Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Husker du sidste vinter, hvor dine høns ikke måtte gå i haven?  (Læst 2651 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Husker du sidste vinter, hvor dine høns ikke måtte gå i haven?

Nu har de engelske myndigheder netop været ude og advare om den kommende vinter. De siger at der er al sandsynlighed for at fugleinfluenza vender tilbage i den kommende vinter (every likelihood)
https://www.gov.uk/government/news/poultry-keepers-urged-to-take-action-now-to-prepare-for-winter-avian-flu-threat

Der er lige nu en del udbrud i Norditalien, primært i store indendørs kalkunbesætninger og der har også været udbrud i Belgien/Frankrig her i sommers. Der er for nylig fundet nogle vilde svaner med højpatogen H5N8 i Tyskland og England. De tyske myndigheder siger at det er usædvanligt med fund af højpatogen fugleinfluenza på den her tid af året.

Mange ting taler desværre for at der er stor risiko for at vi igen bliver ramt af fugleinfluenza. I Frit Fjerkræ så vi meget gerne den samme indstilling i Danmark, som den tyske landbrugsminister i delstaten Niedersachsen, Christian Meyer har, nemlig at staldpligt, indespærring af fjerkræ i tilfælde af sygdomsudbrud kun skal gælde for de store besætninger. Hobby og småbesætninger (mindre end 1000 dyr) skal have lov til at gå ude, for det er ikke der problemet er!
https://www.nwzonline.de/wirtschaft/weser-ems/oldenburg-gefluegelpest-in-niedersachsen-minister-meyer-will-mastbetriebe-staerker-in-pflicht-nehmen_a_32,0,3070214440.html

På samme havde Sverige heller ikke krav om at hobbyhøns (til eget forbrug) skulle være under tag. Lignende regler var der også i Holland.

Hvis du også synes at vi i Danmark skal gøre som Niedersachsen, Holland og Sverige, så bak op om Foreningen Frit Fjerkræ. Det koster 50 kr/år.
https://frit-fjerkrae.dk/arbejdsliste/staldpligt/



"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Husker du sidste vinter, hvor dine høns ikke måtte gå i haven?
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2017, 13:07 »
Om jeg husker sidste vinter, ja mon ikke. Det var for mig noget nær dyreplageri, at mine høns var lukket inde dag ud og dag ind. Jeg ønsker jo ikke at holde burhøns, men netop at give hønsene et så frit liv, som mit ønske om at få deres æg rækker.

Jeg har tænkt over følgende: Myndighederne bestemt at alle fjerkræ skulle være enten under fast tag eller i en overdækket løbegård. Så langt så "godt"

 - men det viste sig jo siden, at mange fjerkræholdere IKKE overholdte dette. Deres fjerkræ gik faktisk ude under åben himmel eller helt frit uden for den indhegning, der ellers var tiltænkt dem.

Det betyder - ihverfald i min verden - at vi i Danmark kom igennem krisen UDEN at alle besætninger var under tag/i overdækket gård og uden udbrud af betydning. Har dette forhold påvirket myndighedernes tiltænkte tiltag ifm en evt fremtidig epidemi af fugleinfluenza eller hvad ?

Er der sket en evaluering på hvordan vi fjerkræejer forholdt os til forbuddet mod fritgående fjerkræ eller ej. Har man registreret, at mange med få fjerkræ undlod indespærringen ?? og hvis det er tilfældet, kan man så på forhånd sige noget om den kendsgerning påvirker kommende restriktioner ifm en evt fugleinfluenza.

Kort og godt, mange undlod at spærre deres fjerkræ inde, og vi undgik store udbrud af fugleinfluenza - så næste gang - små fjerkræhold skal IKKE lukke deres dyr inde........  ::)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Husker du sidste vinter, hvor dine høns ikke måtte gå i haven?
« Svar #2 Dato: 18 ſeptember , 2017, 16:28 »
Jeg kan undre mig over at myndighederne ikke mere offensivt går ud og finder ud af HVOR disse influenzaer opstår - ikke hvordan for det ved de garanteret. Er det i bestemte lande med elendig dyrevelfærd i staldene ? Hos bestemte opdrættere eller typer af opdrættere?

Hvorfor skal lande, der har om ikke god,- så dog bedre dyrevelfærd finde sig i at andre har opdræt der spreder smitte. Hvis det nu var svinepest el.a. der blev spredt gang på gang, ville myndighederne herhjemme så  mon ikke gå i kødet på de pågældende landes regeringer for at få dem til at gribe ind?