Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sur kro  (Læst 19016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sur kro
« Dato: 18 Marts , 2010, 21:17 »
Jeg har en høne med sur kro - går jeg ud fra.. Foran på brystet har hun en 'flytbar tennisbold'??
Jeg har prøvet at massere, give hende vand på sprøjte, massere mens hun havde hovedet nedaf, givet hende madolie på sprøjte..... Der kom hverken vand, mad eller olie op igen???
Desuden åbner hun næbbet lidt og 'hiver' efter vejret -

Gør jeg det mon rigtigt?? Hvornår kan jeg vente bedring? Eller øksen??
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Sur kro
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2010, 21:21 »
Hold da op, hvor er vi bare mange som har høns med sur kro for tiden :( Gad vide om det her våde smeltevand fra sneen har noget at gøre med det...?

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Sur kro
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2010, 21:26 »
Ja..jeg synes egentlig også der er meget af dette "skidt"  i omløb for tiden..Så vidt jeg kan huske tilbage, er det første gang jeg har haft sur kro ved noget af mit fjerkræ..og jeg har da haft høns de sidste 14 år..

Så vidt jeg kan forstå er det de færreste høns der overlever det..desværre..

Jeg har altid strøet med halm i mit hønsehus..men har for en uges tid siden lagt alm. sand ind i stedet for..det kan forhåbentlig ikke være det der er problemet..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Sur kro
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2010, 22:20 »
Jeg har også altid brugt halm som underlag i mit hønsehus, på 13. år nu.
Ud af min flok, varierende mellem 20 og 30 individer, har jeg over årene haft 2-3 stykker som har måttet aflives pga sur kro. Så jeg synes egentlig ikke problemet har været så stort her. Selv om det er ærgerligt hver gang man må aflive en ellers god høne. Jeg har aldrig oplevet det med en hane, men de er jo så af naturlige årsager også i undertal.
Mvh
Erik Andersen

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Sur kro - OPDATERING
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2010, 12:21 »
Her til morgen trisser den dame rundt.. Dog ikke i samme tempo og i samme område som de andre - hun nuller mere rundt for sig selv, holder pauser ind i mellem og nuller så videre..
Hun skraber i jorden og drikker vand..
Glemte at fortælle jeg hev et græsstrå på 20 cm op af hendes hals/næb igår..

Jeg har masseret hendes kro igen her til formiddag - den er ikke så varm og føles heller ikke så stor som igår.. Men der er vel også forskel på morgen og aften - ligesom os mennesker  ???

Jeg håber bare hun er i bedring, da hun er en af de første høns i min flok..

Hvad er tydelige tegn på bedring?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sur kro
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2010, 12:31 »

Dejligt at høre Randi  ;D

Det lange græsstrå kan jo sagtens have haft noget med det at gøre.
Jeg tror, at mange a vores høns foræder sig i græs, nu efter det er
dukket frem af sneen.

Hønsenes kro er som regl meget fyldt og stor inden de skal sove.

Jeg håber, at hun kommer sig hurtigt /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Sur kro
« Svar #6 Dato: 20 Marts , 2010, 15:32 »
Sikkert klimaendringene der har skylden  *f *f
« Senest Redigeret: 20 Marts , 2010, 16:17 Fra Loppe »
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Sur kro
« Svar #7 Dato: 20 Marts , 2010, 17:37 »
jeg har absolut ingen græsstrå der kommer i nærheden af 20 cm endnu, jeg er helt misundelig, her er det nærmest kun et grønt skær på jorden, men hvert år tror jeg at jeg aldrig får græs, men det kommer altid retur  ;D
forhåbentlig er der snarlig bedring med hønen
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Sur kro
« Svar #8 Dato: 20 Marts , 2010, 19:24 »
Har lige nu været ude hos mine høns hvor jeg har serveret den 1. blanding af hønseguf..takket være jer :) tror også min høne lider af sur kro, kender det jo fra drøvtyggere der får i sig for meget korn, alt går i stå, der giver man natron i vand. har masseret min sussex høne ved hjælp af min mand der holdt hende op ned, også hun åpnet næb og jegtænkte nu kommer det, men der kom intet. men den er noget løsere i det..får se imorgen.
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Sur kro
« Svar #9 Dato: 20 Marts , 2010, 21:14 »
Det er lige sådan jeg havde det 'Loppe'
Nu har hun overlevet en dag mere - jeg synes hun virker mere frisk men stadig ikke på toppen.. Hendes kro er stadig stor men ikke så hård som den var forleden før massagen  ;)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Sur kro
« Svar #10 Dato: 20 Marts , 2010, 21:54 »
Nu vil jeg læne mig en smule ud og blive lidt teoretisk. Men læs med alligevel.

Hvis en høne får sur kro er det sandsynligvis (mest sandsynligt, omend der kan være andre årsager) fordi hun har indtaget et eller andet som blokerer udgangen fra kroen videre ned til kråsen. Det vil sige at hvis man skal have held til at redde en sådan høne skal man have løst op for forstoppelsen i den nedre del af kroen.

Hvad kan afhjælpe et sådant problem? Det er umiddelbart min fornemmelse at den nedre del af kroen sidder et stykke nede i hønens bryst, bag 'ønskebenet' om i vil. Det område vil være svært at komme til uden at skade hønen.

Men hvis man holder/hænger hønen med hovedet nedad og masserer kroen så langt nede, mod hønens krås/mave, som det lader sig gøre for ønskeben/brystben, i 'følte' bevægelser mod hønens hoved, så burde der være en chance for, omend ikke at fjerne forstoppelsesårsagen direkte, så ihvertfald få lavet så meget 'åben/ledig' plads i kroen at det der tidligere stoppede adgangen til kråsen, nu lige skal cirkulere en gang mere i kroen og måske, kun måske, lægger sig lidt anderledes i kroen og derved får mulighed for at passere videre ned i kråsen, hvor det vil blive findelt.

Jeg indrømmer at dette er lidt tænkt/teoretisk, men kan det blot virke en gang i mellem, kan der være en del høns der redder livet.

Og så et tillægsspørgsmål. Hvorfor er det altid høner der lider af dette problem? Jeg har endnu ikke hørt om en hane med sur kro.   

 
Mvh
Erik Andersen

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Sur kro
« Svar #11 Dato: 20 Marts , 2010, 23:00 »
Husk at der behandlingsmæssigt er forskel på sur og tilstoppet kro.  ;) Og tildels også på årsagerne til lidelserne. Sur kro kommer typisk af, at kroen ikke når at blive tømt natten over, så der fyldes nyt foder oveni det gamle, der derved bliver surt, mens tilstoppet kro typisk er et større fremmedlegeme, der blokerer for den videre vej gennem systemet (langt afklippet græs, ensilage og den slags er tit årsagen). Mærkes kroen blævret/vandballonagtig er der tale om sur kro, mens en tilstoppet kro er hård og golfboldagtig. I begge tilfælde vil hønens ånde lugte grimt og den vil være sløv og utilpas.
En tilstoppet kro kan det være nødvendigt at åbne og rense ud, hvis ikke massage etc hjælper. En sur kro kan man som skrevet i en anden tråd prøve at afhjælpe ved at få hønen til at "brække" sig. Men pas på, den ikke får indhaleret noget af skidtet, for så dør den.  :( Det kan også lade sig gøre at bruge en slange og sprøjte til at tømme kroen. Den metode sikrer at hønen ikke kommer til at få indholdet i lungerne.

@Pilegaarden; måske er det fordi høner er mere forslugne? Jeg tænker, det er sjældent at se haner kaste sig over noget lækkert foder på samme måde som hønerne. Hanerne har ofte mere travlt med at være galante  ;) Bare et bud på et interessant spørgsmål  :)
« Senest Redigeret: 20 Marts , 2010, 23:03 Fra Jake »
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Sur kro
« Svar #12 Dato: 20 Marts , 2010, 23:06 »
@ Jake.

Jeg er bestemt ikke utilbøjelig til at give dig ret. Men det slog mig da jeg skrev mit indlæg at jeg faktisk aldrig har hørt om problemet ifm en hane. Nu er der selvfølgelig også væsentligt færre haner end høner, men alligevel.
Mvh
Erik Andersen

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Sur kro
« Svar #13 Dato: 21 Marts , 2010, 09:34 »
Jeg tror også at hønene rtænger mere til energi end hanene, derfor vil de forsøge at få i sig det meste de kommer over, hanene kalder jo på hønene om den finder noget istedet for at spise det selv...så enig der :) er vel det enesteeksempel på hanner som giver hunnene førsteretten på godsakene...lol  <H
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline jenslyn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 79
  • tullemor med silkekylling.
Sv: Sur kro
« Svar #14 Dato: 27 Marts , 2010, 14:03 »
hej

Nu har tulle fået sur kro
Hun har det ikke så godt ,
Vad kan man gør ved det???????
Har lige fået tulle af en   DFF.

med venlig hilsen
jens
0,2 isa og 0,2 tværstrib skovhøns  0,2 sort skovhøns 0,1 shiba .silke 15 år og joakim 13 år