Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne bar på ryggen  (Læst 2939 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Høne bar på ryggen
« Dato: 23 Januar , 2017, 12:49 »
Hejsa, håber der er nogen kloge hoveder her inde, der kan fortælle hvad jeg bør gøre, da jeg er rent i et problem som jeg ikke har oplevet før.

Den ene af mine høner, bliver 2 år i år, er blevet bar på ryggen, det ser ud til at hun har et sår der er ved at hele. Hun er fin rød i kammen og lægger æg. På billedet ligger hun i en af redeskufferne sammen med en af de andre.

Jeg har ellers holdt øje med om de har det godt, giver dem korn og andet godt flere gange om dagen, så de kan holde sig aktiveret, nu hvor de er tvunget til at være på meget mindre plads.
« Senest Redigeret: 23 Januar , 2017, 13:03 Fra Lilli »
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne bar på ryggen
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2017, 14:32 »
Det er helt tydelig en slidt ryg efter hanen - hun er sikkert hanens yndling.
Om foråret og sommeren har jeg adskillige høner, der ser sådan ud - helt slidt på ryg og ned af siderne af kroppen, MEN det der sår!!!!!!! det ser ud til at være ved at hele pænt op, men det har været meget voldsomt og kunne være blevet fatalt for hønen.
Normalt vil hanen kun en gang imellem komme til at lave ubetydelige rids i huden på ryggen med neglene, men sker det uheldige, at en negl ... eller endnu værre .. at en spore får  boret sig ind, så kan hanen lave alvorlige skader på en høne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Høne bar på ryggen
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2017, 14:50 »
Oh stakkels hende, han må være meget efter hende når hun kan blive så bar. Utroligt at jeg ikke har opdaget det før, for er der ude en god del gange i løbet af dagen. Han passer ellers godt på dem og kalder til mad, hvis han finder det mindste, spiser af hånden og er en god og rolig hane :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne bar på ryggen
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2017, 15:20 »
Jeg er da sikker på, at du har en god og sød hane, Lilli - og det er jo heller ikke med vilje, at han slider sine høner. Man kan næsten altid se, hvilken eller hvilke høner, der er yndlings-elskerinder på graden af slitage. Dertil kommer at nogle racer åbenbart har lidt mere 'løstsiddende' eller fine fjer og dun end andre - mine faverolles bliver altid bare på ryggen også selv om de ikke bliver trådt så tit.
Fjerene vokser ud igen - senest ved næste fældeperiode og heldigvis er hanerne ikke særlig virile og trædelystne om vinteren, så de nye fjerdragter, der vokser ud i efteråret, får som oftest lov til at varme hønekroppene det meste af vinteren. Fra nu og mange måneder frem er der gang i forplantningen, så høneryggene bliver synlige igen - så alt er ok hos dig, men du skal jævnligt kigge efter, om der kommer sår, som kræver behandling og måske give din hane en pedicure
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Høne bar på ryggen
« Svar #4 Dato: 23 Januar , 2017, 20:35 »
God idé med en pedicure Helle, det får han i morgen, uanset om han er enig eller ej  ;)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte