Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høner der er stride ved de andre.  (Læst 3235 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Skouwilse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Høner der er stride ved de andre.
« Dato: 10 ſeptember , 2017, 20:10 »
Håber nogle kan hjælpe mig med råd !!!!!
Jeg fik min flok på 14 høns for godt 14 dage siden, de tre opingtoner er lidt over et år de er ældst i flokke, de er så stride ved 8 af de andre, de hakker dem væk når de fodres, de spærre indgangen i regnvejr så de andre ikke må komme ind, og når de skal sove skiftes de tre madammer om at hakke de andre ned af pindene, de trygger sig helt ned som om de underkaster sig, men de fortsætter med at hakke til dem til de hopper ned, så den ene pind på 2,4 meter er Tom for de må ikke sidde der. Jeg har ikke haft høns før og ved ikke hvad man gør ved det, men jeg bliver trist af at kigge på det for jeg mener ikke det er nødvendigt, da de har så meget plads huset er 14 kvm og de har næsten 2000 kvm udeareal med buske og træer. Nogle der hvad jeg kan gøre for at afhjælpe det. På forhånd tak hilsen dorte

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Høner der er stride ved de andre.
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2017, 20:54 »
Til lykke med dyrene. Håber det bliver til glæde for dig. Og det skal det nok blive.

Ja, sådan 3 gamle madammer kan godt være stride, især hvis der ikke er en voksen hane til at dæmpe gemytterne lidt.

Jeg tror dog ikke der er andet at gøre end at se tiden an. Du kan forsøge at holde de 3 for sig selv et stykke tid, men jeg tror ikke det gør andet end at udskyde problemerne. Du kan også sætte en skærm op på sovepindene, så du deler dem op i to sektioner. En træplade eller noget net kan bruges. Net er måske bedst, da der så er frit udsyn mellem dyrene.

Men du skal nok indstille dig på, at madammerne altid vil dominere de andre. Sådan er det i hønseverdenen - hakkeordenen you know. ::)

Offline Skouwilse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Høner der er stride ved de andre.
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2017, 21:02 »
😊 tak for dit svar. Jeg er rigtig glade for dem alle de har vær deres personlighed 😉 Ville ønske min hane bo snart træder i karrekter 😂 Han er 5 måneder men han han viser ingen træk til at bestemme tværdigmod så trækker han sig når damerne hakker ham. Brahma pigerne er meget større så forstå ikke de finder sig i det, men det trøster mig lidt når du siger det bliver bedre med tiden, men det gør ski lidt ondt at se 😔 M jeg må vente og se om det ikke bliver lidt bedre når det åbentbart er sådan med de damer 😂😂

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Høner der er stride ved de andre.
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2017, 21:12 »
Bare vent, en dag slår han fra sig. Jeg har set det så tit med de unge haner. Pludselig en dag, når deres stemme går i overgang (fra at pippe som en lille kylling og til at få en dybere lyd), så stiller han sig i positur og rejser nakkefjerne og gør et udfald på den formastelige der tillader at rette på ham. ;D

Offline Skouwilse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Høner der er stride ved de andre.
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2017, 21:22 »
😃 så er der håb forude 😂 Troede det var en stor vattet hane jeg havde fået, for han er også større end de tre madammer og løber væk som en kujon når de hakker ham. Så håber han snart bliver kønsmoden så de kan blive sat på plads 😉 han kommer og spiser af hånden når de andre er optaget, så tør han godt for så ved han de ikke gør ham noget den lille stakkel 😂

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Høner der er stride ved de andre.
« Svar #5 Dato: 11 ſeptember , 2017, 12:30 »
Kan du ikke sætte et par ekstra siddepinde op... så kan de altid ta en anden, end de 3 skrappe damer😊🐓 I darn anden ende og evt bare midlertidigt måske et par mdr.
Ja de kan være stride mod nye høns- synes der går et par uger, så går det bedre.
Min den ene på 1.1/2 år, ikke engang fører hønen er også strid, hakker ud efter 2 som er et par mdr yngre. Men mest omkring maden. -synes det var mest og slemt i starten. Nu kun hvis det er virkelig lækkerier og der ikke er så meget.... mon ik det går over😁
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Høner der er stride ved de andre.
« Svar #6 Dato: 11 ſeptember , 2017, 13:39 »
Mine opfører sig også sådan. Har pt ingen hane. De grupperer sig i hønsehuset til natten efter alder og rang. Tror rådet om flere siddepinde vil virke. Så kan hver gruppe få plads til sig selv.