Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben eller?  (Læst 2736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Landhønen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Kalkben eller?
« Dato: 25 Februar , 2017, 17:11 »
Alle mine høns har fået sådan nogle hvide pletter på deres ben som bare bliver større og større. Ved ikke hvad det er, eller hvad det skyldes at det er kommet. Har to forskellige racer og de har det begge to. Håber i kan hjælpe mig med hvad det er, og hvordan jeg får det væk.
Nikolai

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Kalkben eller?
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2017, 10:41 »
Helt klart kalkben, smør dem godt med en syrefri olie, verseline, et godt middel er chok flue spray, det fedter ikke som olie mm., men der vil ganske givet komme mange andre gode råd her på portalen

brug evt en tør negle børste inden du smører noget på således det det du bruger ikke skal trække ind igennem de tykke skorper

Husk en god gang rengøring af hønsehus og udskift siddepinden(den kan være fuld af disse kalkmider)
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Kalkben eller?
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2017, 15:28 »
Vi lever med hos os, at kalkbensmiden er en gæst af og til (men heldigvis den eneste ubudne
gæst vi indtil videre har haft). En grundig rengøring i hønsehus og et tykt lag vaseline på ben. Det blødgører og lukker af for ilttilførslen til de små ubudne gæster. Gør det jævnligt indtil kalkben er væk, og gør det med det samme du evt. senere opdager antagelser til kalkben igen.
Kalkben ligner nærmest kalk-lag. Jeg tror, at der står noget mere om det et eller andet sted her på siden. Jeg ville også lige rense hønsenes ben med en tør børste eller lign, som Carsten skriver, inden vaseline komme på. Du kan bare bruge vaseline fra Matas. Den er fin.
Held og lykke med det.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Landhønen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: Kalkben eller?
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2017, 21:01 »
Tak for svar. Kan fornemme jeg skal igang med den helt store kur  ;)

baggadap

  • Gæst
Sv: Kalkben eller?
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2017, 20:48 »
Lige en slutbemærkning herfra:
Jeg ville aldrig bruge Flue Chok eller andet gift i stalden/hønsehuset når der er gode alternativer: Stalosan - den er uskadelig for dyrene, men descinficerer ved at sænke PH, og er godkendt til økologisk brug.