Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget plads skal hønsene have?  (Læst 8996 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MMittag

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Hvor meget plads skal hønsene have?
« Dato: 12 Februar , 2017, 20:42 »
Hej allesammen,

Beklager hvis dette er et helt basalt standard spørgsmål , men jeg overvejer meget kraftigt at gå i gang med at bygge egen hønsehus og hønsegård og er totalt nybegynder hvad angår høns.
Jeg har flere steder kunne læse mig til at høns skal have minimum 0,6 kvm plads Per høne (jeg er med på dette sikkert varierer lidt fra race til race).
Mit spørgsmål er at med 0,6 kvm Per høne er det så kun hønsehuset man tæller her eller er det også hønsegård inkluderet?

Jeg har selv tænkt at skaffe mig 4 høns og bruge omkring 5 kvm hønsegård og cirka 2,5 kvm hønsehus. Er dette tilstrækkeligt? Udover dette forventer jeg at jeg vil kunne lukke dem ud i haven når jeg er hjemme da haven er hegnet ind så de ikke burde kunne stikke af.

Håber I kan hjælpe en nybegynder med jeres erfaringer?

Pft
Mvh
Morten

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvor meget plads skal hønsene have?
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2017, 23:09 »
Hej Morten, Velkommen her på DFF. Du kan glæde dig til at være med her. Du har herved fået adgang til bla hønseholdere der virkelig ved hvad de taler om. Du kan aldrig stille forkerte spørgsmål - aldrig. Jeg har været her i snart 2 år og altid kunnet regne med, at mine spørgsmål bliver taget alvorligt og besvaret herefter.

Hvis du oppe øverst til højre på denne side, skriver ord der indgår i dit spørgsmål, vil du få vist tidligere indlæg om emnet. Omkring størrelsen på et hønsehus og tilhørende gård, så findes der virkelig mange indlæg du kan blive klogere af.

Da jeg selv spurgte til samme emne - den gang  ::) - var der altid noget der gik igen og det var Byg altid stort og gør hønsegården tilsvarende stor. Det bør du virkelig tage ad notam, for det er altid bedre at have god plads fra start, end kort efter at skulle udvide og måske skrotte det man startede med. Så BYG STORT, så glem om det skal være 0,6 - 0,9 eller 1,2 m2 pr dyr.

Hel og lykke med det.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvor meget plads skal hønsene have?
« Svar #2 Dato: 13 Februar , 2017, 07:13 »
Hej Morten,

Jeg siger også velkommen til, og siger også: byg endelig ikke for småt ;D.

Jeg begyndte med høns i 2010, og skulle "bare" have en 8-10 stykker. Hmmm...., glem det. Her i 2017 har jeg omkring de 30 i to forskellige hønsehuse ::).

God idé at give hønsene adgang til haven. Din hønsegård er lige det mindste tænker jeg, men går an når hønsene kan komme ud dagligt. De vil hurtigt gøre 5 m2 hønsegård gold, så skal de være i hønsegården i længere perioder uden adgang til din have, så er det en god idé at give dem noget beskæftigelse, fx en balle halm de kan rode i, grøntsager/kål/æbler sat på spyd eller lign., så de ikke kommer til at kede sig.

Spørg endelig løs. Det er fantastisk at have høns i haven /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Hvor meget plads skal hønsene have?
« Svar #3 Dato: 13 Februar , 2017, 08:38 »
Husk at det kan være en fordel med en overdækket hønsegård. Især i disse tider med fugleinfluenza. Der er det lovpligtigt at holde dem under tag.
Jeg vil mene at 0,5 m2/høne er acceptabelt i huset. I gården bør de have 2 m2/høne. Det anbefaler Jørgen Liljensøe i sine bog "Høns i haven". Lån den på biblioteket, den er rigtig god.

Desuden er gård og hus lettere at holde rent, hvis det ikke er for småt. Og en overdækket hønsegård er med til at forhindre den i at blive et mudderbad :)

Men byg ikke for småt. Måske du finder ud af at du gerne vil have lidt kyllinger af og til :)

Velkommen til forum, og glæd dig.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline MMittag

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Hvor meget plads skal hønsene have?
« Svar #4 Dato: 13 Februar , 2017, 20:13 »
Tak for jeres svar.
Jeg kan godt høre at jeg må se om jeg kan finde lidt mere plads i haven til hønsegården.

