Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne kan ikke støtte på benet  (Læst 6761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hyggenot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Høne kan ikke støtte på benet
« Dato: 07 Marts , 2017, 17:27 »
Vores meget søde Isa Brown på ca. 1,5 år har fået et problem. Hun kan ikke støtte på sit ene ben/fod, hun hopper rundt på et ben og kan selv komme til vand og mad (og ind og ud af hønsehus tror vi). Vi er faktisk ikke sikre på om det er opstået i dag eller for måske tre dage siden. Om aftenen når vi lukker for hønsehuset har der nemlig ligget en Isa, som meget vel kunne være hende, i redekassen i stedet for på pinden. Vi har troet hun var skruk, men nu tror vi det måske er pga. benet!
Da vi har 4 næsten ens udseende Isa'er er vi ikke 100% sikre. Jeg kan ikke komme tæt på hende, og mærke efter, men umiddelbart er der ikke noget at se for mit utrænede øje...
Foden er krummet sammen og trukket op lige over jordhøjde når hun hopper rundt. Når hun står stille hviler hun ikke på den.
Jeg bemærkede dog at vores meget unge og energiske Orpington hane "gav hende en ordentlig tur" og efter det havde hun sværere ved at hoppe rundt. Kan han have skadet hende? Og hvordan ved man om det er brækket eller noget der går over igen?

Vi havde planlagt at slagte isa'erne her i løbet af foråret og vil måske fremskynde det, hvis hun lider.
Billeder er på vej...
Jeres erfaring er meget værdsat.

Med venlig hilsen
Helene

Offline Hyggenot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Høne kan ikke støtte på benet
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2017, 17:35 »
Her er et billede.

Offline Hyggenot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Høne kan ikke støtte på benet
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2017, 17:36 »
Og et billede mere.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Høne kan ikke støtte på benet
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2017, 12:33 »
Kan du ikke komme til at undersøge hende når hun er gået til ro i aften? Det kan jo meget godt være at hanen er kommet til at skade hendes ben på en eller anden måde. Jeg har tidligere haft Isa Brown og ikke oplevet at de går skruk. Mener at de er fremavlet til kun at lægge æg, så hun har sikkert haft ondt i benet fra første aften hvor hun lå i ledekassen.

Hvis hun ser ud til at lide, er det nok bedst med øksen, eller sætte hende for sig selv nogle dage, hvis det måske kunne hjælpe med ro så hun slipper hanen. Men det er jo lettest for dig at vurdere :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Høne kan ikke støtte på benet
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2017, 14:54 »
Hummm jeg kan ta fejl...
synes bare det ligner...
Vores hane så sådan ud, da vi i sommers kom hjem en søndag eftermiddag, efter 2 overnatninger ude. Han humpede rundt- halen nede. Men ok appetit, mandag var det det lidt værre. Vi troede han var kommet til skade på stigen ud/ned fra huset... men nej.
Tirsdag var det beggeben og en vinge hang, onsdag lå han helt på siden og kunne intet, jo spise. Så det blev øksen...
Opkald til dyrelægen og søgning i bøger og herinde..... Hønselammelse... øv 😳😣😕
Håber jeg tar fejl og hun blot har slået sig🤞🤞🙏
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Hyggenot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Høne kan ikke støtte på benet
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2017, 15:41 »
Tak for svar, jeg håber godt nok det går over igen.

Jeg har kigget nærmere på hende i morges (fangede hende inden hun vågnede ordentligt) og det lignede at der var et lille sår under foden hvor hun træder. Vi diskuterede om det var øksen, hvis hun ikke snart fik det bedre, og måske hun forstod det, for hun begyndte at humpe rundt på det dårlige ben efter  ;D

Nu er jeg spændt på at se om det bliver værre eller bedre.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høne kan ikke støtte på benet
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2017, 17:23 »
Hvis hun har en sort "knold" på trædepuden under foden, så skal den fjernes. I første omgang skal du lade være med at kigge på operationsvideoer om bumble-foot.
Gør et lunt fodbad klar, få fat på hønen og hvis det er nemmest lige inden hun vågner, så er det det, du gør. Foden i bad i nogle minutter og så kratter du "knolden" ud. Dette vil højst sandsynlig være nok til, at hun ikke har ondt, når hun går - vi ved alle, hvor smertefuldt det kan være at have en sten i skoen.
Jeg har adskillige gange gennem årene måtte fjerne sådan en hård plet på en høne og med succes hver gang. Der er i hvert fald ingen grund til at tænke på økse, før du har prøvet om en fjernelse af "knolden" kan hjælpe hønen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hyggenot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Høne kan ikke støtte på benet
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2017, 19:17 »
Mange tak for dit råd Helle. En knold beskriver meget godt det vi så. Vi har lige givet hende fodbad og krattet det af vi kunne. Vi er i tvivl om vi har fået det hele men det ligner hendes almindelige hud der er tilbage nu. Hun tog det faktisk pænt og faldt næsten i søvn under fodbadet  :) nu er vi spændte på om hun er gående i morgen.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høne kan ikke støtte på benet
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2017, 20:34 »
Det lyder fint  :) Hun kan godt være øm i foden de næste par dage og stadig halte. Ømheden efter "knolden" går ikke altid væk lige med det samme.
Gør det til en vane en gang imellem at kigge under hønsefødderne - disse gevækster er ikke helt usædvanlige, men lader sig normalt forholdsvis nemt fjerne. Nogle gange kommer de igen efter længere tid, mens andre individer ikke får problemet igen. En ting er i hvert fald helt sikkert - de er voldsomt generende for den berørte fugl
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hyggenot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Høne kan ikke støtte på benet
« Svar #9 Dato: 12 Marts , 2017, 18:03 »
En lille opdatering hvis nogen er interesserede:

Det går langsomt fremad med hende, nu forsøger hun at støtte på "tæerne" men bruger ikke "trædepuden" hvor knolden var endnu. Dog går det lidt fremad for hver dag der går, så vi giver hende nogle flere dage til at komme sig. Hun er også begyndt at sætte sig på pinden igen om natten, så det tager vi som et godt tegn.
Angående Orpington-hanen: Vi planlægger snart at skifte bestanden ud fra Isa Brown til Orpington, så der er desværre lige en blandet periode, hvor de små Isa'er må døje med ham, vi håber det går an.
Dejligt med de gode råd fra jer, de er meget værdsat.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høne kan ikke støtte på benet
« Svar #10 Dato: 13 Marts , 2017, 09:45 »
Det er altid rart at få en opdatering - så mange tak for det :)

Det lyder til, at din høne er ved at finde ud af, at det ikke gør ondt i foden, når hun går  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14