Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtet hane - med orm :-(  (Læst 3093 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Slagtet hane - med orm :-(
« Dato: 15 December , 2017, 17:28 »
Øv, har lige slagtet vores gamle hane. Han var tynd og skravlet - og sørme om ikke der var orm i tarmene  /d

Så - hvad gør jeg nu?

1. Kan vi spise ham - han var planlagt til suppe og tarteletter...
2. Hvordan behandler jeg nu resten af flokken? Og
3. Hvad med æggene? Kan de spises?

Vi har ikke observeret orm i klatter, men vi havde bemærket at hanen har virket overdrevet sulten de sidste uger, hvor han har jaget hønerne væk fra maden... hvilket egentligt er grunden til vi besluttede at slagte ham.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Slagtet hane - med orm :-(
« Svar #1 Dato: 18 December , 2017, 11:24 »
Slet ingen med kommentarer? I plejer da ellers ikke at holde jer tilbage  ;D

Nå, kan sige, at jeg har givet Hemexcide efter doseringsvejledning på pakken. 8 dl hemexcide til ca. 10 kg foderblanding som de skal have i 10 dage og derefter kan man give det forebyggende, så satser jeg på at de får spist det de skal. Vi har udover at muge grundigt ud, drysset grundigt med hemexcide i hele hønsehuset, på redepinde/i redekasser og på hønsene. Så håber jeg det tager evt. orm i klatter/hus/omgivelser. Jeg har ikke set tegn på orm i nogen af de gamle/nye klatter. Så hvis ikke det var fordi hanen var begyndt at opføre sig aggressivt omkring foderingstid og jeg derfor kiggede specifikt efter det da vi slagtede ham, så ville jeg ikke ane at de havde orm...

Giver I andre ormemiddel forebyggende? Fx hemexcide eller noget andet?
Jeg har kunnet læse mig til at receptpligtig ormekur ikke er lige sådan til at få fat I for en lille hønseholder som mig selv. Men det er vel heller ikke nødvendigt når man giver Hemexcide som behandlingskur - er det?
« Senest Redigeret: 18 December , 2017, 11:26 Fra Maria2aaen »
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Slagtet hane - med orm :-(
« Svar #2 Dato: 19 December , 2017, 15:46 »
Jeg benytter altid flubenol, ordineret at dyrlægen, når det gælder orm. Forbyggende tror jeg kun der er rengøring af hus og gård, som er effektiv. Jeg bruger for eksempel at gå over hønsegården med en gasbrænder, man ellers bruger til ukrudt, med jævne mellemrum. Jeg har en hjemmestrikket og aldeles uvidenskabelig teori om, at det slår ormeæg ihjel. På same vis kan jeg finde på at gå rundt i haven og "svitse" klatterne af.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Slagtet hane - med orm :-(
« Svar #3 Dato: 20 December , 2017, 17:24 »
Er det noget med at en sjat eddike i drikkevandet gør miljøet inde i hønen ubehageligt surt for orm?
Nogle maraner, nogle araucana.