Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Manglende indelukning af fjerkræ  (Læst 22626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #15 Dato: 21 December , 2016, 13:36 »
Meget enig med Hans-Kurt. Der bliver jo altså nødt til at være styr på sagerne, og man kan ikke bare have folk, der øver selvtægt og bare selv står for at slå sine egne dyr ned. Man kan som privat hønseholder ikke selv gøre ordentlig rent efter en gang fugleinfluenza, og det vil jo så muligvis igen sprede sig til vilde fugle og så starter vi forfra igen, hvor man sætter andre folks fuglehold på spil.

Jeg synes ikke det er en mulighed at lade mine høns gå løs. Jeg er glad for mine høns (dermed ikke sagt at I andre ikke er det), og jeg vil ikke løbe risikoen for at miste mine dyr, hvis jeg kan gøre noget for at undgå det. Jeg ved godt at nogen siger at risikoen ikke er større hvis de går ude, men det har jeg altså svært ved at se. Der er alt andet lige vel en risiko for at vilde fugle slår sig ned ved hønsegården eller flyver over og taber en klat. Her hos mig er der i hvert fald masser af måger i min have, og også mange overflyvende svømmefugle.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #16 Dato: 21 December , 2016, 14:44 »
Jeg er mildest talt chokeret, og overrasket, over at der åbenbart går høns rundt under åben himmel i det danske land. Det havde jeg slet ikke regnet med  :o
Jeg synes ikke loven er gennemtænkt, og jeg tror ikke på den har en virkning, og jeg ville på ingen måde frygte for mine høners liv, hvis de gik under åben himmel.
Men alle er nødt til at overholde gældene lovgivning :police:. Det er en forudsætning for at myndighederne kan lave en samlet indsats. Bare ét enkelt svagt led, får hele kæden til at knække. Og folk der til daglig arbejder med bekæmpelse af sygdom og følger udviklingen, ved forhåbenligt lidt mere om hvad der er korrekt at gøre hvornår, end den enkelte have-hønse-holder har viden til.
Jeg går ikke ind for angiveri. Men jeg går endnu mindre ind for selvtægt til skade for flertallet  /d. Så hvis "naboen" ikke er lydhør for dialog og velmenende råd, ville jeg faktisk ønske at de blev anmeldt.
(og jeg forstår godt, at man ikke vil anmelde en nabo eller bekendt - det ville jeg heller ikke selv have lyst til. Men jeg ville ønske der så kom nogle ukendte forbi som gjorde det)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #17 Dato: 21 December , 2016, 15:35 »
Som med alt andet her i verden handler det i sidste ende om at gøre selv hvad man mener er bedst.
Det handler vel om dyreomsorg, det gør det i hvert fald for mig.
Jeg gør det ikke pga exporten af andenæb til kina.
Angiveri er utroligt utiltalende og meget kedeligt.

Er der nogen der kan linke til den præcise lovparagraf?

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=184764
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #18 Dato: 21 December , 2016, 20:24 »
Faren ved indespærring er at det tager fokus væk fra den nødvendige smittebeskyttelse. Jeg hører igen og igen at "bare mine høns er under tag, så er de sikre mod fugleinfluenza" . Nej, det er de ikke! Hvis du vader rundt hvor der er vilde svømmefugle og slæber mudder og klatter med hjem til dine høns under tag, hvis du tager på andejagt og tager de skudte ænder med hjem og renser dem, hvis du fodrer dine dyr med inficeret kød (er sket i Tyskland), hvis du har en fjerkrætransport der holder pause tæt på dine høns (er sket i Polen), hvis der kommer besøgende som slæber smitte med ind til dine dyr, så kan det være ligemeget at dine dyr er under tag! Så det er altså langt vigtigere at fokusere på det, end på at dyrene er under tag.

