Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønemor og kyllinger  (Læst 2863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Hønemor og kyllinger
« Dato: 13 April , 2017, 18:09 »
Jeg har en høne der har lagt på 3 æg der nu er ved at klække. Samtidig har jeg haft 4 æg i rugemaskinen i tilfælde af at dem under hønen ikke blev til noget


Igår klækkede 1 kylling under hønen og den ligger trygt og godt under hende, samtidig klækkede en i maskinen som kom under hende da den var tør.

I nat klækkede 2 mere i maskinen da de var tørre kom de under hønen. Et par timer efter kiggede jeg til dem der lå den ene kylling helt kold og stiv udenfor hønen troede den var død men den reagerede på varmen fra mine hænder så den kom maskinen efter 30 min var den frisk og rørig igen.

For 10 minutter siden kiggede jeg så igen til hønsemuttet og de 2 sidste kyllinger er klækket under hende men lå kolde og våde udenfor hende og samme som den anden helt kolde og stive de kom i maskinen og har det fint nu..


Mit spørgsmål er så om det er for mange kyllinger skal jeg sætter dem under varmelampe i stedet for under hønemor ? Eller har hun måske bare lidt starts vanskeligheder det er første gang for hende ..
de 3 første kyllinger ligger trygt og varmt under hendes vinge.

Hvornår bør hin tage dem ud og spise og drikke ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønemor og kyllinger
« Svar #1 Dato: 13 April , 2017, 20:08 »
Det var fint, du fik dem varmet op. Jeg har prøvet at finde en kylling, som tilsyneladende var død, kold og stiv i det, men af en eller anden grund ville jeg ikke acceptere det, så jeg varmede den op, og blev belønnet med først lidt sitren og så pippen.  Kyllingen klarede sig :)
Jeg kan ikke forklare, hvorfor jeg forsøgte med varme, for der var intet tegn på liv.
Din høne kan sagtens have alle kyllingerne under sig, det har bare været sort uheld,  at nogle af dem er kommet udenfor hende på et tidspunkt, hvor de var våde og derfor hurtigt blev afkølet.
« Senest Redigeret: 13 April , 2017, 20:11 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønemor og kyllinger
« Svar #2 Dato: 13 April , 2017, 20:14 »
Din høne vil sikkert tage kyllingerne ud i løbet af en til tre dage. Det er en god idé med lidt startfoder helt tæt på hende. Jeg har sommetider drysset noget lige foran hende i reden, oftest vil hun vise kyllingerne, at der er mad.
« Senest Redigeret: 13 April , 2017, 21:03 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Hønemor og kyllinger
« Svar #3 Dato: 13 April , 2017, 20:47 »
Vær opmærksom på, at der ingen hindringer er, for at kyllingen kan komme ind/op i reden igen, hvis den er kommet ud.

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Hønemor og kyllinger
« Svar #4 Dato: 14 April , 2017, 08:18 »
Mange tak for svar, jeg fik sat en varmelampe op igår og hønemor er rykket ud af reden og har lagt sig ved varmelampen med kyllingerne.

Er bare helt grøn i at have høne med kyllinger, har kun prøvet selv at ruge og passe dem.

Strøede lidt foder ud foran hende og stillede mad og vand tæt ved lampen og har nu set de små både spise og drikke.

Nu har jeg så et spørgsmål mere, jeg har pt 3 kyllinger i maskinen der ikke er helt tørre endnu den ene klækkede igår eftermiddags de andre igår aftes. Den der kom først rejser sig ikke op den sidder bare på gumpen og dapper med benene strækt ud foran sig og basker med vingerne, de andre går fint oprejst. Skal jeg aflive den eller er det normalt


« Senest Redigeret: 14 April , 2017, 08:20 Fra Ekelund »

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Hønemor og kyllinger
« Svar #5 Dato: 14 April , 2017, 09:14 »
Vær opmærksom på, at der ingen hindringer er, for at kyllingen kan komme ind/op i reden igen, hvis den er kommet ud.

Reden er helt i jord højde men det var i selve reden kyllingen lå bare ikke under hønen.. men det ser ud til at gå meget bedre efter hun har taget dem ud af reden ..

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Hønemor og kyllinger
« Svar #6 Dato: 14 April , 2017, 09:41 »
Mange tak for svar, jeg fik sat en varmelampe op igår og hønemor er rykket ud af reden og har lagt sig ved varmelampen med kyllingerne.

Er bare helt grøn i at have høne med kyllinger, har kun prøvet selv at ruge og passe dem.

Strøede lidt foder ud foran hende og stillede mad og vand tæt ved lampen og har nu set de små både spise og drikke.

Nu har jeg så et spørgsmål mere, jeg har pt 3 kyllinger i maskinen der ikke er helt tørre endnu den ene klækkede igår eftermiddags de andre igår aftes. Den der kom først rejser sig ikke op den sidder bare på gumpen og dapper med benene strækt ud foran sig og basker med vingerne, de andre går fint oprejst. Skal jeg aflive den eller er det normalt

Opdatering på kyllingen.

Nå fandt ud af at kyllingen har spagatben, min farbror der har haft høns i mange år kom forbi og har bundt en blød snor med et lille stykke sugerør i midten om dens ben, allerede nu rejser den sig så han siger at jeg kan tage den af om et døgns tid, og at det nok skal rette sig.

God påske til jer alle  :)