Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, hvorfor dør mine høns?  (Læst 4350 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Hjælp, hvorfor dør mine høns?
« Dato: 07 Juli , 2017, 08:44 »
Hej
Jeg fik i foråret daggamle kyllinger og med køb af lidt flere større kyllinger hen over sommeren var jeg oppe på 40 3-4 mdr. gamle høns + to høns fra sidste år. Jeg har mistet (blev nødt til at aflive) én kylling da den var ca. en måned, men så her på det sidste er jeg begyndt at miste flere af de andre.
Når jeg undersøger dem kan jeg ikke finde nogen umiddelbar fysisk forklaring på hvorfor de dør. Jeg kan håndfodre dem om morgenen for så at finde dem syge om aftenen hvorefter de dør et par timer senere. Enkelte har skrantet et par dage, men de fleste finder jeg bare døde uden forudgående tegn på sygdom  :(
Jeg har mistet 7 høns på denne måde og det gør mig meget ked af det - især fordi jeg ikke ved hvorfor de dør og derfor har svært ved at gøre noget ved problemet.

Er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende og ved hvad der er galt/hvad der kan gøres ved det?

De går allesammen sammen og flokken er rimelig harmonisk med mindre grupperinger i. Ingen slåskampe. De har et stort hønsehus og et stort udeareal, så de mangler ikke plads. Det eneste tidspunkt hvor de er "tvunget" til at være sammen er om natten når jeg lukker for den store hønsegård og de kun har huset og en mindre sikret gård.

Jeg håber meget at I kan hjælpe mig  :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjælp, hvorfor dør mine høns?
« Svar #1 Dato: 07 Juli , 2017, 11:57 »
Det samme har jeg været ude for, den seneste tid. I mit tilfælde døde der 6 kyllinger af sult, iflg rottemanden - fordi jeg godtnok fodrede, men det var rotterne der spiste fodret og ikke kyllingerne. I Hønsefræseren døde 5 - de blev oppustede og døde kort tid efter. Jeg aner ikke hvad de døde af, her var der i hvert fald ikke mangel på føde. Nu hvor alle kan gå frit på gården, er dødsfaldene stoppet. Hvad det så er der stopper dødsfaldene - ja det ved jeg så heller ikke.
Mine dyr har MEGET svært ved at spise det indkøbte kyllingevoksefoder, de æder de MEGET nødigt og kun hvis de ikke får andet. Det frustrere mig meget, for det er jo det alle gør - fodre med kraftfoder -  hvorfor vil de så ikke rigtig spise det ??.

Om dette hjælper dig ifm dine dødsfald, ved jeg ikke, men det er hvad jeg oplever. Det er som om mine dyrs overlevelse steg betragteligt, da de blev sluppet ud i naturlige omgivelse, hvor de kan finde alt det gode, som naturen frembringer til dem.

Her tog ræven så ........ men det er jo en anden historie

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hjælp, hvorfor dør mine høns?
« Svar #2 Dato: 07 Juli , 2017, 17:46 »
Tak for svar :)
De har fået voksefoder længe uden at der har været problemer, så jeg har svært ved at forestille mig at de sulter pga. det.  :-\

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hjælp, hvorfor dør mine høns?
« Svar #3 Dato: 07 Juli , 2017, 18:23 »
Er der nogen der kender en god dyrlæge med forstand på fjerkræ i trekantsområdet?

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hjælp, hvorfor dør mine høns?
« Svar #4 Dato: 07 Juli , 2017, 19:02 »
Et sted her på forum er en liste over hønse-dyrlæger. Men lige hvor - kan jeg ikke huske.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hjælp, hvorfor dør mine høns?
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2017, 06:30 »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hjælp, hvorfor dør mine høns?
« Svar #6 Dato: 14 Juli , 2017, 18:52 »
Tak for jeres svar  :)
Dyrlægen har fået en død høne til obduktion. Der var ellers gået en hel ugen uden døde høns, men så startede det hele igen. Jeg tog to af de syge høner ind sidste lørdag og de lever stadig og er i bedring.
Det har desværre også vist sig at der er tynd afføring og at de er afmagrede - så jeg er bange for at det er coccidiose  :(