Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er status på H5N8?  (Læst 71646 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #165 Dato: 10 April , 2017, 23:12 »
Det er IKKE korrekt, når Fødevarerstyrelsen skriver, at staldpligten har virket.
Samtlige hobby besætninger i mit nærområde har gået frit

Nemlig, og derfor viser dette også, at indespærring af - i hvert fald - hoppy høns, ikke påvirker udbrud af fugleinfluenza - overhoved. Det er mig ubegribeligt at forstå, at mine høns skal kunne påvirke hele DK´s produktion - Læs salg - af industrihøns - hvis mine dyr dør af H5H8 er det synd for dyrene og mig, men da ikke for hele verden.  :'(
Faktisk har jeg brudt forbuddet, siden duer og Rovfugle i fangenskab måtte bevæge sig udendørs igen - da mistede jeg troen på projektet.  /d

@Finn - ja det skulle ikke undre mig, at de giver EU skylden, det er jo det der oftest forekommer, når man ikke selv vil tage skraldet. Men vi nå puste dem i nakken, til det får ændret reglerne. :police:

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #166 Dato: 10 April , 2017, 23:37 »
Puha, alt det mudderkast, kunne vi ikke hellere tage og GLÆDE os over at staldpligten er ophævet pr 12/4, og GLÆDE os over at vores gokhøns kan komme ud og skrabe i det fri ?
Hvem der har gjort hvad, så er der kun ÉN instans der træffer beslutningen, uanset hvor meget eller hvor lidt man kæmper i div blade, klubber, underskriftindsamlinger osv. Lad os nu GLÆDE os på vores høns vegne. Husk på, forruden er større end bakspejlet. Vi er nødt til at GLÆDE os :) Alt andet, og hvem der har gjort hvad og ikke har gjort noget, er komplet ligegyldigt. Vores gokkere skal ud i det fri snart, JUBIIIIIIIIII :D

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #167 Dato: 11 April , 2017, 09:09 »
Jo, men man kan godt overveje, hvad man skal gøre for at det bliver anderledes næste gang.  ;)
Det ville være dejligt, hvis alt det arbejde Finn har gjort, munder ud i at reglerne bliver lidt mere fleksible.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #168 Dato: 11 April , 2017, 09:21 »
Det er IKKE korrekt, når Fødevarerstyrelsen skriver, at staldpligt en har virker.
Samtlige hobby besætninger i mit nærområde har gået frit, og jeg har været ked af det på mine høns' vegne, at jeg har holdt dem under  tag.
Jeg har kendskab til utallige andre, der også har haft fritgående høns i hele perioden.

Samme her... jeg kender kun én anden, der har holdt sine høns inde.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #169 Dato: 11 April , 2017, 09:22 »
Puha, alt det mudderkast, kunne vi ikke hellere tage og GLÆDE os over at staldpligten er ophævet pr 12/4, og GLÆDE os over at vores gokhøns kan komme ud og skrabe i det fri ?
Hvem der har gjort hvad, så er der kun ÉN instans der træffer beslutningen, uanset hvor meget eller hvor lidt man kæmper i div blade, klubber, underskriftindsamlinger osv. Lad os nu GLÆDE os på vores høns vegne. Husk på, forruden er større end bakspejlet. Vi er nødt til at GLÆDE os :) Alt andet, og hvem der har gjort hvad og ikke har gjort noget, er komplet ligegyldigt. Vores gokkere skal ud i det fri snart, JUBIIIIIIIIII :D

Det er nu ikke helt ligegyldigt, for vi kan i princippet risikere at vores høns skal være inde 5-6 mdr hvert eneste år, hvis ikke de regler bliver lavet om.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #170 Dato: 11 April , 2017, 10:12 »
Hvad mener du med mudderkastning Claus Gundersen?
I min verden er mudderkastning usaglige beskyldninger.
Jeg mener:
DET ER OVERORDENTLIGT VIGTIGT,
at vi fremadrettet får nogle rimelige og fornuftige regler for hobbysegmentet .
Jeg ønsker ikke,, at mine høns skal lukkes inde og holdes i en relativ lille, overdækket gård i månedsvis, fordi jeg altså i modsætning til mange andre (bl.a. dig selv jævnfør dit tidligere indlæg) vælger at følge Fødevarerstyrelsens påbud.
Jeg er helt sikker på, at vi også i fremtiden vil se udbrud af fugleinfluenza,  derfor skal vi allerede nu sørge for, at få reglerne gjort saglige  og rimelige for vores fjerkræ.
En af de mange grunde til at jeg, og sikkert de fleste andre, holder høns er, at jeg ønsker, mine høns lever det gode hønseliv,  hvor dyrenes velfærd er i højsædet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #171 Dato: 11 April , 2017, 11:55 »
Aldrig mere staldpligt i Danmark
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=44892.0
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #172 Dato: 11 April , 2017, 14:03 »
@Claus Gundersen, selvfølgelig skal vi glæde os over, at vore dyr kommer ud efter alle de måneder at have været indespærret - selvfølgelig. Det er der vel heller ikke tvivl om at vi gør - og kunne vore dyr forstå, hvad der skal ske i morgen, ville ......... ::)

Men det skal ikke hindre os i at få andre regler indført inden næste udbrud af fugleinfluenza kommer.
Er det muligt at dele Danmarks fjerkræavl op i to sektioner, privat og erhverv, så er det da bare med at få det gjort, og det kan ikke gå for langsomt.
Jeg vil være MEGET ked af, hvis mine få dyr, kan være med til at indespærre alle hønsefugle i Danmark, ved et evt udbrud blandt i min besætning. Der er mange penge på spil for de store producenter og dem vil jeg ikke gerne lægge hindringer i vejen for at tjene penge.

Min mening om produktionsforholdene på disse fabrikker, skal jeg i denne forbindelse undlade at komme ind på. Det er ikke det dette drejer sig om.

For mig er det meget vigtigt at være med til at værne omkring vort lands eksport - men ikke på bekostning af dyrevelfærd hos mine fjerkræ. Mine få dyr skal ikke kunne stoppe et  helt erhvervs indtjeningsmuligheder, det er jo helt galimatias.

Det bliver et sejt træk at få gjort noget ved problemet, når der indgår en offentlig myndighed og politikere i løsningen. Tro mig, jeg ved det. Siden 1991 har jeg været underlagt tilskudsregler indenfor landbruget under EU. Det har været MEGET op af bakke og tonsvis af skrivelser og svarskrivelser igen og igen. Indsigelser, afgørelser osv i det uendelige. Pt har jeg en anke inde som til dec i år har været 2 år under vejs. Der er nemlig dannet et særligt selskab, som tager sig af indsigelser, det hjalp s.. godt  /d

Nå ikke så negativ Hans-Kurt, vidder, solen skinner, det er forår og i morgen kommer hønsene atter ud og på lørdag kl 10 lukker jeg mine Galloway på græs på Tadre Mølle, ALLE ER VELKOMMEN. God sommer herfra. /o

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #173 Dato: 11 April , 2017, 17:05 »
Landbrugsavisen.dk skriver om det med staldpligten. Jeg er ikke helt enig i at det ikke har været et problem.... Men alletiders at de skriver om segmentering http://landbrugsavisen.dk/æggeproducent-dårlig-dyrevelfærd-under-staldpligt-er-selvforskyldt

Sendt fra min A0001 med Tapatalk

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #174 Dato: 25 April , 2017, 14:47 »
Der er stadig vira omkring os. Et tilfælde af H5N8 i en besætning med æglæggende høns i Sverige, Nykøbing lige syd for Stockholm. 50.000 høner skal aflives. Og ja, hønsene var en indendørs besætning http://www.sn.se/nykoping/fagelinfluensan-50-000-hons-kan-avlivas-i-stigtomta/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi