Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Højde på hegn  (Læst 2806 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria Storm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Højde på hegn
« Dato: 22 Maj , 2017, 09:10 »
Hej,

Jeg har 6 wyandot-"kyllinger" på snart 8 uger.
De går i en lukket hønsegård med sand i bunden, men jeg kunne godt tænke mig at de havde adgang til græs og andet grønt. Derfor vil jeg også bygge en åben hønsegård.

Men hvor store/ gamle skal mine høns være, før det er sikkert at lukke dem helt ud? Jeg tænker om en kat kan tage dem?
- Og hvor højt bør hegnet være, så de ikke flyver over?

Planen er at de skal kunne gå frit i haven en dag, men tænker at det er godt at de også kan komme i hønsegården når vi ikke er hjemme.

Jeg ser frem til at høre fra jer,
På forhånd tak :)

Mvh Maria

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Højde på hegn
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2017, 14:45 »
Ved ikke hvor højt, men ville sætte noget over, net af en art- jordbærnet? Vores to kyllinger sidste sommer de ku flyve højt... over vores hegn på en meter...og højere... så... og med 6 stk der flyver rund og skal indfanges jævnligt..... har ikke Wyandotter mere, men sussex- vores er nu over et år og flyver ingen steder mere. Det er mest som unghøns de gør det, min erfaring...😊
Jeg lavede bare en lille indhegning hvor de gik nogle timer og lagde et lagen over og klemmer på, det giver samtidig skygge i varmen... og holder dem inde👍😊
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Højde på hegn
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2017, 14:53 »
Jeg lader mine kyllinger komme "på græs", når de er 5-6 uger gamle, selvfølgelig afhængig af vejr og årstid. Jeg laver en "børnehave" af 90 cm højt kyllingenet og tentorpæle,  så  har de et mindre areal og kan finde ind i huset, hvor mad og vand står.
Hegnet er let at flytte, så græsset ikke slides for meget.
Et problem i forhold til at lade dem komme ud kan f.eks. være krager eller spurvehøg og duehøg, ligesom katte kan være en trussel.

Jeg vil dog mene, at 8-ugers kyllinger kan klare sig. Men der er aldrig nogen garantier, selv voksne høns kan blive overfaldet af en duehøg.

Wyandotter er ikke særligt flyvske, et hegn på 100-120 cm er sikkert rigeligt, hvis ellers de har masser af plads, jeg har holdt høns bag hegn på 60 cm. Når det er sagt, kan de jo flyve, og hvis der er en "overligger", som de får lyst til at flyve op på, så er det jo nærliggende at fortsætte ned på den anden side.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk