Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologiske ænder hvad er kravene  (Læst 5796 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CarstenEM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Økologiske ænder hvad er kravene
« Dato: 13 Februar , 2017, 13:19 »
Planlægger at opstarte andehold med moskus ænder. Vi har tidligere haft ænder, så har basisviden på plads. Men denne gang vil vi gerne starte økologisk.
Hvad er kravene til plads? hegning? Tid på græs? stamfugle? foder (udover økologisk) kan man anvende madaffald fra husstanden?
Hvem skal godkende, og hvor kan vi finde mere info?
Vi vil sælge som gårdbutik, og den del er der styr på... 😀


Offline Martindahl

  • Bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Økologiske ænder hvad er kravene
« Svar #2 Dato: 13 Februar , 2017, 15:15 »
Hej Carsten
Jeres ejendom skal være omlagt til økologisk produktion.
Der skal gå 1 år fra start af omlægningen til man kan opstarte økologisk fjerkræproduktion.
Dvs. den jord fjerkræet skal gå på skal minimum have været under omlægning til økologisk produktion i 1 år før du kan opstarte øko fjerkræ. Daggamle dyr kan indsættes og behøver ikke være økologiske. Dog er visse industridyr ikke godkendte til øko produktion da de vokser for hurtigt.
Al foder skal være økologisk så jeg tror ikke du kan bruge ting fra husholdningen da det nok ikke er alt der er økologisk.

Ellers kan du tage kontakt til Gefions øko rådgivning ecoadvice.

MVH
Martin

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Økologiske ænder hvad er kravene
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2017, 21:40 »
Daggamle dyr kan indsættes og behøver ikke være økologiske.

Det er ikke rigtigt. Naturligvis skal man som økolog starten med øko-kyllinger.

Jeg startede med at omlægge min gård pr 1.5 2015. Først jorderne. Så pr 1.5.2016 startede jeg med mine dyr. Pr 1.5.2017 bliver de dyr der FØDES på min gård øko, ikke deres mødre ! Mine høns bad man mig slagte og kun beholde kyllingerne. Kyllingerne bliver så - på grund af at jeg omlægger - øko.

Som en lille kuriositet kan jeg fortælle, at da mine kreaturer kom på stald i 2016 og jeg begyndte vinterfodringen, så skulle jeg kassere det hø jeg havde fra 2015 af egen avl, da det ikke har den status som høet (igen af egen avl) fra 2016 har. Sidstnævnte hø er jo slået på jord under omlægning, det er 2015-høet ikke !. At høet er slået på de samme arealer, hvor der i de sidste 30 år ikke er anvendt kunstgødning eller sprøjtet med kemikalier  - ja det betyder ikke noget.
Hertil kommer, at når jeg fodre mine egne dyr med høet fra 2016 (slået på marker under omlægning) - så er det at betragte som økologisk foder. Men sælger jeg en balle hø fra 2016 produktionen, skal den sælges som hø UNDER OMLÆGNING og ikke som økologisk hø, da den ikke er det - set ude fra, ja ja hvad man ikke skal tage i betragtning for at være en seriøs økobonde.   :police:
Undskyld jeg brugte din tid på dette, men jeg syntes at ....... <J <J <J <J *s

PS.: I øvrigt mener jeg man naturligvis skal holde fanen højt og overholde regler og love til punkt og prikke, når man ønsker at være økobonde, det skal der ikke være tvivl om. Det er måske bare en gang imellem noget pussigt noget man skal ligge ryg til.


Offline Martindahl

  • Bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Økologiske ænder hvad er kravene
« Svar #4 Dato: 15 Februar , 2017, 09:41 »
Hej Hans-Kurt.
Det er nu rigtigt nok at man godt må indsætte daggammelt ikke økologisk fjerkræ af godkendte racer i økologisk produktion. Grunden til dette er at udbuddet af økologiske kyllinger, ællinger, gæslinger osv. er meget begrænset. F.eks. er det nok svært at skaffe økologiske moskusællinger.

Alt dette kan læses her:
http://lfst.dk/fileadmin/user_upload/NaturErhverv/Filer/Indsatsomraader/Oekologi/Jordbrugsbedrifter/Vejledning_til_oekologisk_jordbrugsproduktion/Okologivejledning_Januar_2016.pdf

http://lfst.dk/tvaergaaende/oekologi/jordbrugsbedrifter/vejledning-om-oekologisk-jordbrugsproduktion/#c5462


På side 67 i Vejledning om økologisk jordbrugsproduktion står følgende:
14.3.1 Fjerkræ
Ikke-økologiske fjerkræ til både kød- og ægproduktion skal være under 3 dage gamle, når du indsætter dem i det økologiske produktionssystem. Dyrenes alder skal fremgå af købsfakturaen.



Som du skriver er det ikke tilladt med parallelavl af fjerkræ, dvs. man ved opstart af økofjerkræ skal slagte evt. ikke økologiske dyr man har på ejendommen af sammen art.
 
MVH
Martin

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Økologiske ænder hvad er kravene
« Svar #5 Dato: 15 Februar , 2017, 21:45 »
Hej Martin
ok, det skal jeg nærlæse senere. Tak for opdateringen.

Jeg har det lidt svært med reglerne omkring økologi. Har fået en påtale for indkøb af 100 stk jordbærplanter af sorten Polka. De kunne købes økologisk på indkøbstidspunktet. Så påtalen er ok. Men samtidig må jeg strø halm hos kreaturerne, som ikke er økologisk.

Skal smide eget hø væk, som er 1 år fra omlægning af dyr. Mine dyr spiser da af halmen - og den er ikke øko, det kan godt være lidt langhåret - syntes jeg.

Offline Martindahl

  • Bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Økologiske ænder hvad er kravene
« Svar #6 Dato: 16 Februar , 2017, 16:08 »
Hej Hans-Kurt
Ja enig der er mange øko regler og alle er ikke lige logiske.
Nogle ting kan der dispenseres for og andre ikke.
Undtagelser for en slags dyr osv.
Nogle frø kan bruges uden at være øko andre frø kan kun bruges hvis man søger om det.

Det tog også en del tid før jeg fik styr på reglerne om fjerkræ :)

Men efterhånden som der bliver flere øko landbrug burde det blive nemmere. I hvert fald at skaffe, foder, frø og dyr der har øko status.

Mvh
Martin

« Senest Redigeret: 16 Februar , 2017, 16:15 Fra Martindahl »

Offline Martindahl

  • Bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Økologiske ænder hvad er kravene
« Svar #7 Dato: 16 Februar , 2017, 16:10 »
A
« Senest Redigeret: 16 Februar , 2017, 16:13 Fra Martindahl »

Offline CarstenEM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Økologiske ænder hvad er kravene
« Svar #8 Dato: 16 Februar , 2017, 17:12 »
Hej igen
Mange tak for de meget brugbare kommentarer..Så skal vi bare igang mef omlægningen :)