Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke duerace, når jeg har høge i nabolaget?  (Læst 6125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rasmus47

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Hvilke duerace, når jeg har høge i nabolaget?
« Dato: 14 November , 2016, 14:29 »
Jeg bor i nærheden af en lille skov, der er stor nok til, at en due/hønsehøg tager en af mine fritgående høns i ny og næ. Jeg har et ca. 9 m2 indendørs stald og ca. 12 m2 indhegnet hønsegård, som jeg kan overdække.

Jeg er interesseret i at holde duer for kødets skyld og vil egentlig helst have duer, der kan flyve frit, men pga. høgen kan det nok desværre ikke lade sig gøre?
Er der mon racer, der både flyver så hurtigt, at høgen ikke kan fange dem, og som også har en god størrelse til stegegryden?
Og hvis jeg pga. høgen bliver nødt til at holde dem i ovennævnte slag/voliere, hvilke racer er så gode og frugtbare.  Jeg har hørt, at King-duer er meget store, men de yngler vist ikke så godt.
På forhånd mange tak for gode råd!

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
Sv: Hvilke duerace, når jeg har høge i nabolaget?
« Svar #1 Dato: 14 November , 2016, 22:37 »
Kender ikke ret meget til duer...Men under min søgning på frit flyvende duer til dueslag så jeg gruppen tumling og især dem der er vokset op som frit flyvende kan have fint held med at drille rovfugle.
På mors er der en opdrætter af denne race og Google du Tante Grøn  have på Mors har hun en stor flok frit flyvende tumling....ok de er ikke store kød duer
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvilke duerace, når jeg har høge i nabolaget?
« Svar #2 Dato: 05 December , 2016, 19:52 »
Ja det er ikke nemt når man deler nabolag med høgene. Som hurtigt kan gøre et godt indhug i bestanden af duerne. Der findes meget velflyvende racer, men disse er som regel meget små og giver ikke den store duesteg du ønsker dig.

Duer gør nemlig som regel to ting når de opdager rovfugle. Enten styrter de mod slaget og ind på dette eller også stiger de så højt på himlen at de kommer over rovfuglene og dermed bliver for besværlige at fange da de selv har overtaget i luften. Dette kræver da de når at se dem og ikke bliver overrasket fra træerne eller bygninger og derved et nemt bytte.

Jeg tænker lidt at hvis du gerne vil have dem fritflyvende skal det enten være nogle højtflyvere der flyver så højt på himlen at de bliver svært bytte eller så store at høgen opgiver dem(disse vil dog oftes sidde på tagryggen og ikke flyve rundt).

Syriske wammeduer og Adana Wammeduer er af de største flyvedueracer som gerne skal veje over 600 gram. Deres flyvestil er at flyve højt på himlen for derefter at lave et lodret dyk mod jorden og rette af i et 90 graders sving i sidste øjeblik. Derfor kan disse måske være en mulighed, men deres fjer og flyveegne er klar før de er 9 måneder gamle med styrtdykket. Så i den tid må man bare håbe ungerne flyver højt på himlen.

Kan ikke lige huske hvilke flyvedueracer af de større som er højtflyvere. Så kan ikke lige give råd der, men det kan flyvedueklubben måske.
http://www.danskflyvedueklub.dk/

Af racer der skal yngle godt på slaget hvis de ikke kan komme ud er der mange forskellige af slagens. Så det kan være svært at vælge for nogle vil gerne de store racer, men disse yngler knap så godt som nogle af de mindre og så er det lige hvad man skal vælge.
Derfor har mange der kun har dem for kødets skyld blandet de forskellige store racer med hinanden og brevduer for at få en stor og yngledygtig due og nogle gange kan man finde disse blandinger til salg på nettet.
Ellers kan man jo også nyde de racerene og yngle med dem. Af de store racer der vil give knap så mange unger eller nogle mellemstørrelse som vil give det flere unger så man ender på det samme kødmæssigt eller mere når det kommer til stykket.
Ynglemæssige gode racer er de fleste farveduer, brevduer, Danske tumlinge, Tyske Modenesere, Altenburger Trommeduer, Prachener Kanikker, Coburger Lærker og Mähriske Strassere. Bare for at nævne nogle muligheder som også har en normal eller lidt over normal størrelse.
Ellers kig på http://raceduen.dk/ i galleriet og se om der er noget der frister og så kan jeg sagtens finde opdrættere af racen og måske råd om det er en god yngledue eller ej.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jeppie-Debbie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hvilke duerace, når jeg har høge i nabolaget?
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2017, 16:19 »
Hej Rasmus

Jeg kan se, at det er længe siden, du startede tråden. Men jeg har læst at gamle danske tumlinger er super gode, når der er høge i nærheden. Se linket til center for biodiversitets hjemmeside.
http://www.biodiverse.dk/artik/rig982.htm
Men der er nok ikke så fantastisk meget kød på dem, som der tidligere er skrevet i tråden. Hvis du allerede har anskaffet dig nogle duer, vil jeg meget gerne høre om dine erfaringer med høgene. Jeg har nemlig samme problem, hvis jeg skulle have duer.
Hilsen
Jeppe

1,2 sort/kobber maran + en god flok blandede høns
1,1 hvide moskusænder
1,1 kinesiske vagtler
2,0 huskatte :)