Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En rigtig kyllingemor  (Læst 1526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
En rigtig kyllingemor
« Dato: 15 April , 2017, 11:42 »
Jeg kunne sikkert finde svar på mine spørgsmål i forrummet fra sidste år og forrige år og så videre, men jeg orker ikke at lede.

En af mine høner fra sidste år har ruget samtidig med rugemaskinen. Både høne og maskinfører er noget uerfarne, så æggene klækker meget spredt. Den første klækkede for 2½ dag siden, nu er der ni klækkede og stadig liv i 5 æg. De pipper, rokker og laver hul i skallen.

Hønen har ikke været så god til at ruge, hun kan åbenbart ikke holde fugtigheden, for hinden tørrer ind, når de begynder at klække, så kyllingen bliver spærret ind. Jeg har taget æggene og lagt dem i rugemaskinen. Hjulpet lidt med hinderne, og ellers prøvet at holde fingrene væk.

Til gengæld er hun rigtig god til at tage imod de klækkede kyllinger, som hun nu har fået af 2 omgange. Hun løfter sig op, så de kan komme helt ind.
Jeg ved godt, at hun helst skulle have haft dem alle på en gang, men det er svært, når de klækker så uens.

Og nu bliver det så rigtig kyllingemoragtigt.  :P
De første kyllinger hun fik er nu 2½ dag gamle og skulle vel snart ud og spise og drikke. Får de lov til det, når hun får nye kyllinger ind under sig?
Jeg har sat lidt mad lige foran reden, og det har hun selv spist af. Men kyllingerne; de bliver inde i varmen. Er det af egen vilje, eller holder hun på dem?

Hvor længe kan kyllingerne klare sig uden mad og drikke?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: En rigtig kyllingemor
« Svar #1 Dato: 15 April , 2017, 12:55 »
Mon ikke kyllingerne får det de skal, det tror jeg. De første dage putter de sig meget under hønen. Om alderen gør så meget, tror jeg ikke. Hønen bliver ved maden/vandet, så der er adgang, når der er brug for det.
Kyllinger med en aldersforskel på 2, 3 måske 4 dage, er ikke et problem, men er vi oppe på en uges forskel, så går det nok galt, tror jeg.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: En rigtig kyllingemor
« Svar #2 Dato: 15 April , 2017, 21:20 »
Tak for svaret.

Ja, nogen gange bekymrer man sig for meget. Og har nok også en tendens til at blande sig for meget. På den anden side, hvis jeg ikke havde blandet mig, så var alle kyllinger under hønen gået til. Nu fik de lige en chance.