Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Misdannelser i hofter?  (Læst 1844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline THN

  • Bruger
  • Indlæg: 8
  • Glade børn lærer bedst
Misdannelser i hofter?
« Dato: 01 Marts , 2017, 17:39 »
Hej
Jeg har importeret Araucana æg fra Tyskland, af haleløse avlsdyr. Der var en meget ringe udvikling da halvdelen af de 45 æg ikke udviklede foster. Sælger peger på det danske postvæsen. Nå, men ud af de 17 der udviklede foster kom der 7. Ud af de syv er der 3 der sidder med benene ud til siden - som en frø. Og det er egentligt det der er mit spørgsmål. Hvad skuldes det. Jeg har ruget kyllinger ud i 10 år men aldrig set denne defekt.
Mvh Thor
17 Silkegrå  Engelske Araucana
1,9 New Hamp
1,0 hvid Australorps
0,2 blå Australorps
0,3 Orpington stor
0,1 Orpington dværg
1,1 Maran fra æg fra Marans
9 Engelske Marankyllinger
0,16 Hi Line Befriet fra øko æglæggeri
0,1 skøn hustru
1,1 skønne børn
0,1 brun labrador
2,0 dejlige katte

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Misdannelser i hofter?
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2017, 12:28 »
Jeg har et forsigtigt gæt, der hedder "spagatben". Jeg har aldrig selv oplevet kyllinger med det, men jeg ved fra andre, at de har reddet deres kyllinger, ved at binde en piberenser mellem benene i "gåafstand", ind til leddene var blevet så stærkt at de selv kunne holde benknoglerne på plads.
Ærgerligt når du har brugt tid og ressourcer på at importere æg. Jeg er ikke selv begejstret for at sende rugeæg, da jeg absolut ikke garanterer for resultatet, når man ingen indflydelse har på, hvad æggene bliver udsat for så snart de er ude af ens synsfelt.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Misdannelser i hofter?
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2017, 15:19 »
Haleløe araucana er ikke fuldstændig sikre med hensyn til befrugtning netop på grund af den manglende hale - rent parringsteknisk kan det gå galt for fuglene, når de mangler den smidige hale. Så man regner vist som regel med at udbyttet ikke er helt i top.

Spagatben sker en gang imellem, jeg har altid aflivet, men næste gang det sker vil jeg prøve at rette op på det. Der er flere bud på hvilke remedier man kan bruge: malertape, en stump sugerør med en lille elastik igennem.
Nogle maraner, nogle araucana.