Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En syg høne?  (Læst 2673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gullmai

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
En syg høne?
« Dato: 21 Januar , 2017, 13:21 »
Så er det min tur at spørge herinde.
Jeg har en høne der hænger og ikke spiser noget. Hendes kam er mere rød end de øvriges. Mine 3 andre høns + hanen er i vældig hopla.
Jeg har prøvet at massere krogen, hvor der kom en masse vandagtig væske ud af hende.
Er det vand ? så jeg har drænet hende for væske for at prøve at hjælpe hende, det er jo heller ikke godt.
Er der noget andet jeg kan prøve for at få den optimal/glad igen?
Hvor længe skal jeg observere hende - og hvis hun ikke bliver bedre er det jo synd. Er der virkelig så kun øksen.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: En syg høne?
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2017, 15:54 »
En flot rød kam plejer at sidde på en sund og rask høne, som er eller snart begynder at lægge æg - er kammen derimod blålig, signalerer det sygdom, hvor der ikke bliver sendt ilt nok rundt i blodet.
Var kroen 'ballon'udspilet, inden du masserede den? Sur kro er sjældent en lidelse i sig selv, men et symptom på alvorlig sygdom i kroppen, hvor organer og fordøjelse ikke arbejder optimalt
Hvor længe har hun været nedstemt og uden appetit?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gullmai

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: En syg høne?
« Svar #2 Dato: 21 Januar , 2017, 16:42 »
Hej Helle.
Nej, jeg synes ikke krogen var udspilet - hun har desværre fået det værre her hen under aften og ligger nu hele tiden.
Det startede i går eftermiddag hvor jeg lagde mærke til de første symptomer på ingen ædelyst og med at holde sig lidt for sig selv
og indimellem gemme sig blandt de andre.
Hendes kam er mørkerød men ikke blå.
Vil se hvordan hun har det i morgen, hvis ikke bedre skal hun ikke lide mere og jeg må så med tungt hjerte ty til øksen.

Tak for dit svar.
Kærlig hilsen Gullmai.

 

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: En syg høne?
« Svar #3 Dato: 21 Januar , 2017, 17:47 »
Som alle andre levende væsener, så kan høns også få mange forskellige sygdomme - mange af dem kan man ikke stille diagnose på uden blodprøver og andre tests og hønen kan jo ikke fortælle, hvor det eventuelt gør ondt.
Hvis der intet unormalt er at se eller høre på hønen udover at hun hænger og ikke spiser, som er almindelige symptomer ved næsten alle lidelser, så kan du vist kun tjekke for læggenød. Bevæger hendes numsehul sig i rytmiske sammentrækninger, så har hun højst sandsynligt et æg, der ikke kan komme ud
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gullmai

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: En syg høne?
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2017, 10:30 »
Det var ikke lægge læggenød. Kikkede/ mærkede på hende i går aftes hvor hun bare lå ned, syntes det var synd for hende så desværre måtte jeg ty til øksen og hun er nu ikke mere.
Tak for hjælpen - det er rigtig dejligt at få vendt tanker/problemerne og få det belyst fra andre vinkler.