Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udlejning/ Leje af høns.  (Læst 3021 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gipo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Udlejning/ Leje af høns.
« Dato: 17 April , 2017, 13:05 »
Hejsa
Er der nogle her inde der ved hvor man kan "leje" 4-5 høns indtil den 1/7-2017. Grunden til at vi ikke vil have høns længere end til den 1/7-2017, er at vi rejser på ferie i lang tid, ca en mdr. Og vi vil ikke bebyrde andre med at de skal passe vores høns i så lang tid. Vi kan evt også købe dem hvis der bare er en der vil købe dem tilbage/ låne dem i en mdr.
Vi bor i det østjydske, ved Hadsten.

Mvh Poul

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udlejning/ Leje af høns.
« Svar #1 Dato: 17 April , 2017, 14:57 »
Hvis jeg var jer, ville jeg lave en aftale med en opdrætter, hvor I kan hente høns, når I kommer hjem fra ferie.
Typisk vil høns, der bliver flyttet stoppe med at lægge æg i 4-6 uger, så derfor giver det næsten ikke mening at få dem nu. Man kan måske også diskutere, hvor fedt det er for hønsene at blive flyttet så meget?
Personligt ville jeg være ked af det, hvis det var mine høns.
I august er der også rig mulighed for at få lige netop den race I allerhelst vil have.
« Senest Redigeret: 23 April , 2017, 08:41 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Udlejning/ Leje af høns.
« Svar #2 Dato: 22 April , 2017, 09:27 »
Ja, det må jeg være enig i. Det er jo levende dyr - som bliver urolige når de bliver flyttet rundt. Så det ville være synd at få dem nu, når i ved i kun kan have dem i så kort tid.

Når det er sagt, så oplever jeg ellers at vi aldrig har problemer med at få vores dyr passet når vi tager på ferie. Vi smutter som regel syd på i op til 3 uger og vi har både høns, katte, heste og en hund. Selvfølgelig kræver det en hel del planlægning, men lige med hønsene er det nu meget nemt, idet passerne jo rigtig gerne vil have æggene. Og så bytter vi jo, altså dem der passer vores dyr, dem hjælper vi jo også. Så bliver det hele meget nemmere  /o

så måske du i stedet skulle undersøge med en rigtig god nabo eller ven man kan stole på, om de vil passe dem mens i er på ferie? Ellers så gør som Marianne foreslår, vent til efter ferien med at få hønsene. Der er som regel en del hønniker til salg i efteråret, de kan ellers være lidt sværere at anskaffe nu. Og så har i jo en hel vinter til at finde en stabil nabo-hønsepasser inden næste sommer  /o

Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster