ud af 15 æg - de kom d. 21. og 22. dag. Hun var stort set aldrig fra reden, men den var nok lidt for stor, så hun ikke fik ordentlig samling på dem. For jeg måtte hjælpe et par af kyllingerne ud af æggene, for selvom der var hul i æggene, havde hun trukket sig lidt tilbage med de kyllinger der var klækket, så æggene lå i det fri og beg. af blive kolde,

Høne 2 rugede nede i hønsehuset, hun fik 12 æg hvor der kom 7 kyllinger ud af (det et ene gik i stykker efter en dag), hun var fra reden i længere tid hver dag, var tit ude for at hente hende, for hun nød vist lidt for meget at gå ude :) Hendes æg klækkede på dag 18, der var jeg også ude for at hente hende, for hun havde taget en tur ud selvom der var ved at komme hul i æggene.

I år har jeg haft 2 skrukker der har ruget samtidig i den samme skuffe og sammen med de andre høns, for det var der de ville ligge (tjekkede om der kom nye æg hver dag, men de andre lagde sig ikke op til dem), de fik 7 kyllinger ud af 8 æg - det ene var gået til ca. halvvejs i processen. Der klækkede æggene på den 19. dag.

« Senest Redigeret: 28 April , 2017, 08:30 Fra Lilli »
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Ruge i 21 dage eller ?
« Svar #8 Dato: 29 April , 2017, 11:06 »
Jeg har kun prøvet at ruge ud under skruk og min erfaring af at det afhænger meget af hvor intenst hønen ruger - altså hvor meget hun er til og fra æggene. Jeg har lige haft en førstegangs høne som kun var af æggene hver 3.-4. Dag! Og der kun i ganske kort tid. Hun lå på 8 æg, hvoraf to var tomme og en kylling aldrig klækkede  :'( Men de øvrige 5 klækkede på 20. dagen. Så har jeg en lille dværghøne som er min super-ruger, hun når som regel 3 kuld over en sæson og de klækket altid på 21.dagen.  /o sidste år havde jeg tre høner det rugede samtidig inde i hønsehuset - totalt kaos! De byttede reder hele tiden, og nogen gange lå de to høner i en rede og så blev een rede kold - så det dur ikke. Der gik nok halvdelen af æggene til undervejs. Men det lykkedes dem alligevel at klække 12 ud af 20 æg samlet set. Jeg mener at det tog et par dage længere end de 21. Husk det med fugtigheden når du har en skruk der ruger, enten vande reden lidt eller lægge en omvendt græstørv i bunden. Ellers kan æggene tørre ud. Vær også obs på hønen ikke har utøj, så kan hun gå af reden. Og så er min erfaring at skrukker ikke skal ligge i nærheden af flokken, da de godt kan blive forvirrede/stressede over ikke at kunne komme hen til de andre. Jeg har i hvert fald bedst resultat med skrukbure i modsatte ende af haven, længst væk fra flokken.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline larss

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Ruge i 21 dage eller ?
« Svar #9 Dato: 29 April , 2017, 17:23 »
Tak for alle de gode inputs.
Jeg har en skrukhøne nu, som faktisk lige har fået en kylling på dag 22 så det er da ok. Er dog ikke klar over hvor mange der er under hende endnu. Hun ligger i skrukburet, hvor de andre ikke kan komme nærmere end 4 meter.
Hun ligger i et af vores kattetoiletter, som vi også bruger som redekasser, og med easystø i bunden. Kender godt det med fugtigheden fra rugemaskinen men har slet ikke tænkt på det, når man har en skruk. Det skal prøves næste gang .
Tak for det


Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

1,4 blandingshøns. 0,1 orpington. 7 sussex kyllinger

Offline larss

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Ruge i 21 dage eller ?
« Svar #10 Dato: 29 April , 2017, 17:25 »
Tak for alle de gode inputs.
Jeg har en skrukhøne nu, som faktisk lige har fået en kylling på dag 22 så det er da ok. Er dog ikke klar over hvor mange der er under hende endnu. Hun ligger i skrukburet, hvor de andre ikke kan komme nærmere end 4 meter.
Hun ligger i et af vores kattetoiletter, som vi også bruger som redekasser, og med easystø i bunden. Kender godt det med fugtigheden fra rugemaskinen men har slet ikke tænkt på det, når man har en skruk. Det skal prøves næste gang .
Tak for det


Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Glemte lige at skrive, at hende her kun har været ude en gang hver dag af Max 5mins varighed (Hvad vi har set)

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

1,4 blandingshøns. 0,1 orpington. 7 sussex kyllinger