Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er status på H5N8?  (Læst 71759 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #105 Dato: 12 Marts , 2017, 15:19 »
Indslag i TV Øst (Sjælland, Møn og Lolland-Falster) med vor egen Mette og Claus!
http://www.tveast.dk/nyheder/11-03-2017/1930/kritik-af-fodevarestyrelsen?autoplay=1#player

Bemærk at FVST kommer med faktuelt forkerte oplysninger i indslaget!

Fra det svenske Jordbruksverket "Det finns också ett undantag för hobbyflockar, som får vara inhängande utomhus" og fra Mecklenburg-Vorpommern, kreds Nordwestmecklenburg "In den nicht zu den Risikogebieten gehörenden Ortschaften des Landkreises wird die Stallpflicht für die privaten Geflügelhalter aufgehoben. Einzelanträge auf Ausnahmegenehmigungen von der Aufstallungspflicht sind hier nicht erforderlich." Flere andre kredse i MW har indført lignende. Både i Sverige og i Mecklenburg-Vorpommern må hobbyfjerkræ altså gå frit uden at være overdækket! Der ER lavet en generel afgørelse, så fjerkræ må komme ud!
https://www.nordwestmecklenburg.de/de/aktuelle-meldung/aufhebung-der-stallpflicht-in-nordwestmecklenburg-mit-sofortiger-wirkung.html
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #106 Dato: 12 Marts , 2017, 20:22 »
Det var et meget magert indslag, som førte til ....... absolut ingen ting. FVST er noget tung at danse med.
Og problematikken og fjerkræ har ikke mediernes interesse.....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #107 Dato: 12 Marts , 2017, 20:48 »
Haha og det er kun til at grine af det hele så længe der er så mange der alligevel har dem til at gå ude og det ikke har nogle konsekvenser
Folk er da flintrende lige glade med de regler
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #108 Dato: 12 Marts , 2017, 20:57 »
aaaaahhh, mon ikke det fører til noget alligevel ?, hver gang der bliver skrevet eller sagt noget ifm fugleinfluenza kan vi være sikker på at FVST noter sig det. Hvad de så gør ved det, det er noget helt andet.
Da jeg var ansat i Movia blev ALT hvad der blev sagt og skrevet om firmaet skam registreret og vurderet og lur mig om ikke FVST gør det samme.

Det der her er problemet er, at de har frie hænder til at gøre (afgøre) hvad de vil. Desværre har de mange sager, der har verseret omkring dem, ikke udmøntet sig i, at ledelsen er blevet udskiftet - hvilket virkelig havde været på sin plads - men der er åbenbart for få stemmer i at tage affære. Så de får lov til at skalte og valte med os - læs - vore dyr - som de finder for godt, dvs hvad de har læst sig til i tykke bøger og ikke selv erfaret i den virkelige verden. JEG GRÆMMES. Virkelig, jeg græmmes, at det er tilladt at spærre dyr inde  - som høns i dette tilfælde , i månedsvis - ubegribeligt. Ellers skal offentligheden nok skræppe op. Jeg kan snart ikke sætte ord på hvor vred jeg er. >:( >:(

Måske vi skulle mødes på slotspladsen foran folketinget - med bannere - og protestere   <J

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #109 Dato: 12 Marts , 2017, 22:39 »
Jeg er sikkert ret tungnem, men jeg har stadig ikke fattet, hvordan fugleinfluenzaen smitter. Hvad viser forsøg? Hvor lang er karenstiden? Hvor længe kan virus holde sig i live? Smitteveje.

Jeg ville meget gerne have nogle beskrivelser af tænkte cases: Altså havørn slår ned i hønseflok med smittede fugle og æder en af dem. Så bliver havørnen syg og dør, men hvordan.........
Høns går på besøg hos en anden flok og smitter.....(det er sikkert deres ejere, men de spærres ikke inde)

Det er ikke fordi jeg vil gøre grin med den ulyksalige situation, men jeg synes, der har været mange påbud, der bare begrundes med "for at undgå smitte"  og for "eksportens skyld".

Forbud og påbud overholdes lettere, når der gives en forklaring, så man kan forstå årsagen. Og den slags må fødevarestyrelsen da kunne ryste op med.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #110 Dato: 13 Marts , 2017, 07:34 »
Jeg synes det er meget uklogt af FVS at komme med tågede forklaringer. Det er uklogt ikke at melde klart ud. Det giver mistanke om urent trav og hvem stoler på en myndighed, der fejer kritik ind under gulvtæppet og ikke åbent forholder sig til de data der faktisk er på området.

I tilfælde af at FVS læser med her: ;)
Kære FVS. Hvordan skal vi kunne stole på jer næste gang der kommer en smitsom sygdom? Hvordan skal vi i det hele taget kunne stole på jeres udmeldinger, når der kun kommer tågede forklaringer uden forskningsbaserede data til grund. Kom ind i kampen - meld rent ud - stå til ansvar.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #111 Dato: 13 Marts , 2017, 12:18 »
Vores høns går ude nu i indhegnet parcelhushave. Vi har ikke fugletræk eller vand i den store stil i nærheden og mine høns skal ikke svækkes af at stå i et drivhus hele dagen og være mere modtagelig for sygdomme. Skulle de, mod forventning, lige pludselig falde døde om, ville jeg putte dem i skraldespanden og ikke melde noget. Mine høns skal ikke bøde for at folk i Østen vil spise hønse- kamme/fødder. Og skulle vi få besøg af en betjent fra Vestegnen, satser vi på han ikke kender forskel på ænder og høns. Vi har nemlig den særlige race ænder, som siger gooork
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #112 Dato: 13 Marts , 2017, 15:02 »
Som hjemmegående (efterlønner) holder jeg øje med mine høns næsten konstant. De følger mig ofte under min færden på gårdsplads og omegn. DVS jeg har fuld tjek på, om de skulle komme i nærheden af det som kan falde ned fra himlen. Når jeg går ind, lægger de sig pænt uden for døren, hvor der er vindue helt til gulvet. Så kan vi vær i sær holde et øje med hinanden. Syntes de det er tid til en godbid, hakker de på ruden for at vække mig  ;D.



Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #113 Dato: 13 Marts , 2017, 17:27 »
Jeg er sikkert ret tungnem, men jeg har stadig ikke fattet, hvordan fugleinfluenzaen smitter. Hvad viser forsøg? Hvor lang er karenstiden? Hvor længe kan virus holde sig i live? Smitteveje.

Jeg ville meget gerne have nogle beskrivelser af tænkte cases: Altså havørn slår ned i hønseflok med smittede fugle og æder en af dem. Så bliver havørnen syg og dør, men hvordan.........
Høns går på besøg hos en anden flok og smitter.....(det er sikkert deres ejere, men de spærres ikke inde)
Fordi der ikke er indført segmentering der adskiller hobby og erhverv i Danmark, vil udlandet se ethvert konstateret tilfælde af fugleinfluenza i tamhøns i DK, som grund nok til at lukke for importen af dansk kyllingekød, også selv om det er en høne der er død i fru Hansens baggård, og aldrig har forladt matriklen.

Sjovt nok mener Fødevarestyrelsen at det er ok at lade gæs og ænder gå ude, og det gør de (uofficielt) helt sikkert, fordi Danmark ikke eksporterer noget af betydning af disse typer fjerkræ. Det sidste udbrud i tamme fugle i Danmark var jo netop i gæs på et frilandsmuseum, men ork nej, det mente Fødevarestyrelsen ikke havde betydning for eksporten, for gæssene var jo kun til udstilling, så det var ikke nødvendigt med sikkerhedszoner eller restriktioner. Blaaaa. >:(

Finn har gravet oceaner af videnskabelige rapporter frem, der viser at smitte fra vilde fugle til tamfjerkræ kun sker i ekstremt sjældne tilfælde, da der så godt som ingen kontakt er imellem vilde fugle og tambesætninger. De vilde fugle finder ikke hønsegårde interessante og raster ikke i nærheden af tamme høns.

Smitten spredes af mennesker og menneskers transport af rugeæg, slagtedyr, materiel, foder osv., til og fra de store industrielle besætninger. Det er sjovt nok stadigvæk tilladt, mens hobbyavlere ikke må mødes og vise deres dyr frem på en udstilling, og ja, sådan er der så meget. Det er hovedrystende tåbeligt. :(
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #114 Dato: 13 Marts , 2017, 22:44 »
Jeg er så enig med dig Tanja, men jeg ville meget gerne have Fødevarestyrelsen til selv at komme ud med en forklaring. Altså en videnskabeligt begrundet. Det er utrolig let at udstede forbud og påbud, når man ikke afkræves en fornuftig forklaring.

Når der ingen reel smittefare er fra vilde fugle til de tamme, så er forbuddet meningsløst, og det ville være skønt at få dem til at indrømme det. Økologiske hønseavlere i større stil har vel samme interesse??

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #115 Dato: 14 Marts , 2017, 09:08 »
Og det er netop logikken i, at 'udstillingsdyr' ikke er omfattet af reglerne, at filmen for mig knækker  :o
Er det fordi, at statens ansatte på museer m.v. ikke vil have det ekstra bøvl?
Og hvor er meningen med, at udstillede dyr, der besøges af gæster - der kan bære smitte både ud og ind under sko og på klapvognshjul - ikke er omfattet?
Logik for høns? næppe..  >:(
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline 50 TEU

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #116 Dato: 16 Marts , 2017, 07:32 »
Fødevarestyrelsens ageren i denne sag er en skændsel.
Hvis man skal tage Sten Mortensens udtalelse alvorligt, bliver staldpligten aldrig nogensinde ophævet.
Ifølge ham, vil der være staldpligt så længe der findes fugleinfluenza i vilde fugle. Som jæger ved man, at vilde fugle "drysser" ned om efteråret og altid har gjort det..................mon ikke der altid vil være fugleinfluenza i vilde fugle..........noget skal de jo dø af.

Jeg opfordrer til at man "springer op og falder ned" på Fødevarestyrelsens påbud, det er useriøst og udygtigt og bør ikke tages alvorligt - det har altid været dumt, at efterleve en lov/et påbud som er tåbeligt!

http://www.freiepresse.de/LOKALES/MITTELSACHSEN/MITTWEIDA/Ein-Zeichen-gegen-die-Stallpflicht-artikel9856817.php?cvdkurzlink=x
 
https://www.orte-im-norden.de/vorpommern-r%C3%BCgen/stralsund/kreis-vorpommern-r%C3%BCgen-lockert-stallpflicht/
« Senest Redigeret: 16 Marts , 2017, 07:55 Fra 50 TEU »

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #117 Dato: 16 Marts , 2017, 09:44 »
"På grund af den store frustration der er imellem have-hønse-folket / hobbyavlere, holder Fødevarestyrelsen "Åbent hus" på deres Facebook side i morgen mellem kl 10 - 12" ....står der at læse på FVST hjemmeside. Så vil den gode Hr. Stig Mellergaard besvare så mange spørgsmål som han nu kan nå!
Tja...man er vel imødekommende...!

Bente

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #118 Dato: 18 Marts , 2017, 09:20 »
Der synes jo desværre ikke at være nogen løsninger i sigte på problemet - så scenariet er vel ved at være sådan:
1. FVST og deres minister finder nogle løsninger indenfor overskuelig tid, der ikke blot tilgodeser kommercielle interesser, men også tager hensyn til biodiversitet og dyrevelfærd - og så kan vi leve sammen hobby og erhverv, som vi før har gjort !
2. FVST fastholder nuværende restriktioner og betragter græsrøddernes indblanding som en sten i skoen, som man helst ville være foruden - så vil man i løbet af ganske få år kun have commerciel fjerkræhold i Danmark.
3. FVST tramper så hårdt på græsrødderne, at det skaber en virkelig bitter modreaktion - og så vil man fremover ikke kunne have nogen fjerkræeksport fra Danmark.
Vi er vel alle enige om, at det kun er den første mulighed, der er acceptabel - men kan det virkelig passe at FVST og deres minister ikke overhovedet har overvejet de andre muligheder ?

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #119 Dato: 18 Marts , 2017, 12:33 »
Fødevarestyrelsens ageren i denne sag er en skændsel.
Hvis man skal tage Sten Mortensens udtalelse alvorligt, bliver staldpligten aldrig nogensinde ophævet.
Ifølge ham, vil der være staldpligt så længe der findes fugleinfluenza i vilde fugle. Som jæger ved man, at vilde fugle "drysser" ned om efteråret og altid har gjort det..................mon ikke der altid vil være fugleinfluenza i vilde fugle..........noget skal de jo dø af.

Jo, fugleinfluenza vil der findes lige så længe der findes fugle. Men de er som regel lavpatogene (dvs. ikke så smittefarlige).
Det nye er, at de vilde fugle nu rammes af højpatogene typer som den nuværende.
Et eller andet sted læste jeg (desværre kan jeg ikke huske hvor, men leder stadig), at de højpatogene ikke fandtes før 1950/før industrialiseringen af landbruget og dermed de intensive dyrehold. Og som du siger, så ved alle jægere og andre naturinteresserede også, at når fugleflokke eller andre dyreflokke bliver for store, så går der sygdom i dem, så der kan blive ryddet lidt op, og så der bagefter igen er nok føde til alle. Så når man stimler 100.000 slagtekyllinger sammen i en fugtig stald er det dømt til at gå galt.

Med andre ord: De vilde fugle er ikke synderne i denne misère - det er industrilandbruget og formentligt først og fremmest indstustriopdrættene i Asien, fordi de klimatisk og geologisk (fugt og masser af vådområder) har de optimale forhold for at opformere virus.
(Det er i hvert fald hvad nogle kloge franske hoveder mener: http://www.plateforme-esa.fr/article/influenza-aviaire-en-asie-et-en-europe-situation-au-30-novembre-2014)
« Senest Redigeret: 18 Marts , 2017, 12:37 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)