Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine ?  (Læst 3369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Rugemaskine ?
« Dato: 13 Februar , 2017, 14:16 »
Min nabo og jeg snakker lidt om at ruge 10-15 kyllinger pr år, så vi kan krydse vores flok og forny flokken. Men ingen af vores høner har vist sig skruk det seneste halve år, men hanenerne parre sig dagligt med hønerne. Så vi tænker at nu vil vi købe en Rugemaskine, men vi har ingen forstand på det. Hvad skal vi gå efter, til den lille mængde af kyllinger vi skal have årligt ? Vi har hver 4-5 høns i vores beholdninger,  så det skal ikke være en maskine til en million. Vi har barnewelder, hybrid, landrace, og silkedværg.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Rugemaskine ?
« Svar #1 Dato: 13 Februar , 2017, 15:26 »
Høns ruger sjældent i vinterhalvåret, og med den lille mængde kyllinger I har brug for, ville jeg i stedet leje plads hos en anden avler med en større rugemaskine. Ellers er der rimelig stor chance for at silkehønerne og det jeg går ud fra er danske landhøns lægger sig skrukke når de mener det er ved at være sæson for kyllinger. Barneveldere kommer det lidt an på stammen om de vil ruge eller ej. Hybrider ruger sjældent. Men vent til forår og sommer og se om I ikke får rigeligt skrukhøns alligevel. Ellers kan man købe den blå i Harald Nyborg til en rimelig penge. Ikke den bedste rugemaskine, men til så lille et behov er den så rigeligt god nok.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Rugemaskine ?
« Svar #2 Dato: 13 Februar , 2017, 15:40 »
Naboen har en 4 år gammel høne, der jævnligt er skruk, men hun gider ikke blive på æggene. Så derfor vil jeg prøve en Rugemaskine så vi kan krydse racer her i tidligt forår.  Vores barnewelder hane er rigtig god hane, han parer sig dagligt med vores barnewelder høne og hybrid høns.
Vores hybrid er de mest tamme høns vi nogensinde har haft, de er frække, kælne, og elsker at stjæle mad fra min hænder når jeg kommer ind i hønsegården med køkkenaffald. De lægger også æg hver eneste dag, selv her i vinter. Så at hybrider ikke bliver skruk osv, den har jeg til gode at opleve .

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Rugemaskine ?
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2017, 12:55 »
Jeg fik " Den blå" fra Harald Nyborg i julegave og har ruget første minihold. Synes det var ret uproblematisk, da jeg først fik styr på detaljerne og fandt ud af at styre fugtigheden.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Rugemaskine ?
« Svar #4 Dato: 14 Februar , 2017, 13:45 »
Skruk er rugelyst og ikke evnen til at lægge mange æg, så jeg forstår ikke helt hvad du mener Claus.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Rugemaskine ?
« Svar #5 Dato: 14 Februar , 2017, 14:06 »
Der florerer blot en masse rygter om at hybrid høns ikke bliver skruk, ikke bliver tamme, men har stor tendens til at blive ondskabsfulde osv. Jeg ved ikke helt hvad der er årsagen til alle disse usande rygter, men vil blot pointere at mine hybrid gokkere er så tamme og medgørlige, og selvom de er sidst ankommende i flokken, så har de fundet deres plads i hierarkiet uden problemer. Derfor vil jeg gerne avle på dem, selvom man jo ikke rigtig ved hvad man får ud af avl på hybrider :-)
Så altså derfor snakkede min nabo og jeg om at ruge ud fra hver vores bestand og så bytte kyllinger. Men da hans ene høne, som plejer at blive skruk, ikke bliver liggende længe nok på æggene, så vil vi prøve rugemaskine.