Hønsegården bliver helt sikkert overdækket, så de kan være i tørvejr såvidt muligt og for at undgå de værste pløre.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Hvor meget plads skal hønsene have?
« Svar #5 Dato: 14 Februar , 2017, 09:23 »
2,5 m2 hønsehus, og 10 m2 overdækket hønsegård, så er du godt kørende til en flok på 4-5 høns.
Jeg har selv 8 dyr i det hele. De må p.t. desværre nøjes med 10 m2 hønsegård. Normalt har de ca. 20m2, men pga. fugleinfluenza er de nødt til at holde sig i den overdækkede del. Og pga. placering af hønsegården, er det desværre ikke det hele der kan overdækkes.

Har du tænkt på hvilken slags høns du skal have? Det har jo også noget at sige, og er klart den sjoveste del af at starte op!
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline MMittag

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Hvor meget plads skal hønsene have?
« Svar #6 Dato: 14 Februar , 2017, 16:57 »
Jeg har ikke lagt mig fast på hvilken race endnu, så input er meget velkomne.
Det skal være bogen der ligger godt med æg (uden de skal være produktionsmaskiner) og vigtigst er at de skal have nemt ved at blive tamme/nemme at omgåes. Jeg har to små børn som uden tvivl vil synes det er toppen at kunne hjælpe til med hønsene.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Hvor meget plads skal hønsene have?
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2017, 21:07 »
De fleste hønseracer vil kunne leve op til det.
Men du bør måske gå efter en kombinationsrace. De er ofte lidt store i det, men gerne rolige. De er gode til at lægge æg, og de er gode at slagte. Det er racer som New Hampshire, Australorps, Faverolles, Wyandotter og Sussex. De to sidste er nok nemmest at få fat i. Selv har jeg Sussex, og avler både med henblik på kød og æg. Og det får jeg til fulde!

Hvis plads er en mangelvare hos dig, kan du jo overveje dværghøns. Der er flere avlere af dem, og mange er flittige æglæggere. De ligger nok omkring 35-45 g, mens de store racer varierer fra 50-65 g.

Surf evt. lidt rundt på de to sider her :)

http://honseraketten.dk/category/alle-hoenseracer/
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/
1.6 Sølvgrå Sussex

baggadap

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal hønsene have?
« Svar #8 Dato: 14 Februar , 2017, 23:31 »
De fleste hønseracer vil kunne leve op til det.
Men du bør måske gå efter en kombinationsrace. De er ofte lidt store i det, men gerne rolige. De er gode til at lægge æg, og de er gode at slagte. Det er racer som New Hampshire, Australorps, Faverolles, Wyandotter og Sussex. De to sidste er nok nemmest at få fat i. Selv har jeg Sussex, og avler både med henblik på kød og æg. Og det får jeg til fulde!

Hvis plads er en mangelvare hos dig, kan du jo overveje dværghøns. Der er flere avlere af dem, og mange er flittige æglæggere. De ligger nok omkring 35-45 g, mens de store racer varierer fra 50-65 g.

Surf evt. lidt rundt på de to sider her :)

http://honseraketten.dk/category/alle-hoenseracer/
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/

Håber det er OK jeg lige er med på en lytter, har nemlig selv overvejet Sussex til kød og æg. Kan du godt få dem til at blive skruk? Og er der noget man skal være opmærksom på ved den race?

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Hvor meget plads skal hønsene have?
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2017, 23:51 »
@baggadap
Ja, de skrukker tilpas meget til mit behov. Faktisk har jeg lige fået en skruk i fredags, så nu ligger hun på 12 æg. Hun er en fantastisk skrukhøne. Men det er lidt forskelligt hvor meget de enkelte stammer skrukker. Jeg spurgte hende jeg købte dem af, om de skrukkede.
Men jeg har gerne en eller to  i løbet af en sæson der skrukker. Jeg har 5-6 høner ad gangen.

De er fantastiske til kød, men slagt når de er ca. 5 mdr, det er der at brystfylden rigtig begynder at komme :)

Billedet viser en 1,5 årig hane på 2,8 kg slagtet vægt :)
1.6 Sølvgrå Sussex