Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rotter !! - nyt hønsehus  (Læst 4192 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Rotter !! - nyt hønsehus
« Dato: 17 April , 2017, 10:25 »
 :-\ øv - vi døjer desværre en del med rotter og mus i hønsehuset.  /d.

Huset byggede vi for tre år siden og allerede kort tid efter etablering var der rotter. Det blev ordnet med gift fra rottemanden - men i går så jeg igen et Rottehullet derinde :'( Og her i vinters har vi også døjet med mus  /d så det er rigtigt træls. Vi har derfor besluttet at ombygge hønsehuset så det bliver mere muse- og rottesikret - men jeg vil meget gerne høre nogle erfaringer...

Huset er 3*5 m bygget i lærketræ. Dengang vi byggede det, isolerede vi huset for at kunne holde det frostfrit og det er naturligvis i isoleringen at musene bor. Så vi vil pille isolering og inderbeklædning af og kun nøjes med den enkelt ydervæg af lærketræ. Mon det er godt nok? Det er planker der står lodret og overlapper hinanden.

Rotten lader til at bo under huset. Vi har ellers lagt volierenet i bunden og så ca 10 cm sand ovenpå. Men jeg tror rotten må have bidt igennem nettet. Så forslaget er istedet at støbe en fast bund af beton - nogen som har erfaringer med det? Vil rotten bare bo under betonen eller hvordan? Vi lukker altid hønsehuset af om natten, så hvis ikke rotten kan komme ind til foderet om natten, vil den så ikke finde nye "græsgange"? Vi får naturligvis rottemanden ud her efter påske igen med gift...

Alle erfaringer til rotte sikring af hønsehuset modtages med kyshånd  ;D
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Sveje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Rotter !! - nyt hønsehus
« Svar #1 Dato: 17 April , 2017, 11:54 »
Hej Maria2aaen

Så vidt jeg kan læse ud fra dit indlæg er jere hønsehus så stort/højt, at I kan gå ind i det? Ellers ville jeg blot foreslå, at I hæver huset over jorden. Vores hønsehus står på stolper i 50 centimeters højde, men det er også "kun" 2,5x1,5 m og ca en meter højt, så altså ikke bygget med det formål, at vi kan gå ind i huset.
Vh. Stine

Offline Gipo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Rotter !! - nyt hønsehus
« Svar #2 Dato: 17 April , 2017, 12:46 »
Hejsa mine erfaringer er at du skal anskaffe dig en rottesikret foderautomat. Du kan google den for der er forskellige priser på dem. Jeg købte en i Land og Fritid da de havde tilbud på dem. Ca 400,- kr.
Du kan se den jeg har. http://bangs-foderlevering.dk/shop/rottesikker-foderautomat-225p.html
Den gør så de ikke kan komme til fodret. Det med fast bund i beton vil være super godt.
Hvis i laver sokkel så de ikke kan komme under gulvet vil det være bedst. Musende kan i nok ikke komme helt til livs, men et par fælder under et beskydende låg så hønsende ikke kan komme til den, har jeg rigtig god held med. Jeg lavede godt nok en lille kasse i jern og med et huller i den. Så stiller jeg fælden ind i den, også kan mus og rotter gå ind i den og blive fanget ;).


Mvh Poul

Offline Lisette

  • Bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Rotter !! - nyt hønsehus
« Svar #3 Dato: 17 April , 2017, 13:07 »
Da vi startede med høns for 5 år siden, var det i et udhus hvor gulvet var brudt op af rotter, som må have været på besøg ved de tidligere ejeres dyr. Vi lagde ny beton med masser af sten på gulvet, og så en rottesikret foderautomat i hver side af hønsegården, så rotterne skal forbi den for at komme ind - men den står uden for selve hønsegården. Det har holdt det meget nede, og de få gange vi har set ubudne gæster, har vi sat 2-3 Rottefælder op til der er fred igen.

 Kan altså kun anbefale betongulv - men det er ikke nok hvis du ikke sørger for at få fat i synderne, for så underminerer de bare betonen  ;)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Rotter !! - nyt hønsehus
« Svar #4 Dato: 17 April , 2017, 20:41 »
Jeg har også rigtig gode erfaringer med den rottesikrede foderautomat. Da jeg fik den forsvandt rotterne.
Den står ude i hønsegården, som på ingen måde er rottesikker. Men indtil nu har de ikke gravet sig op.
Der er meget lidt spild fra den.

Inden havde jeg prøvet med fælder og gift i lang tid.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Rotter !! - nyt hønsehus
« Svar #5 Dato: 21 April , 2017, 10:30 »
Tak for svar - og det lyder da til at være en god ide med den rottesikre foderautomat. vidste slet ikke man kunne få sådan en. Kan den også stå inde i huset eller skal den stå udenfor?

Jeg tror vi går efter løsningen med at fjerne inderbeklædning og isolering i hønsehuset og støbe gulvet derinde. Samt sådan en foderautomat som dem i linker til. Jeg har et lille hævet hønsehus uden isolering hvor dværghønsene går og der har vi hverken mus eller rotter. Det er kun i det store hønsehus som rigtigt nok er lavet til at vi kan gå ind i det. Det er for stort til at hæve, for så har jeg ingen chance for at kunne gøre det ordentligt rent. Så hellere løsningen med at støbe gulvet.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster