Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård  (Læst 10951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

baggadap

  • Gæst
Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Dato: 12 Februar , 2017, 14:21 »
Hej alle

NU skal jeg til at bygge mit hønsehus så jeg kan komme i gang til foråret. Planen er en tung race og både kød og æg, altså skal vi have en hane.

Hønsehus bliver i et hjørne af laden, regner med at fuldmure og sætte træloft over. Herfra er der udgang til en stor græsmark og skov, hvor jeg vil bygge voliere og gerne have dem til at gå frit om dagen.

Der hvor jeg er i tvivl er mht udrugning af nye kyllinger. Mange bøger skriver, at man skal have separat aflukke for skrukmor og endnu et for de unge kyllinger inden de lukkes ind til de voksne. Men så er vi nærmest oppe på 3 hønsehuse og 3 volierer med hver deres udgang, mad, vand, lys osv. Det lyder ret besværligt - er der ikke en nemmere måde? Hvordan gør I?

På forhånd mange tak!
/Mathias

PS: Havde tænkt en lille voliere for nemheds skyld, men hvordan ville I bygge nyt i dag, set i lyset af vores fugleinfluenza pt?

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2017, 18:19 »
Jeg ville bygge en så stor overdækket voliere som jeg havde mulighed for. Fugleinfluenza er der ikke hele tiden, men kommer nogenlunde ofte, sp det er rart at være forberedt.

I mit gamle hønsehus havde jeg plads nok til at spærre en ende af på ca 4 m2 - her havde jeg et gammelt grammofonskab stående, hvor mine skrukhøns havde barselsafdeling - det var nok til at hønen kunne gå med sit kuld til de var passende startet. Afspærringen var lavet af kyllingenet på en ramme, så resten af flokken hele tiden kunne se skrukken og de små. Når jeg så har lukket dem sammen efter en uges tid, har de andre fugle accepteret kylleriet uden de store armbevægelser. Det var i hvert fald en økonomisk måde at gøre det på.
Nogle maraner, nogle araucana.

baggadap

  • Gæst
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2017, 20:19 »
Jeg ville bygge en så stor overdækket voliere som jeg havde mulighed for. Fugleinfluenza er der ikke hele tiden, men kommer nogenlunde ofte, sp det er rart at være forberedt.

I mit gamle hønsehus havde jeg plads nok til at spærre en ende af på ca 4 m2 - her havde jeg et gammelt grammofonskab stående, hvor mine skrukhøns havde barselsafdeling - det var nok til at hønen kunne gå med sit kuld til de var passende startet. Afspærringen var lavet af kyllingenet på en ramme, så resten af flokken hele tiden kunne se skrukken og de små. Når jeg så har lukket dem sammen efter en uges tid, har de andre fugle accepteret kylleriet uden de store armbevægelser. Det var i hvert fald en økonomisk måde at gøre det på.

Mange tak for svar!
Ja en stor voliere med fast tag er nok vejen frem - men deværre også dyrt!
Det lyder jo enkelt nok med den barselsafdeling, men skal de ikke have adgang til voliere også?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2017, 21:51 »
Helt sikkert en god ting at have hønserummet/huset stort nok, så hønsene kan huses på forsvarlig vis, HVIS og NÅR næste udbrud af fugleinfluenza kommer. Og endnu bedre er det også at overdække noget af hønsegården, så de stadig kan komme ud og få noget frisk luft.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2017, 22:11 »
Mange tak for svar!
Ja en stor voliere med fast tag er nok vejen frem - men deværre også dyrt!
Det lyder jo enkelt nok med den barselsafdeling, men skal de ikke have adgang til voliere også?

Kyllingerne behøver ikke ha adgang til det fri lige fra start. Mine skrukker plejer ikke tage dem med ud før de er et par uger gamle.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

baggadap

  • Gæst
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #5 Dato: 15 Februar , 2017, 20:19 »
Så har jeg tegnet og tænkt:
- 4m2 hønsehus, hvoraf 1m2 kan være aflukket barselsafdeling med udgang til lille løbegård. 2m2 foderrum foran.
- Hønsegård/voliere af volietråd overdækket med gennemsigtige trapezplader. Kan i princippet være op til 42m2, men jo mindre, des billigere og nemmere. Hvad mener I?

Vi skal have ca 4-5 æglæggende høns og en hane, og derudover selvfølgelig plads til de kyllinger der senere skal slagtes.

Hvordan lyder den plan? Alle kommentarer er meeeget velkomne :-)
« Senest Redigeret: 15 Februar , 2017, 21:46 Fra baggadap »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #6 Dato: 16 Februar , 2017, 08:08 »
Der er vel ikke indregnet plads til kyllingerne i det? Du kan max have 2 høns pr m2 indendørs, og skal have min 2 m2 pr høne udendørs.

1 m2 til en høne med kyllinger går ikke til de tunge racer.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

baggadap

  • Gæst
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #7 Dato: 16 Februar , 2017, 11:35 »
Der er vel ikke indregnet plads til kyllingerne i det? Du kan max have 2 høns pr m2 indendørs, og skal have min 2 m2 pr høne udendørs.

1 m2 til en høne med kyllinger går ikke til de tunge racer.

Hej Pia

Jamen hvor meget plads skal der da være i sådan en barselsafdeling? Jeg havde ikke tænkt at kyllingerne skulle gå fuldvoksne rundt derinde, men kun et par uger til de kan klare at blive lukket ind til resten af flokken.

PS: 2 høns pr m2 i hønsehuset - hvor kommer det tal fra? Hedder det ikke stadig 6 høns pr m2 ved økologisk hønsehold?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #8 Dato: 16 Februar , 2017, 15:29 »
Jeg synes din plan lyder fin, måske lidt større hønsehus hvis du alligevel har pladsen.

Mine to hønsehuse er ca. 10 m2 pr. stk. og de huser ca. 15 høns pr. hus og det fungerer fint. Det er en fin stor hønsegård du planlægger og barselsafdelingen er også fin. Hvis du får høns der kan enes godt, kan du lade kyllingerne og skrukken være sammen med de øvrige høns, det har jeg gjort før med fin succes.

Jeg har ikke fast tag på mine hønsegårde (kan savnes af og til), men til gengæld 5x5 cm volierenet fra en fiskegarnsfabrik, UV-bestandigt og skåret til på mål. Det kostede under 800 kroner til over 50 m2 hønsegård, og har holdt uden tegn på svaghed i 7 år. Det kan jeg godt anbefale, også for at holde uønskede gæster ude.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

baggadap

  • Gæst
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #9 Dato: 16 Februar , 2017, 17:30 »
Hej Tanja

Tak for dine inputs og tanker!
Det var en god pris på volierenettet, det vil jeg undersøge.

Hønsehuset kan i princippet bygges op til 3x5 meter, men det er min erfaring at dyr generelt heller ikke trives på for MEGET plads??
Men jeg kan se at "Den store hønsebog" er enig med Pia i max 2 høns pr m2. Min nye tegning ser derfor således ud: Hønsehus 3x2 meter, med mulighed for adskillelse på midten, så der kan være 3m2 barselsafdeling og 3m2 voksenafdeling. Hertil foderrum på 1x3 meter, adskilt fra hønsehus med hønsetråd. Hele bygningen bliver således 3x3 meter.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #10 Dato: 16 Februar , 2017, 20:39 »
Jeg kan ikke helt genkende den med at høns ikke trives på meget plads. Jeg tænker altid jo mere plads jo bedre, og det er også min erfaring, men igen, dine planer lyder gode synes jeg.

Hvis det regner eller sner, vil høns generelt gerne være indendøre, og her er det godt at der er plads til alle, uden at de skal stå og klods op af hinanden.

Jeg har også et foderrum i det ene hønsehus, og det er også en vældig god idé. Godt du har tænkt på det også :).

Jeg købte overdækningsnet hos www.strandbynet.dk.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #11 Dato: 16 Februar , 2017, 20:52 »
Hej Pia

Jamen hvor meget plads skal der da være i sådan en barselsafdeling? Jeg havde ikke tænkt at kyllingerne skulle gå fuldvoksne rundt derinde, men kun et par uger til de kan klare at blive lukket ind til resten af flokken.

PS: 2 høns pr m2 i hønsehuset - hvor kommer det tal fra? Hedder det ikke stadig 6 høns pr m2 ved økologisk hønsehold?

Jo det gør det, men som havehønseholder kan vi jo godt forsøge ikke at efterligne industrien, desuden er industrihønsene også meget små i forhold til når du gerne vil have slagtehøns af stor race. Som Tanja siger: jo større jo bedre 😊
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

baggadap

  • Gæst
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #12 Dato: 16 Februar , 2017, 21:04 »
@Pia og @Tanja
Jeg er enig i at vi skal behandle vores dyr meget bedre end industrien, min bemærkning om for meget plads er ud fra min erfaring som amatørlandmand, men jeg har ingen erfaring med høns (endnu) :-)
Så tusind tak for jeres meninger!

baggadap

  • Gæst
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #13 Dato: 19 Februar , 2017, 22:04 »
NU er alt omsider klar, og jeg kan komme i gang med at bygge så snart materialerne ankommer :)
Så jeg skulle gerne være klar til en flok Sussex til foråret! Glæder mig :)

Eneste lille hurdle er, at jeg har måtte barbere volieren ned til 30m2. Hvis jeg har 4 høns og en hane "bruger" de jo 20m2. Hvor mange slagtekyllinger har jeg så plads til på de resterende 10m2?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nystartet hønseavl - hønsehus og gård
« Svar #14 Dato: 20 Februar , 2017, 11:45 »
Jeg synes det kommer an på hvornår du har tænkt dig at slagte. Hvis du fx tager dem som 4 mdr gamle kan du vel ha 10. Kommer også lidt an på indendørs forhold.
Mange af de gode slagteracer vokser lidt langsomt og jeg synes personligt de skal være 6 mdr før man får det optimale udbytte. Men du kunne måske starte med 10 kyllinger, og så slagte nogen af dem som 4 mdr og lade nogen gå lidt længere.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.