(mine dyr er under tag, bare for en ordens skyld, men jeg er obs på smittebeskyttelse)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #19 Dato: 22 December , 2016, 00:18 »
Med et fund af en Musvåge med H5H8 på min egn, og tæt på Elmely kro, har jeg altså skrevet til dem, at jeg har set de har fritgående høns og at det må de ikke. Nu er jeg spændt på hvordan de reagere. Jeg føler at det er så tæt på os her i området, at alle skal hjælpe til.
På Kroen kommer der mennesker ikke bare fra lokalområdet, men også langvejs fra. Tænk nu hvis en besøgende slæber noget møj med hjem og det er inficeret - det er ikke til at tænke på. /d /d

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #20 Dato: 22 December , 2016, 08:33 »
Med et fund af en Musvåge med H5H8 på min egn, og tæt på Elmely kro, har jeg altså skrevet til dem, at jeg har set de har fritgående høns og at det må de ikke. Nu er jeg spændt på hvordan de reagere. Jeg føler at det er så tæt på os her i området, at alle skal hjælpe til.
På Kroen kommer der mennesker ikke bare fra lokalområdet, men også langvejs fra. Tænk nu hvis en besøgende slæber noget møj med hjem og det er inficeret - det er ikke til at tænke på. /d /d

Fugleinfluenza rammer hårdt og hurtigt. Så hvis hønsene futter glade rundt, skal du ikke være så bekymret for dem.

Der er større risiko for, at gæsterne på kroen går en tur i den skønne natur og SÅ tager noget med hjem til hønsene. Det er ikke hønsene du skal være bange for bringer smitte til gæsterne. Det er nærmere gæsterne du skal være bange for smitter hønsene.

Nu har du skrevet til de fritgående høns om at det er ulovligt, så har du fået lettet dit hjerte  :police:

Offline Saldo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #21 Dato: 22 December , 2016, 08:58 »
Man kan også dø af lungebetændelse, mæslinger og alm influenza, hvis man skulle bekymre sig om alt der kunne ske kunne man ikke lave andet  :)
Man kan sågar få fisketuberkulose af sine guppyer!
Der er købt hønse-gummistøvler og hønsetræsko til unger og voksne, dedikeret til adgangen til hønsefængslet og ingen uvedkommende adgang.
Så kan man ikke gøre så meget mere andet end at håbe på en lang periode med tørt vejr så virus får det svært.


Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #22 Dato: 22 December , 2016, 08:59 »
Loven behøvede ikke være som den er. Den er menneskeskabt og kan ændres. Med et pennestrøg - hvis man VIL. Det kan godt være det vil kræve lidt arbejde at skulle forhandle et par linier ind i handelskontrakter om at køber accepterer at der sektioneres eller regionaliseres ifm udbrud af smitsom sygdom. Men det kræver også arbejde at holde dyr under tag - udover hvad det ellers forårsager for dyrene. Loven er i dette tilfælde symbolpolitik ifh til eksportmarkederne - ikke andet. Sydkorea er ved at lukke op for import igen fordi de kan se at myndighederne har styr på situationen - og det er præcis det det drejer sig om!

Mange får på puklen for at støtte fjerkræindustriens uhyre dårlige dyrevelfærd ved at købe industrikyllinger til sin hønsegård. Nu lukker vi  hønsene inde for at støtte selvsamme industri. Er det ikke et paradoks?



« Senest Redigeret: 22 December , 2016, 09:15 Fra Lene Skelmose »

Offline Saldo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #23 Dato: 22 December , 2016, 09:07 »
Spot-on, men du kommer ingen vegne mod hønsemafiaen.
Som jeg siger til ungerne: du skal ikke tænke så meget, bare gøre hvad Far siger.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #24 Dato: 22 December , 2016, 09:35 »
En af grundene til at Sydkorea er ved at lukke op er nu også at de har mega problemer selv med fugleinfluenza,  12% af fjerkræ er blevet aflivet og æg er rationeret og priser er steget med 20-30%. Det får også myndigheder til at se lettere på tingene
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #25 Dato: 22 December , 2016, 10:19 »
Loven behøvede ikke være som den er. Den er menneskeskabt og kan ændres. Med et pennestrøg - hvis man VIL. Det kan godt være det vil kræve lidt arbejde at skulle forhandle et par linier ind i handelskontrakter om at køber accepterer at der sektioneres eller regionaliseres ifm udbrud af smitsom sygdom. Men det kræver også arbejde at holde dyr under tag - udover hvad det ellers forårsager for dyrene. Loven er i dette tilfælde symbolpolitik ifh til eksportmarkederne - ikke andet. Sydkorea er ved at lukke op for import igen fordi de kan se at myndighederne har styr på situationen - og det er præcis det det drejer sig om!

