Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er min Orpington hane syg?  (Læst 7944 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FruJakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Er min Orpington hane syg?
« Dato: 19 Februar , 2017, 12:23 »
Kære forum

Håber at I kan hjælpe mig med hvad der er normal adfærd hos en hane af denne type, for jeg er i tvivl om det er normal adfærd, eller om min hane er syg. Jeg har tidligere haft haner af racen Skånske blomsterhøns, og de har været noget mere kvikke/flyvske. Men det er jo også en noget mere let race, så måske det er derfor der er stor forskel.

Jeg synes min hane lægger sig meget hele tiden. Når han står op svejer han meget, og det virker som om at benene ekser under ham. Når han går slingrer han og basker vingerne lidt ud, som om han prøver at holde balancen. Når jeg kommer med mad til dem så løber han afsted med høj hastighed, der følger han fint med flokken. Og han spiser også. Men han lægger sig ned imens, går ikke rundt og skraber i jorden som hønsene gør.

Har prøvet at tjekke ham i dag, og kan ikke umiddelbart finde noget galt med ham. Han kan som sagt fint løbe, og han kan også sparke ud efter mig, når jeg prøver at tjekke hans ben.
Noget jeg dog studsede over, var hans tunge... har aldrig kigget en hane i munden før, så ved ikke om det er normalt, men det er som om at den ikke går ned og hæfter i halsen, ligesom ved mennesker. Det er svært at forklare, men det er ligesom om at tungen sidder fast i undermunden/næbbet, og så er der ikke mere tunge henne ved svælget... det slutter ligesom bare der. Har prøvet at kigge på et anatomibillede... og der kan jeg ikke lige se en tunge.

Flokken består af tre Isa'er, fire Skånske blomsterhøner og så hr Orpington. Når de går rundt i haven, følger han ikke rigtig med flokken. Han er gerne i nærheden, men ligger bare og ligger, flytter sig kun, når de er for langt væk. Det virker ikke som om at det er ham der styrer flokken.

Ved ikke om der er grund til bekymring, men håber at der er nogen herinde der vil komme med et bud eller to på, hvad der er normalt. Tak.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er min Orpington hane syg?
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2017, 16:49 »
Jeg har ikke noget bud på hvad der er i vejen, men det lyder ikke som normal adfærd. Måske du kunne ringe til en fuglekyndig dyrlæge og få hjælp?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline FruJakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Er min Orpington hane syg?
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2017, 18:32 »
Tak for dit svar  :)

Jeg har søgt lidt rundt, og er stødt på sygdommen hønselammelse, og tænker at det måske kunne være det, og så er der jo kun en ting at gøre. Vil jo ikke risikere at det smitter til resten af flokken.

Jeg er dog meget i tvivl, og vil jo nødig aflive et raskt dyr, hvis det bare er fordi at det er tyngden i dyret der driller... men han burde vel være bygget til at bære vægten?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er min Orpington hane syg?
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2017, 20:11 »
Jeg synes umiddelbart ikke det lyder som hønselammelse, men jeg ville prøve at ringe til en dyrlæge. Abild Dyreklinik, tror jeg nok den hedder, tager også imod telefoniske henvendelser og er fantastiske til høns.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline FruJakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Er min Orpington hane syg?
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2017, 22:12 »
Tak, jeg må se hvad vi gør. Han skal ihvertfald ikke ha det skidt.

Fandt et klip på youtube, med en høne som virker lidt usikker på benene, lidt a la som min hane https://youtu.be/j_9eYIj4bp0

Det giver ikke nogen forklaring på hvad der er galt... Men jeg tænker på om det kan være fordi han får rørt sig for lidt? Måske et dumt spørgsmål. Men nu har vi haft ham siden i sommers, og han har altid været lidt "doven". Det er kun mad der kan få ham op at løbe.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Er min Orpington hane syg?
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2017, 23:54 »
Jeg har haft er par unghaner med udpræget trang til at ligge. Jeg tror det skyldtes dårlig knogleudvikling. Jeg 'behandlede' med levertran, kalk og mangantilskud. De kom sig. Giver nu konsekvent levertran og mangan til de unge fra to mdr alderen. Har set det anbefalet til de store racer. Jeg har Australorps.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Er min Orpington hane syg?
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2017, 23:59 »
Mangan findes i jorden men kan kun optages i planterne hvis jorden ikke for kalkholdig - har jeg læst et sted. Jeg har i mange år kalket græsplænen - det er jeg nu holdt op med :).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline FruJakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Er min Orpington hane syg?
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2017, 16:22 »
Tak for svar, det kunne være værd at prøve.

Jeg har lavet en lille video med ham, det giver nok et bedre billede af min beskrivelse. Som man kan se er han ivrig efter at spise, men er noget ustabil på benene.
https://youtu.be/dmqnssOABY8

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Er min Orpington hane syg?
« Svar #8 Dato: 21 Februar , 2017, 08:16 »
Det ligner ikke helt den måde mine haner gik på. De gik nærmest meget tungt ( deres trin kunne høres), men havde ikke så store balanceproblemer.

Har haft en Orpingtonhøne, der var blevet meget tynd - uden at jeg havde opdaget det. Den havde det svært med balancen. Et vindpust kunne blæse den omkuld og hvis den skulle hoppe ned fra noget trimlede den omkuld. Den var simpelthen for let til at lande med den store fjerdragt. Men heller ikke det lignede helt din hane. Den havde iøvrigt lungebetændelse.

Kommer lige i tanke om en ung Orpingtonhane, der var så svækket at lus at den ikke kunne stå på benene til sidst af svækkelse.

Jeg plejer at tage dyret ind, når jeg ikke kan finde årsagen til at de skranter. Holder øje med hvor meget det spiser, drikker og klatter. Giver det godt med næringsrig føde. Nogle gange er dyret frisk efter et par dage og det var det - hvis ikke- ofrer jeg et dyrlægebesøg eller afliver.

Noget er der i hvert fald galt med din yndige hane.

Håber du finder en løsning.

Offline ES

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Er min Orpington hane syg?
« Svar #9 Dato: 21 Februar , 2017, 18:25 »
Jeg har haft en hane som var præcis som din, jeg troede også at det måske var hønselammelse, men synes alligevel ikke det passede helt med  symtomerne for det.

Det jeg gjorde med min var at jeg gav ham ekstra vitaminer og mineraler og han blev bedre i en periode, men så kom det ligesom igen og en aften hvor jeg tjekkede dem, var han død  :'( Så jeg fandt aldrig ud af hvad det var og kan desværre heller ikke sige til dig at der er en kur  :-\
Håber det kommer til at gå din hane bedre...

Mvh Emily

Offline FruJakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Er min Orpington hane syg?
« Svar #10 Dato: 21 Februar , 2017, 18:43 »
Tusind tak for jeres svar, det betyder meget for mig.

Jeg tog ham ind i går, så han står i et stort bur i vores værksted. Han spiser og drikker og klatterne ser helt normale ud, men han er stadig meget usikker på benene.

Jeg har prøvet at lave en blanding af havregryn og hvedeklid, da netop de fødevarer skulle indeholde mangan. Det har han dog kun spist lidt af. Men den almindelige foderblanding, tilsat hvede og majs har han spist godt af. Og her til aften har han fået pasta med kødboller, det var lige sagen.
Håber at lidt ekstra lækkerier og fred og ro får ham på benene igen, ellers må han sendes til hønsehimlen.

Men det er svært, hvor lang tid man skal give det. For vi håber jo at han kan blive frisk, når nu han spiser og drikker fint, men han skal bare heller ikke lide.

Har også behandlet for utøj, for en sikkerheds skyld. Kan dog ikke se noget på ham, men just in case.
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2017, 19:36 Fra FruJakobsen »

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Er min Orpington hane syg?
« Svar #11 Dato: 22 Februar , 2017, 07:12 »
Der er et problem ved havregryn. Indeholder ikke enzymet fytase hvilket gør at mineraler ikke kan frigives til kroppen. I gamle dage - da jeg var barn - var der tilsat mineraler ( altså også kalk) til grynene for at opveje den negative effekt. Ved ikke om byggryn indeholder mangan. Ellers kunne det være et bedre valg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lene Skelmose

  • Gæst
Er min Orpington hane syg?
« Svar #12 Dato: 22 Februar , 2017, 07:15 »
Jeg havde to haner der var så ringe at de til sidst lå ned hele tiden. Det tog nok ca en måned inden de var nogenlunde på benene igen. Da jeg ikke kunne have to stk indenfor tog jeg dem ind morgen og aften og gav dem rigtig kræsefoder med kød/røræg og ost iblandet levertran ,vitaminer mangan og kalk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2017, 07:17 Fra Lene Skelmose »

Lene Skelmose

  • Gæst
Er min Orpington hane syg?
« Svar #13 Dato: 22 Februar , 2017, 07:16 »



Sent from my iPhone using Tapatalk
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2017, 07:18 Fra Lene Skelmose »

Offline FruJakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Er min Orpington hane syg?
« Svar #14 Dato: 22 Februar , 2017, 19:48 »
Jeg synes at han virker til at være lidt i bedring, men måske er det noget jeg bilder mig ind/ønsketænkning  :)

Jeg har set ham stå op nogle gange nu, og da jeg kom med lækkerier til ham efter aftensmaden i dag, "snakkede" han en smule.

Synes dog at han er blevet noget beskidt bagi af alt det liggen... er det noget man skal hjælpe ham med at få af, eller klarer de selv det?