Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: mine kyllinger gaber hele tiden  (Læst 3314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
mine kyllinger gaber hele tiden
« Dato: 15 April , 2017, 08:08 »
I mandags flyttede jeg mine kyllinger ud i hønsefræseren, De er henholdsvis 9 og 6 uger og det er gået rigtig fint. Så her i går formiddags ville jeg for første gang have dem ud på græs. Der var kun 2 som efter lang tid listede ud og efter ca 2 timer lukkede jeg igen. Så i går aftes var der flere som bare gabte hele tiden og er meget tamme i det.  De har varmelampe om natten. Men når jeg stikker hovedet ind til dem synes jeg det er meget varmt. Hønsefræseren er hermetisk tæt, så jeg har også tænkt på om de mangler luft og jeg måske skulle skynde mig ud at bore nogle lufthuller.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: mine kyllinger gaber hele tiden
« Svar #1 Dato: 15 April , 2017, 11:00 »
Under alle omstændigheder tror jeg at det er vigtigt med lufthuller. Bliver luften ikke  beklumret derinde?

I vores 'store' hønsehus har jeg boret en del skrå 10mm huller - så hullerne går skråt nedad mod ydersiden. Synes det virker rigtig godt - det regner ikke ind, blæser ikke direkte ind og kulden falder ikke direkte ned på hønsene. Har hjulpet både på lugt og kondens - indeklimaet generelt.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: mine kyllinger gaber hele tiden
« Svar #2 Dato: 15 April , 2017, 11:09 »
Jo jeg synes nok det virkede varmt og de første dage var vinduerne også helt våde indvendigt. Men jeg lavede noget godt hønseguf her til morgen som de bare guffede i sig og nu synes jeg ikke de gaber sådan mere så jeg håber det var forbigående. Og så må jeg lige have fat i snedkeren for jeg tror ikke jeg kan bore på skrå. Det lader jeg ekspertisen om. Hvor mwget måler dine huller i diameter.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: mine kyllinger gaber hele tiden
« Svar #3 Dato: 15 April , 2017, 12:57 »
Det er ikke gabesyge de lider af, med orm i halsen ?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: mine kyllinger gaber hele tiden
« Svar #4 Dato: 15 April , 2017, 14:24 »
Når høns sveder, så åbner de næbbene og 'gaber' - og når du selv fornemmede, at der var rigeligt varmt i huset, så var det nok en god ide at lægge et termometer ind og finde ud af, hvor høj temperaturen er - og ja, så skal du lave lufthuller i den soveafdeling.

Jeg tror ikke på luftvejsorm i den alder
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: mine kyllinger gaber hele tiden
« Svar #5 Dato: 15 April , 2017, 15:00 »
jeg har haft termometer inde og det viste 22 grader, for de kan vel ikke være blevet forkølet af det lidt jeg lukkede lemmen op i går. Tror du jeg skal lade være med at tænde varmelampen om natten, jeg er lidt i tvivl om de kan klare det nu med den alder de har.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: mine kyllinger gaber hele tiden
« Svar #6 Dato: 15 April , 2017, 16:43 »
Nej - jeg ville ikke turde slukke varmelampen om natten - specielt ikke nu, hvor det faktisk bliver rigtig koldt om natten igen og det er fugtigt vejr
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: mine kyllinger gaber hele tiden
« Svar #7 Dato: 15 April , 2017, 17:20 »
Ok jeg tænder den igen til nats. Men nu synes jeg de har det godt igen. Så jeg håber og beder til at det går.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner