Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Grus i hele volieren?  (Læst 3118 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

baggadap

  • Gæst
Grus i hele volieren?
« Dato: 22 Februar , 2017, 13:14 »
Hej alle, nu kommer jeg med et sidste begynderspørgsmål  :D

Jeg har læst flere steder, at man skal grave mindst 20cm muld af sin voliere, fylde op med sten, og til slut et tykt lag grus så det ligger over niveau.

Er det virkelig nødvendigt med min kommende 35m2 voliere til 5 høns?

Jeg havde tænkt et par buske og træstammer, en 1x1 meter sandkasse til støvbad og så bare lade græsset være..

Mvh Mathias

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Grus i hele volieren?
« Svar #1 Dato: 22 Februar , 2017, 15:53 »
Du kommer med mange gode spørgsmål. Godt spørgsmål  = mange forskellige svar.
Dem der anbefaler et gruslag øverst mener det da det er meget nærmere at holde rent da klatter kan ”rives” sammen.
Jeg selv ville bare lade muld og græs blive. Hvis du har overdækket hønsegården skal du vande busken og græsset ellers går det ud. Selv 5 høns på 35m² vil slide græsset af meget hurtigt og man vil ende med en bar jordoverflade. Det mener jeg heller ikke er et problem, da man med en spade nemt kan vende et par m² jord ad gangen og så har hønsene noget spændende at rode i. En gang eller 2 om året graver jeg et par trillebøre jord af og køre på komposten hvor det giver det bedste plantejord året efter. Det gamle halm fra hønsehuset ryger i øvrigt ud i hønsegården hvilket er med til at gøre jorden let når der vendes.
Lad os se hvad der kommer af andre gode svar.
Held og lykke.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Grus i hele volieren?
« Svar #2 Dato: 23 Februar , 2017, 14:26 »
Jeg gravede ikke af i mine hønsegårde, der er ca. 40 m2, og der gik kun et par måneder, så var gårdene golde. Hønsene finder fint selv ud af at lave sandbade i jorden. Til gengæld smider jeg ofte et par baller halm ind i gårdene, så hønsene har noget at rode i.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Grus i hele volieren?
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2017, 08:46 »
Jeg graver ikke af. Jeg lægger på. Min gård huser både træer og buske. Alt småt grønt er forlængst spist eller holdes i ave af næbene. De støvbader under huset eller unde et af træerne. Under en stor nøddebusk lægger jeg en trillebør grus og skaller et par gange om året. Alt haveafklip der ikke bliver til brænde bliver fliset direkte inde i hønsegården,,, og de elsker det. I begyndelsen var der ingen orme i jorden, men nu efter flis og en masse skraben vrimler det med dem, så nu er der regnorme hver gang det regner.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn