Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Hjemmelavet" voksefoder  (Læst 4699 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Violabang

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
"Hjemmelavet" voksefoder
« Dato: 26 Marts , 2017, 21:37 »
Hej,
Jeg har kyllinger, som skal slagtes om et par måneder. De får voksefoder, det er en piller som jeg har købt i sække. Jeg giver dem lidt hvede og madrester ved siden af.

Mit spørgsmål er: køber I også voksefoder yil jeres kyllinger eller blander I det selv? Jeg har læst at nogen bruger tilskudsfoder, men er det ikke KUN til æglæggende høns?

Voksefoderet virker fint, men måske der er et ligeså godt, men billigere alternativ?

De bedste hilsner
Viola

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: "Hjemmelavet" voksefoder
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2017, 18:12 »
Hejsa :)

Jeg køber voksefoder (når de er gamle nok til det), så er jeg sikker på at de får det de skal have + andet godt fra køkkenet og korn :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: "Hjemmelavet" voksefoder
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2017, 20:09 »
Det er en misforstået tanke at fodre efter "labels". Man skal fodre efter behov, derfor, sæt dig ind i hvad der er i disse færdig blandinger, sæt dig ind i dyrenes foderbehov, og så fodre ud fra dine nyeerhvervede erfaringer! :)

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: "Hjemmelavet" voksefoder
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2017, 09:22 »
Den ene flok slagtekyllinger jeg havde fodrede jeg med startfoder og korn. Startfoder har nemlig en høj andel af protein.

Tilskudspiller siger man at man skal holde sig fra da det siges, at det høje indhold af calcium kan skade de små kyllingers nyrer. Jeg ved ikke hvor meget belæg der er for dette udsagn, men startfoder koster næsten lige så meget som tilskudsfoder og har samme fysiske egenskaber, så jeg ville selv altid vælge startfoder.

Jeg ved også, at en anden bruger her på forum brugte startfoder til sine slagtekyllinger og hun havde pænt meget god erfaring med det.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: "Hjemmelavet" voksefoder
« Svar #4 Dato: 04 November , 2017, 11:00 »
Vores slagtekyllinger har fået startfoder de første 6-8 uger (så længe de går med hønemor), men derefter sætter vi dem sammen med flokken, som går på 50% tilskud og 50% kornblanding. Ved ikke om det er "rigtigt", men de vokser nu fint, og vi har ikke syge dyr.

Jeg er dog ved at forsøge at skifte tilskudsfoderet ud, da både voksne og kyllinger i høj grad vælger det fra og kun spiser kornet, så jeg synes der er alt for stort spild ved det. De af vores æglæggende høner som har en rottesikker automat, hvor truget skal tømmes, før der falder nyt foder ned - De spiser det hele. Den type foderautomat dur dog ikke til kyllinger, da den kun åbner hvis der er over 1 kg vægt på pladen.

Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster