Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne  (Læst 3957 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Methusalem01

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Skrukhøne
« Dato: 21 Januar , 2017, 18:04 »
Er der nogen med erfaring i at "tvinge" en høne skruk.
Altså den gamle industrimetode, hvor en høne sættes i en kasse med æg og lukkes i mørke(så den ikke kan komme ud/burhøne-style).

Mvh Kent
1,2 Brahma
0,6 landhøns
0,3 araucana
0,1 grünlægger
0,1 SK Maran
0,1 Pavlov
0,1 La Bresse
2,1 Børn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skrukhøne
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2017, 07:46 »
Synes helt ærligt at det i første omgang lyder som dyrplageri og i anden omgang som noget der ikke kan lade sig gøre. En høne bliver først skruk når hun har lagt en redefuld æg og hvis hun ellers overhovedet er genetisk betinget til det. En sådan behandling  vil nærmere stresse hønen, så hun kommer ud af sin æglægningscyklus.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Skrukhøne
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2017, 09:02 »
Hvad med en rugemaskine?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Skrukhøne
« Svar #3 Dato: 22 Januar , 2017, 10:05 »
Synes helt ærligt at det i første omgang lyder som dyrplageri og i anden omgang som noget der ikke kan lade sig gøre. En høne bliver først skruk når hun har lagt en redefuld æg og hvis hun ellers overhovedet er genetisk betinget til det. En sådan behandling  vil nærmere stresse hønen, så hun kommer ud af sin æglægningscyklus.

Enig
Glæden ved at have høns drejer sig vel bl. a. om at se dem opføre sig og udfolde sig naturligt og i deres eget tempo.
Passer tiden for mit ønske om kyllinger ikke med en hønes lyst til at skrukke, så findes der heldigvis rugemaskiner.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Skrukhøne
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2017, 21:49 »
Helt enig. det er ikke æg alene der gør en høne skruk. Jeg afskrukker dem faktisk på den måde. Når jeg har en skruk bliver hun sat i en af de avlgrupper jeg har. Der er reder og æg, men bare at hun kommer i et fremmed rum og ikke kan komme til hendes faste rede er nok til at afskrukke. så det virker ikke.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Skrukhøne
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2017, 22:46 »
Det er biologisk umuligt. En høne kan ikke tvinges skruk.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Skrukhøne
« Svar #6 Dato: 23 Januar , 2017, 13:14 »
Syntes også det lyder som en meget dårlig idé, stakkels høne, det vil stresse hende. Hvad med at bruge golfbolde / kunstige æg? og bare lægge dem der hvor hun plejer at lægge æg. Så hun kan se på alle de dejlige "æg" der venter på hende. Det hjælper jo så self. kun hvis hun har anlæg for at blive skruk.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Methusalem01

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Skrukhøne
« Svar #7 Dato: 24 Januar , 2017, 23:23 »
Det var egentligt mest for at høre om eventuelle erfaringer. Jeg ville nemlig ikke gå igang med det projekt, hvis der primært var dårlige erfaringer, da jeg også på et personligt plan synes at det tendenserer til plageri.

Dog har det ikke været relevant at gå igang med, da en af mine unge Brahmaer kom i vores skrukhøne i forkøbet  /o
1,2 Brahma
0,6 landhøns
0,3 araucana
0,1 grünlægger
0,1 SK Maran
0,1 Pavlov
0,1 La Bresse
2,1 Børn