Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med behandling af ringorm hos kat søges..  (Læst 9893 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Erfaringer med behandling af ringorm hos kat søges..
« Dato: 21 Februar , 2017, 07:27 »
Min kat fik en skaldet plet på øret i løbet af nogen dage.. en lokal dyrlæge fik tilsendt et foto og gav diagnosen ringorm. Og ordinerede vask/gennemvædning af pelsen 2 gange med 10 dages mellemrum af katten - plus hans 2 artsfællere og de 2 hunde, de alle 3 deler kurve og tæpper med.
Jeg protesterede, for ca 35 år siden stod jeg i samme situation med 3 katte, fik en tabletkur til dyrene, og så var problemet løst. Men det middel kendte den moderne dyrlæge ikke til, (jeg fandt ellers også beskrivelser på nettet) der skulle vask til. Så det forsøgte jeg i går, med den angrebne kat. Det middel, som dyrlægen anbefalede, havde han ikke hjemme, så jeg gik i gang med en anden svampe/bakteriedræbende shampoo, jeg havde i huset.
Behøver jeg fortælle, at katten bestemt heller ikke syntes om ideen med vask?
Nu sidder jeg så med den ene hånd i sæbevand (for at undgå infektion i et par dybe rifter) og har lovet både katten, mig selv og de andre katte, at det gør vi altså ikke igen - never ever!
Og har i øvrigt en tid hos en anden/ min sædvanlige, men lidt fjernere, dyrlæge, i eftermiddag, i håb om at få ordineret en pillekur, i det mindste til kattene. Hundene er nemme nok at vaske.
Men hvad er jeres erfaringer med bekæmpelse af ringorm hos kat? Der findes flere typer, og Program Vet (egentlig loppekur, midlet lufenuron) i dobbelt dosis skulle også være virksomt, ihvertfald mod nogen typer, men jeg er skeptisk, og håber på den pille, jeg husker som noget nemt og effektivt - og ikke en gang specielt dyrt.
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2017, 10:24 Fra Lone »
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Erfaringer med behandling af ringorm hos kat søges..
« Svar #1 Dato: 21 Februar , 2017, 08:12 »
Jeg har ikke lige prøvet med katte, men jeg havde nogen kaniner engang med en svampeinfektion i næsen. De fik piller, som jeg knuste og puttede på banan, så spiste de det med det samme. Det er jo altså noget nemmere end at skulle vaske dem.

Nogle år før måtte jeg aflive 3 kaniner pga af det samme, da de havde svampeinfektion i næsen, og jeg ikke kunne kommer til at vaske det godt nok.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline jettek61

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Erfaringer med behandling af ringorm hos kat søges..
« Svar #2 Dato: 21 Februar , 2017, 17:36 »
Prøv Netdyredoktor.dk

Offline trinemia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 196
Sv: Erfaringer med behandling af ringorm hos kat søges..
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2017, 20:13 »
Havde 2 voksne katte og 4 killinger der fik det. De skulle bades og vaskes i medicinshampoo. Og føntørres. 2-3 gange- jeg kan ikke huske det præcist, men træls DET var det. Men det virkede. Og jeg fik ros fra dyrlægen for at det lykkedes.
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
1 stk. ægtemand som næsten har vænnet sig til hønsene ;o)
0.2 katte

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Erfaringer med behandling af ringorm hos kat søges..
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2017, 20:26 »
Tak for svarene, i mellemtiden har jeg været hos dyrlæge nr. 2 - der ikke følte sig overbevist om, det var ringorm, da et mikroskopi ikke viste sporer. Så nu er der podet fra et par totter hår, og katten og jeg afventer spændt svaret! Vi er blevet lovet en mikstur-kur, hundene kommer til vask - hvis altså det er ringorm!
Fortsættes.. :o
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Erfaringer med behandling af ringorm hos kat søges..
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2017, 09:40 »
.. Og så efter en uge (!) kom der så endelig svar fra dyrlæge 2, om at der ER tale om ringorm. Som vedkommende gerne udskriver en pille/mikstur-kur til, også til de 2 raske katte, HVIS ALTSÅ JEG LIGE MØDER OP MED DEM I KONSULTATIONEN.. Efter en længere, stressende køretur og til endnu et  konsultationshonorar.
Så er det lige jeg spørger: hvorfor? vi er enige om, behandlingen af de 2 raske katte er forebyggende, eftersom de ikke har symptomer. Så hvilken mening giver det at skulle møde op med dem? Det er en dyr medicin, og bestemt ikke noget, jeg køber for sjov eller med henblik på videresalg (der er vist ikke meget 'sus' for en narkoman i en ringormekur)
 
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Erfaringer med behandling af ringorm hos kat søges..
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2017, 22:54 »
Til mennesker bruger man Brentan creme, som fås i håndkøb på apoteket. Atamon er beregnet til at putte i madvarer og ikke til udvortes brug, men det er da svampedræbende, og ringorm er en svamp. Jeg kan da huske, at vi brugte det til hunden i min barndom, det er jo helt flydende og var dejligt nemt at duppe ned i pelsen.
Og vist smitter ringorm, men da ikke voldsomt :-)

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Erfaringer med behandling af ringorm hos kat søges..
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2017, 23:28 »
Huskede du at tænke på stivkrampevaccination efter de dybe rifter?

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Erfaringer med behandling af ringorm hos kat søges..
« Svar #8 Dato: 02 Marts , 2017, 08:12 »
Nu får den angrebne kat en kur indvortes, ordineret af dyrlæge 2 - og gennemvædning af det angrebne område med den (af dyrlæge 1 ordinerede shampoo) hveranden dag - og så vil jeg afvente og se, i håb om, at sporerne er gledet af på de øvrige, sunde dyr. I øvrigt havde den angrebne kat et sår, med følgende betændelse og byld i efteråret på netop det svampehærgede sted, så måske har huden været svag der.
Fortsættes..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Erfaringer med behandling af ringorm hos kat søges..
« Svar #9 Dato: 26 April , 2017, 09:24 »
For lige at runde af:
Den angrebne kat fik en mikstur-kur, samt fik gennemvædet det angrebne område - godt og vel - hver 3 dag i 14 dage, det var til at have med at gøre, når katten blev stillet overfor alternativet: total vask.
De 2 hunde fik en enkelt gennemvædning i specialshampooen, den anden (symptomfri kat),  blev ikke behandlet, men holdt under nøje observation for symptomer. Den 3. kat var i mellemtiden blevet kørt over og ude af behandling   <W <W <W
I dag har ingen af de (levende) dyr symptomer, 7-9-13, og jeg har stadig en flaske mikstur - og en ½ flaske shampoo - i beredskab - hvis det skulle dukke op igen.
Men der er helt sikkert mange forskellige typer ringorm, og denne var sandsynligvis ikke særlig aggressiv. Den type, jeg mødte for mange år siden, galoperede som løbeild hen over kattene, og huden faldt af som små sårskorper, efterladende et lille, ovalt sår, overalt på kattene.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)