Mange får på puklen for at støtte fjerkræindustriens uhyre dårlige dyrevelfærd ved at købe industrikyllinger til sin hønsegård. Nu lukker vi  hønsene inde for at støtte selvsamme industri. Er det ikke et paradoks?

Tak Lene  /o

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #26 Dato: 22 December , 2016, 21:20 »
I går talte jeg med en ven til min svoger. Denne vens søns svigerfar - er I med  ;D - eksportere smågrise til bl a Ukraine. Straks da det forlød, at Danmark var blevet ramt af H5H8, lukkede myndighederne i Ukraine  for indførelse af smågrise fra DK. Som eksportøren siger "Nem måde at udelukke fremmede firmaer på, så de kan sikre egne leverandører"
Der var allerede en transport på vej med grise, som så måtte omdirigeres, til land der ikke lukkede.

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #27 Dato: 23 December , 2016, 07:19 »
I går talte jeg med en ven til min svoger. Denne vens søns svigerfar - er I med  ;D - eksportere smågrise til bl a Ukraine. Straks da det forlød, at Danmark var blevet ramt af H5H8, lukkede myndighederne i Ukraine  for indførelse af smågrise fra DK. Som eksportøren siger "Nem måde at udelukke fremmede firmaer på, så de kan sikre egne leverandører"
Der var allerede en transport på vej med grise, som så måtte omdirigeres, til land der ikke lukkede.

Det er jo et klasse eksempel på hvordan dette fugleinfluenzahysteri er lige til at dø af grin af. Lige meget hvor mange lastbiler de vender om, kan de ikke stoppe de syge vilde fugle i at flyve lige over deres hoveder og "dumpe" smitte i deres land.

Det handler om meget mere end syge "frie" fugle eller indespærring af fjerkræ.

Men hvis det stopper de lange urimelige transporter af LEVENDE dyr, ja så for min skyld ingen alarm. Men det er en helt anden snak der vil kræve en ny tråd - helt for sig selv - desværre :(

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #28 Dato: 23 December , 2016, 08:07 »
I går talte jeg med en ven til min svoger. Denne vens søns svigerfar - er I med  ;D - eksportere smågrise til bl a Ukraine. Straks da det forlød, at Danmark var blevet ramt af H5H8, lukkede myndighederne i Ukraine  for indførelse af smågrise fra DK. Som eksportøren siger "Nem måde at udelukke fremmede firmaer på, så de kan sikre egne leverandører"
Der var allerede en transport på vej med grise, som så måtte omdirigeres, til land der ikke lukkede.

Min mand har haft en lignende oplevelse for en del år siden. Een af hans kollegaer var blevet sendt til Østrig (tror jeg det var) for at overtale myndighederne til at genåbne importen af danske pølser - også efter et eller andet sygdomsudbrud. Hun var en meget kompetent dyrlæge med styr på alle detaljer og gode overtalelsesevner. Hun talte og talte for sin sag. Da trækker een af østrigerne hende til side og siger:" Kan De da ikke forstå det? Vi VIL SLET IKKE have jeres spegepølser!"
« Senest Redigeret: 27 December , 2016, 09:01 Fra Lene Skelmose »

Offline Soria

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #29 Dato: 09 Januar , 2017, 11:28 »
Vi hobbyavlere må nok erkende at overmagten er for stor, både når det drejer sig om hønsemafiaens indflydelse eller Fødevarestyrelsens magtmisbrug og overgreb overfor de af vores hønsehold, der er fuldstændig isolerede fra og ingen kontakt har med industrihønsebrug, og derfor overhovedet ikke spiller en rolle i forbindelse med smittespredning.

Skal vi så gøre det værre for os selv ved at anmelde de, der ikke følger bekendtgørelsen?

Nej, ikke medmindre man er en person, der let forarges over andre menneskers selvstændige stillingtagen og derfor har lyst til at angive disse mennesker. Ingen skal bilde mig ind at angiverne (stikkerne) gør det af idealistiske grunde. Nej, de er blot misundelige over at nogen tør følge egne idealer.

Min holdning er at hvis man observerer forhold, som man realistisk vurderer kan føre til smittespredning, så skal man tage de op med de personer, der er ansvarlige for dette.