Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Racer som er gode vinter-æglæggere?  (Læst 16061 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #15 Dato: 09 December , 2016, 11:22 »
Vores Dværg Wyandotter klarede også vinteræglægningen særdeles godt imens vi havde disse uden ekstra foranstaldninger. Dog var det hovedsageligt unghønerne der begyndte at lægge æg i det sene efterår som lagde flest og de gamle lidt færre.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #16 Dato: 09 December , 2016, 15:26 »
Fra Australorperne + et stk blandingsrace  - 8 stk i alt - kommer der 5-7 æg dagligt. Een af hønerne er i sit tredje år og een er ved at gå i fæld - synes faktisk det er ret imponerende.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #17 Dato: 10 December , 2016, 11:16 »
Det lyder interessant at dine Australorper er så gode til at lægge æg Lene, jeg tror jeg de må på min ønkseliste.. ;)

Min erfaring er som mange andre at det er 1 års hønerne der bidrager med flest æg i de mørke måneder.

Jeg har en dejlig broget og sammensat flok, som består af både maraner, araucana, sussex og Isaer. De går alle sammen her udenfor avlstiden, og har altså præcis samme lys (et par timer hver morgen) & foder forhold.

Jeg har taget Isaerne ind for at sikre den stabile æglægning året rundt, og det leverer de bestemt  /o 
-og deres personlighed er overraskende mild og utrolig nysgerrig og kontaktsøgende i forhold til mennesker. MEN deres udseende... tja, det er selvfølgelig en smagssag, men for mig er den ret kedelig ift mine racehøns.

Mine erfaringer er baseret på de sidste 5 vintre hvor jeg har haft de forskellige racer on/off og de beskrevne forhold er at hver af mine hønseracer i snit pr. uge pr. høne lægger nedenstående antal æg i de mørke vinter måneder:

Isa: 6 æg/høne/uge
Sussex: 3 æg/høne/uge
Araucana: 2 æg/høne/uge
Maran: 1-2 æg/høne/uge

Jeg har haft maraner flere steder fra og de har ikke været stærke vinterlæggere her i hønsegården, men om foråret så går de i gang. Jeg har ligenu hønniker fra en ny avler (de er klækket i juni). De er endnu ikke begyndt at lægge æg, men er begyndt at få farve i kammen. Så jeg glæder mig til at se om den nye linie af Maraner vil være mere æg-produktive.

Min erfaring er nemlig at ikke kun racen er afgørende for hvor mange æg der leveres, men også linien. Jeg har haft 2 araucana høner som har været fantastiske æglæggere og de lagde deres første vinter ca. 5 æg pr. høne pr. uge og også deres 2. vinter leverede de flot, mens 5 andre høner fra en anden avler nærmest ikke lagde æg hele vinteren, selvom de var samme alder og gik sammen med de 2 andre æglæggende araucanaer.

Det var erfaringerne fra min hønsegård..;o)




En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #18 Dato: 13 December , 2016, 13:53 »
@ Trine
Jeg oplever også store individuelle forskelle indenfor den enkelte race - også selvom hønerne er fra samme stamme. Lige nu er min flok en blanding af tre forskellige 'linier'. Havde sidste år en fantastisk super-høne - desværre fik den nogle måneder inden fældning problemer med skaldannelse, så rigtig mange æg gik tabt. Måske en mere moderat lægning er bedre for hønen og giver æg i længere tid. Kunne være interessant om der er lavet studier af det.

Har lige talt denne måned op. Fra 1.-12.12 er der lagt 68 æg fra de 8 høner - hvoraf een er i sit tredje år og måske ikke lægger æg mere. Er lidt i tvivl.

Offline Methusalem01

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #19 Dato: 31 December , 2016, 15:44 »
Jeg har Brahma, pavlov, orloff, la bresse, danske landhøns, araucana,  faverolles og lidt blandinger. Her er Brahma og Orloff helt klatt de mest stabile,  men som tidligere nævnt,  så er foder, træk, lys og alt de andre fornuftige forslag grundlag for relativ stabil æglægning:-)

Mvh Kent
1,2 Brahma
0,6 landhøns
0,3 araucana
0,1 grünlægger
0,1 SK Maran
0,1 Pavlov
0,1 La Bresse
2,1 Børn

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #20 Dato: 01 Januar , 2017, 01:18 »
Trine og Lene taler om høner, der fik problem med skaldannelsen. Kom de igen til at lægge "rigtige" æg?
Jeg har en lille blandingshøne, som har været super æglægger, men nu kommer der tyndskallede æg eller æg kun med hinde. Hun har endnu ikke fældet, for hun er fra oktober sidste år, men hun begyndte at lægge æg, da hun var bare 16 uger gammel, og hun fortsatte trofast, men nu er der altså problemer. Hendes æg kan jeg godt undvære (hun er bare så sød), men det er noget frygteligt griseri, hvis hun først lægger et dårligt æg, som griser de andres æg til.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #21 Dato: 01 Januar , 2017, 09:13 »
Trine og Lene taler om høner, der fik problem med skaldannelsen. Kom de igen til at lægge "rigtige" æg?
Jeg har en lille blandingshøne, som har været super æglægger, men nu kommer der tyndskallede æg eller æg kun med hinde. Hun har endnu ikke fældet, for hun er fra oktober sidste år, men hun begyndte at lægge æg, da hun var bare 16 uger gammel, og hun fortsatte trofast, men nu er der altså problemer. Hendes æg kan jeg godt undvære (hun er bare så sød), men det er noget frygteligt griseri, hvis hun først lægger et dårligt æg, som griser de andres æg til.

Jeg giver nu tilskud af levertran og mangan et par gange om ugen -for at give bedre skal og knogledannelse. Skaltykkelsen hos alle hønsene er blevet meget bedre - havde et generelt problem med tyndskallede æg og manglende knogledannelse hos nogle unghaner. Den høne jeg havde med 'splatæggene' døde inden den kom i æglægning efter fældning - så om det ville have hjulpet på det problem ved jeg ikke - men mon ikke?

Kan lige tilføje at der kom 172 æg i december fra de 8 høner ( hvoraf en 3-årig vist ikke lægger nogle). Synes det er meget tilfredsstillende.
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2017, 09:17 Fra Lene Skelmose »

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #22 Dato: 01 Januar , 2017, 12:40 »
Mine tyndskallede æg blev aldrig bedre, selvom jeg prøvede med d-vitamin dråber skaller gemt i hønseguf. Så hun endte desværre under øksen.

Jeg ved ikke, om de meget æglægnings flittige hybrider generelt har større problemer. Men min tilbageværende hybrid er også begyndt at blive lidt mere "tyndskallet" efter hun har lagt æg i over et år. Hybridæggene skal bare bankes blidt mod køkkenbordshjørnet, før de brister. Men mine dværgæg skal gerne have to lidt hårde slag før der er spejlæg på panden. Og de høner er lige så gamle, men har nok ikke produceret samme antal æg endnu.

Eller måske er små æg, bare mere modstanddygtige mod slag end store?
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #23 Dato: 01 Januar , 2017, 16:24 »
Jeg har også lige nu en maran-hybrid krydsning hvor skallerne bliver lidt tynde. Hun fælder, men fortsætter indtil videre med at lægge æg næsten dagligt. Det er jo næsten unaturligt. Hun trænger i den grad til pause. Det er som om at generne for æglægning vinder over sund fornuft - men hybrider er vel også designet til kun at skulle holde et år.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #24 Dato: 20 Januar , 2017, 14:52 »
Vi endte med at sætte lys op i hønsehuset. fra kl. 04-09 er lyset tændt og det virkede helt eminent!  /o i løbet af juleferien kom alle unghønerne fra foråret 2016 i æglægning og her i løbet af januar begyndte også de ældre høner fra 2015 at lægge æg igen. De eneste der er rigtig langsomme er de tre dværg kochin høner. jeg tror kun de lægger 2-3 æg om ugen til sammen. Men jeg har dem nu heller ikke for æggenes skyld, selvom de er vældig søde, men primært som rugehøns (jeg klarer mig nemlig uden rugemaskine) nå ja, og så fordi de er mega nuttede  ;)

jeg er nu også spændt på hvor mange af de store høner der kommer til at skrukke i år. endnu har ingen af mine store høner tidligere skrukket, da jeg har haft skånske blomster og faverolles høner. Men i år har jeg både orpington og lys sussex høner. Så måske jeg drukner i kyllinger... men den tid, den sorg   ;D

for resten, nu hvor de er kommet i gang med æglægningen, skal vi så fortsat have lys oppe? Stopper de igen hvis vi dropper lyset eller hvordan?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #25 Dato: 20 Januar , 2017, 23:52 »
Jeg satte i dec en lyskæde op inde i hønsehuset -  den tændte kl ca kl 04-10 og igen fra 16-19. Den gav ikke det helt store lys men det var åbenbart nok for 1-2-3 så havde jeg ikke kun 1 høne men 4 unghøns der lægger æg og hold da op en masse æg vi får, 4-5 dage om ugen er der 4 æg. resten af tiden for det meste 3.
Efter ca 1 mdr. Var batteriet brugt i lyskæden og jeg var for langsom til at få dem skiftet. så i løbet af 4 dage gik æglægningen i stå og vi fik mange vindæg.
Efter 8 dage ca fik jeg fat i batterier og vupti alt ok igen massere af æg... og ingen vindæg siden.
Hvornår du kan slukke for lyset ved jeg ikke? Men ikke endnu... Min mand har nu fået installeret lys i både gård og hus... så dejligt👏🏻👌 så ikke mere batterier som løber tør😬😁
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #26 Dato: 21 Januar , 2017, 13:28 »
Samme erfaring her. ;)

Egentlig plejer jeg at give dem den æglægningspause, som lyset dikterer, selvom jeg synes, den kan være lidt lang.  :(

Men iår sidder de bare inde i det halvmørke hønsehus og kan kun være ude i en lille hønsegård, og så satte jeg lys op.
En uge efter startede de med at lægge æg.

Så var jeg væk en uges tid, og min hønsepasser kom til at slukke for lyset. Jeg tændte det ikke, da jeg kom hjem, ville se hvad der skete. Markant færre æg.

Nu har de lys igen. <Y

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #27 Dato: 22 Januar , 2017, 23:53 »
Lidt skægt eller måske mere malplaceret at der altid bliver foreslået hybrider, når der faktisk spørges om racer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub