Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blanding af racer  (Læst 2010 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Blanding af racer
« Dato: 09 Marts , 2018, 11:50 »
Vi har pt. en hønseflok der består af wyandotter, Australorps og sussex og en Australorps hane alle i stor.

Vi har de sidste 2 år ruget vores egne kyllinger, 1. år var det en ren wyandot flok så ingen problemer her. 2. år købte vi rugeæg af Australorps og sussex da vi gerne ville have lidt blandet.

Nu er jeg så i tvivl om vi kan samle vores egne rugeæg af den blandede flok og forvente at der kommer noget ordenligt ud af det? Vi bruger vores høns som husdyr, til at lægge æg og til at spise de overskydende haner/høner, så altså ingen udstilling eller videresalg af rugeæg/kyllinger.
så når jeg skriver "noget ordentligt ud af det" så er det primært om vi kan forvente at der kommer høns der er ligeligt gode til at lægge æg som de rene racer.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Blanding af racer
« Svar #1 Dato: 10 Marts , 2018, 18:01 »
Jeg kan ikke forestille mig andet end at I vil få udmærkede æglæggere ud af det - svarende til forældrefuglene. Og da de alle er lidt solide racer, kan der også komme gode slagtefugle ud af det.

Deres udseende vil blive påvirket af hvad de er blandet af - en sort hane vil jeg gætte på overvejeden får sort afkom, så de mange fine farver, som I garanteret har på wyandotterne vil blive overtrumfet af den dominerende sorte. Men det ser jo også flot ud. I næste generation vil der så kunne ske nogle sjove ting farvemæssigt, når de skjulte anlæg måske får lov til at komme i spil.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Blanding af racer
« Svar #2 Dato: 10 Marts , 2018, 21:37 »
Min hønseflok af racedyr, får også lov til at parre sig i flæng. Det giver da dejlige dyr og de lægger såmen også fine æg. Jeg holder meget øje med hvilke høns der lægger racerene æg, hvis/når jeg ønsker renracede dyr.
I år går jeg efter racerene dværg Barnevelder,  men der skal også ruges på æg fra Brahmaerne, de skal dog udgå af samlingen, men x er ok.