Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: What to do hønsehus/hønsegård  (Læst 3868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TommyM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
What to do hønsehus/hønsegård
« Dato: 24 Januar , 2017, 00:08 »
Hej Fjerkrae.dk

Jeg går og leger med tanken og få mig en håndfuld høns, både fordi tanken om at kunne hente den daglige portion æg i baghaven, og så kunne det da være et hyggeligt projekt at lege med.

Bor i udkanten af byen med et par huse omkring mig, så umiddelbart vil "larmen" fra hønsene være til at overkomme for naboerne.

Men hvad kræver det egentlig, går ud fra høns også skal have frisk luft og ikke kan bo inde i et hønsehus hele dagen året rundt. Kan hønsene selv finde ind i hønsehuset når de ikke gider være ude mere, eller skal man dagligt selv lukke dem ind og ud af hønsehuset?

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: What to do hønsehus/hønsegård
« Svar #1 Dato: 24 Januar , 2017, 10:42 »
Hvis man har en hønselem i hønsehuset, kan de fint lære at gå ud og ind af den, på det forrige sted jeg boede, havde jeg en hønsetrap på ydersiden, så de kunne gå op af den, når de skulle ind. Hønsene skal bare være inde i huset og så selv gå ud, det er muligt at man lige skal logge dem med lidt korn de første gange, men de lærer det hurtigt. Med hensyn til hønsehuset er der skrevet en del om det her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=43743.0, ellers kik lidt omkring her inde på siden, der er en del tips at finde i de forskellige indlæg :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: What to do hønsehus/hønsegård
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2017, 16:46 »
Som reglerne er lige nu pga fugleinfluenza, så må hønsene kun komme ud i en helt lukket (maskestørrelse max 10 cm) hønsegård med fast tag. Det er smart at tage hensyn til under nybyggeri, da vi nemt kan ende i sådan en situation igen.

Men derudover kan man jo godt lukke dem videre ud i haven, når det ellersbliver tilladt igen. Det er dog smart at kun have dem i hønsegården de første uger, efter man har fået dem. Så lærer de nemlig som regel at gå ud og ind, og at æggene skal lægges inde i rederne og ikke rundt omkring i haverne.

Af hensyn til rovdyr er det bedst at have dem forsvarligt lukket inde om natten.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: What to do hønsehus/hønsegård
« Svar #3 Dato: 24 Januar , 2017, 17:25 »
Det er helt sikkert en RIGTIG god ide at bygge hønsehuset stort nok og måske også overdække bare ½ delen af gården også. Så man ikke lige pludselig står i en kedelig situation med at det ikke er forsvarligt at holde sine høns lukket inde pga. for lidt plads.

For truslen med fugleinfluenzaen og der med påbud om indespærring af høns i op til mange måneder vil kunne ramme hvert evigt eneste år.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: What to do hønsehus/hønsegård
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2017, 20:09 »
Bor i udkanten af byen med et par huse omkring mig, så umiddelbart vil "larmen" fra hønsene være til at overkomme for naboerne.

Den hører man jo tit ;)
Du drømmer ikke om hvor mange søde naboer der pludseligt ser rødt når de hører hane gal eller som oftest forveksles madammernes JEG HAR LAGT ET ÆÆÆÆG!
så gør dig selv den tjeneste lige at tag en føling på naboernes holdning til høns ;D
Men glæd dig til et hyggeligt projekt ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: What to do hønsehus/hønsegård
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2017, 00:06 »
Velkommen til.
Efter en uges tid i hus/hønsegård finder de ind igen. Evt. hold dem helt inde i huset den første dag.

Hvis du skal bygge nyt, så overdæk hønsegården. Jeg valgte at overdække halvdelen af min hønsegård, så kan hønsene i det mindste komme lidt ud.
Min overdækkede del er 10 m2, huset er ca. 3 m2. Den fulde gård er 20 m2. Jeg har 8 dyr. Normalvis plejer de dog at gå i haven og hygge sig. Jeg håber de snart kan komme til det igen.
1.6 Sølvgrå Sussex