Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dødsfald p.g.a. sygdom eller forgiftning?....  (Læst 2768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søtbæklund

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Dødsfald p.g.a. sygdom eller forgiftning?....
« Dato: 02 April , 2017, 19:29 »
For halven måned siden døde en af vores høner. Vi holdt øje med hende, og hendes fjerdragt var fin og hun havde rød kam, ikke spor bleg.Til gengæld havde hun dårlig mave, og virkede våd bagtil. Hun var meget beskidt bagtil, og vi prøvede med husråd så som eddike, kul og vaske samt klippe fjerene bagved. Men henover en uge blev hun svag, kunne ikke følge med de andres tempo, og gik til sidst kun meget lidt rundt. Af og til stod eller sad hun bare med halvlukkede øjne. Hun var ikke lam, for hun kunne godt bevæge sig og gå lidt når vi prøvede at samlede hende op. De sidste par dage angreb de andre hende, hakkede hende og forsøgte at drive hende væk. Da det ikke blev bedre, aflivede vi hende dagen efter.
 
De andre høns havde det fint, ingen udviste tegn på diarre, og de gik rundt sammen. I starten af marts kom første æg, og inden for kort tid lagde alle de tre resterende høner æg rundtomkring i haven (af og til i huset). Til vores store overraskelse døde en af hønerne så her i går. Det var et kortere forløb, men dog med lignende symptomer. Det strakte sig over blot to-tre dage. Til at starte med troede vi at hun var ved at blive skruk, for hun kunne godt finde på at søge væk fra de andre for at lægge æg, og så blev hun liggende på ægget lidt, før hun gik videre. Men de sidste par dage blev hun lidt mere demotiveret, fulgte ikke efter de andre, og blev lidt beskidt bag i, dog meget mindre end den første høne, og slet ikke nær så vådt. Hun lagde dog æg imens og havde en meget flot fjerdragt og rød kam. Der gik omkring en halv uge fra at hun begyndte at isolere sig lidt mere, til at hun blev angrebet i går aftes og var meget svag, til hun så døde i nat.
 
Vi tænker at det måske er os der gør noget galt, men vi har virkelig prøvet at gennemtænke hvad det kan være. Vi fodrer dem med hvede blandet i rette forhold til kraftfoder, de har knust trækul og kalkskaller tilgængeligt, vi renser deres vandskåle regelmæssigt og skifter halmen i deres hus så der altid er rent. Derudover har de måske omkring 200 m2 have de frit kan færdes i. Måske kan det have noget at gøre med, at de går rundt på et stort område, hvor de evt. kan finde noget som er farligt for dem.
Hvad tænker I, har I tilfældigvis nogle gode råd eller kender du til problemet?
 
Vi har nu to høner og to haner, og vi synes det er et fjollet tal. Vi overvejede at slagte hanen, men det kan være at nogle vil købe en gul orpington-hane. Vi vil også gerne købe nogle flere høner, men måske skal vi lige se situationen an, så der ikke er flere der bliver syge.
 
Jeg håber meget at I har mulighed for at hjælpe, for vi er lidt i tvivl om hvad vi skal gøre.


Venlig hilsen


Mikkel og Katrine

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Dødsfald p.g.a. sygdom eller forgiftning?....
« Svar #1 Dato: 03 April , 2017, 11:45 »
For en god del år siden havde jeg en høne som fik dårlig mave, det var virkeligt tyndt det der kom ud. Tog hende med til dyrlægen og fik noget medicin til at komme i vandet, alle hønsene fik derved en kur (tror de skulle drikke det i en uges tid). Dyrlægen snakkede om at det kunne være smitsomt, og efter få dage var hun frisk igen. Vi måtte så ikke spise æggene i ca. 14 dage, men det var en let måde at både få hende frisk og forhindre at de andre blev syge :) Det kan være at dit problem med hønsene er lige så let at få bugt med, ikke at jeg er tilhænger af at man bare skal bruge løs af medicin, men nogen gange er det det der skal til :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Dødsfald p.g.a. sygdom eller forgiftning?....
« Svar #2 Dato: 13 April , 2017, 16:19 »
Det kan have været æggelederbetændelse, som nogen gange opstår, når æglægningen sætter igang i det tidlige forår. Hvis 'æglægningscentralen' har opstartsvanskeligheder, kan der opstå betændelse - og den giver sig til udtryk ved det der ligner diarre, (men nu jeg tænker over det måske er betændelsesflåd fra æggelederne?)
Det kan være smitsomt, men det kan også være helt afhængigt af den enkelte høne.
Er hønerne også Orpingtoner?
Og hvor gamle er de?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Søtbæklund

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Dødsfald p.g.a. sygdom eller forgiftning?....
« Svar #3 Dato: 15 April , 2017, 07:31 »
Hej begge to, og tak for svarene :)

Jeg ville nok ikke kunne have set forskel på betændelsesudflåden og diarraen, men jeg syntes nu det lignede almindelig hønsemøg, omend det var rimeligt vådt.
De resterende høns har det alle fint nu, omend hanen er lige lovlig parringslysten, og giver dem lidt sår, men det er vel kun normalt.
De er alle fra midten af sommeren 2016 og alle sammen gul orpington.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Dødsfald p.g.a. sygdom eller forgiftning?....
« Svar #4 Dato: 16 April , 2017, 13:54 »
Jeg ville nok ikke kunne have set forskel på betændelsesudflåden og diarraen, men jeg syntes nu det lignede almindelig hønsemøg, omend det var rimeligt vådt.
Man kan ikke se forskel :) Jeg oplevede det selv et forår, at et par høner med nogle dages mellemrum blev våde bagi og pludselig døde. Og så stoppede det. Når jeg endte med at tænke æggelederbetændelse, var det pga årstiden - forår = æglægningsopstart.
Og hanens træderi kan så overfører bakterier fra en høne til den næste. Som hos dig gik det i sig selv igen. Mest udsat er dels ældre høns fordi deres æggeledere bliver mere løse i det med alderen og derfor mere modtagelige for bakterier. Dels helt unge høniker der skal lave æg for første gang.
Nårjeg spørger til racen, er det fordi (især ældre) hybridhøns kan være mere udsatte.
Men generelt gælder for alle høns, (læste jeg lige igår), at man anslår, at 80% kommer af dage pga problemer med æggecentralen - på et eller andet tidspunkt i deres liv.
Man kan behabdle æglederbetændelse med antibiotika, men ofte kommer det igen :(

Så dejligt at høre at resten af flokken er ok :)
Du kan evt klippe og slibe hanens sporer og klør, så han ikke skader hønsene så meget. Åbne sår og snavsede haneklør er ikke en god kombi :-/
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lotte thiesen

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Dødsfald p.g.a. sygdom eller forgiftning?....
« Svar #5 Dato: 17 April , 2017, 08:51 »
Har de adgang til Grit?  Eller grus med små stene til kroen?  Ellers kan de få problemer med at fordøje maden og få forstoppelse så kun det tynde kan komme forbi og deraf bliver de beskidte i bag

Sendt fra min D5503 med Tapatalk