Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Død hønemor - hvad med æggene?  (Læst 2664 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mariehellerp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Død hønemor - hvad med æggene?
« Dato: 28 Juni , 2017, 12:06 »
Goddag alle der ser mit opslag!

Jeg har haft en rigtig trist nat hvor vi fik besøg af et ilder lignende dyr med sine unger, der angreb vores høns fordi vi havde ladet hønsehuset stå åbent :-( . De nåede heldigvis kun at dræbe én høne ud af vores flok på 6 høns og en hane fordi vi skræmte dem væk. Desværre var det lige den høne, der har lagt og ruget på æg de sidste 4 uger, der mistede livet i nat. Og ikke nok med at vi er rigtig kede af at den er død, fordi det var en rigtig tam høne som gerne ville kæles med, så er situationen så ulykkelig at vores to allerførste kyllinger klækkede i nat, og jeg fandt dem døde her til morgen. Den ene stadigvæk inde i ægget, den havde lige nået at prikke hul i ægget før den døde.

Jeg går ud fra at de er døde af kulde fordi rugemor blev dræbt lige inden de kom ud af deres æg. En ny høne ligger på de resterende 7 æg her til morgen, og jeg ved nu ikke om jeg skal gå ud fra at disse kyllinger i æggene også er døde nu hvor de to klækkede kyllinger var døde? Er kyllinger inde i æg ligeså sensitive overfor kulde som kyllinger der lige er kommet ud af deres æg? Rugeæggene er ikke lige gamle så det var ikke alle der var klar til at klækkes nu. Det var ca 12 grader i nat. Jeg ved ikke om jeg skal fjerne æggene og ligge nye æg under den nye rugemor, eller om jeg skal gå ud fra at de stadig kan være i live?

Jeg er så ked af denne situation, og håber at nogen kan hjælpe.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Død hønemor - hvad med æggene?
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2017, 22:37 »
Ja det er da noget kedeligt noget. Men det er det der kan ske.
Du skriver, at de æg der er tale om, er med forskelig antal dage, hvor de er blevet ruget på. Det lægger jo ikke op til et optimalt udbytte mht antal kyllinger der slipper levende fra det. Hønen går af reden et par dage efter hun har fået de første kyllinger og så dør de resterende, så hvad der venter dig de nærmeste dage er ikke ti at forudsige.
Går en skruk af reden en af de sidste dage før der skal komme kyllinger, i en længere tidsperiode og selv om æggene bliver lidt kolde, så går det normalt godt.

I dit tilfælde, er det umuligt at sige hvad der sker under den nye høne. Jeg ville nok fylde lunkent vand i en skål og lægge æggene i - kun meget kortvarigt. Så kan du se, om der er liv i dem. De som rokker fra side til side er med kyllinger. Dem der synket til bunds er til at smide væk.

Så kan du se om det er værd at ruge vider på æggene, eller hun skal have en ny omgang. Husk - hvis det bliver det sidste der sker - at der ikke skal andre æg i reden, den dem du lægger ind i første omgang. Det andet er noget forfærdeligt rod - ikke mindst syntes jeg det er synd for de sidst tilkomne æg´s kyllinger, som skal lide døden, fordi der er rod i rugetiden.

Giv en tilbagemelding om hvad der sker - Tak  :)

Offline Mariehellerp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Død hønemor - hvad med æggene?
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2017, 22:48 »
Ja det er da noget kedeligt noget. Men det er det der kan ske.
Du skriver, at de æg der er tale om, er med forskelig antal dage, hvor de er blevet ruget på. Det lægger jo ikke op til et optimalt udbytte mht antal kyllinger der slipper levende fra det. Hønen går af reden et par dage efter hun har fået de første kyllinger og så dør de resterende, så hvad der venter dig de nærmeste dage er ikke ti at forudsige.
Går en skruk af reden en af de sidste dage før der skal komme kyllinger, i en længere tidsperiode og selv om æggene bliver lidt kolde, så går det normalt godt.

I dit tilfælde, er det umuligt at sige hvad der sker under den nye høne. Jeg ville nok fylde lunkent vand i en skål og lægge æggene i - kun meget kortvarigt. Så kan du se, om der er liv i dem. De som rokker fra side til side er med kyllinger. Dem der synket til bunds er til at smide væk.

Så kan du se om det er værd at ruge vider på æggene, eller hun skal have en ny omgang. Husk - hvis det bliver det sidste der sker - at der ikke skal andre æg i reden, den dem du lægger ind i første omgang. Det andet er noget forfærdeligt rod - ikke mindst syntes jeg det er synd for de sidst tilkomne æg´s kyllinger, som skal lide døden, fordi der er rod i rugetiden.

Giv en tilbagemelding om hvad der sker - Tak  :)

Mange tak for svar! Det er blevet til noget frygteligt rod fordi hønen lagde sig skruk 3 dage før jeg selv gik i fødsel for knap 4 uger siden, så situationen har ikke været optimal, fordi vi ikke har været til stede de første dage hvor hun lagde sig på de ca 5 æg der lå i reden. I mellemtiden har andre høns lagt æg nede ved hende som vi har forsøgt at fjerne og har holdt antallet på 8. Vi skulle have markeret de oprindelige 5 æg, det ved jeg til næste gang :-(
Jeg vil følge dit råd med det lunkne vand og lyse i dem for at se om de udviklingsmæssigt er det samme sted. Jeg synes nemlig det ville være synd hvis der faktisk kunne komme et par kyllinger mere ud af disse æg at opgive dem nu.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Død hønemor - hvad med æggene?
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2017, 10:40 »
Hvordan går det med dine æg, er der kommet kyllinger? :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte