Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan opbevarer man rugeæg??  (Læst 16098 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Dato: 10 Oktober , 2012, 21:36 »
Hvordan opbevarer man bedst sine rugeæg man samler ind og vil ruge ud? og skal man vende æggene? Håber nogle kan rådgive mig :D ;) på forhånd tak... Stine :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2012, 21:41 »
Hvordan opbevarer man bedst sine rugeæg man samler ind og vil ruge ud? og skal man vende æggene? Håber nogle kan rådgive mig :D ;) på forhånd tak... Stine :)

Saml dine æg som skal ruges ind daglig. Opbevar ved 12-15 gr. i skråstillet æggebakket. Ca. en 10 cm. klods eller andet under den eene side. Vend bakken morgen og aften, alle 4 sider bruges.
NB: nu vi nærmer os vinter, så vær opmærksom på at rugeæg selvfølgelig ikke tåler frost.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2012, 21:46 »
har hørt spidsen skal vedne nedaf , men har aldrig haft godr klæke % af en eller anden årsag

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #3 Dato: 10 Oktober , 2012, 21:50 »
har hørt spidsen skal vedne nedaf , men har aldrig haft godr klæke % af en eller anden årsag

 /o /o /o
Ja, endelig den spidse ende nedad.   Uha, der er meget man bare tager for givet når man har beskræftiget sig med det hele sit liv.  Og så bliver det let en halv forklaring :o. Undskyld ::)

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #4 Dato: 10 Oktober , 2012, 21:50 »
tak skal i ha. Rudy hvad mener du med at alle 4 sider bruges, når de skal vendes dagligt?? er det også på hovedet? hørte fra en der bor længere oppe af vejen at han har dem i køleskabet? hvor hurtigt skal æggene bruges (hvor gamle må de være)  :) Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2012, 21:52 »
uha spidsen nedaf ja det er helt omvendt jeg ville gøre, jeg ville bare sætte dem som de gør når man køber dem i butikken  med den runde del nedaf.....
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #6 Dato: 10 Oktober , 2012, 21:59 »
Følger lige med da jeg til foråret skal samle rugeæg fra mine ænder.
Måske jeg ikke har forstået fremgangsmåden rigtigt, men hvordan kan man stille dem med spidsen nedad når man alligevel vender dem?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #7 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:03 »
tak skal i ha. Rudy hvad mener du med at alle 4 sider bruges, når de skal vendes dagligt?? er det også på hovedet? hørte fra en der bor længere oppe af vejen at han har dem i køleskabet? hvor hurtigt skal æggene bruges (hvor gamle må de være)  :) Stine

Ved ca. 12-15 gr. kan du opbevare dem et par uger, og få et rigtig fint resultat. Jeg har ofte ruget på æg der var 3 uger, uden mærkbar forringet resultat.
Har de været i køleskab, skal de nok ikke være ret mange dage gamle, inden resultatet bliver mærkbart forringet.
Jeg anvender en 30 ægs æggebakke, som er firkantet, der kan alle 4 sider bruges. Hvis du evt. kun har en 15 ægs bakke, så kan du evt. nøjes med at bruge 2 sider.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #8 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:03 »
spidsen nedaf i en æggebakke, og æggebakken har 4 sider så er det bare komme igang

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #9 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:04 »
Følger lige med da jeg til foråret skal samle rugeæg fra mine ænder.
Måske jeg ikke har forstået fremgangsmåden rigtigt, men hvordan kan man stille dem med spidsen nedad når man alligevel vender dem?

Tine. Det er bakken som vendes, eller rettere drejes. Æggene røres som sådan ikke, kun bakken :)

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #10 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:10 »
Ok nu kan jeg se det for mig og har lige stormet ud og vendt spidsen nedaf. Det er 2.gang jeg skal ruge ud og sidste gang var jeg ikke så klog som jeg nu er blevet af jeres råd! Jeg har kun øhhh en 10 stk.bakke ....det er lidt i det små her  :) har brugt en anden æggebakke som klods er det ikke højt nok? fik også lige af vide igår at før man skal bruge rugeæg skal de have stået helt stille på køkkenbordet i min.1 døgn. Det anede jeg heller ikke. Tænker på hvor lang tid det tager at få den viden i har i jeres hoveder :) men dejligt at man kan suge til sig herinde og i gider hjælpe  /o TAK
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #11 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:21 »
Vil i fraråde mig at benytte køleskab så? har fået af vide af flere at jeg bare skulle sætte dem i køleskab, men er svært når man er nybegynder hvad der er det rigtige :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #12 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:24 »
Jeg kan se at der er to tråde sideløbende om rugning/rugeæg. Jeg havde lige skrevet lidt i den anden.

Jeg er ikke uenig i at nogle opbevarings/behandlingsmetoder af rugeæg er 'mere optimale' end andre. Men min erfaring er at rugeæg er væsentligt mindre sarte end nogen gør dem til.

Jeg har ruget kyllinger ud af æg der havde stået urørte i køleskab i op til 14 dage. Om spidsen vendte op eller ned checkede jeg ikke. Denne opbevaring er ikke optimal, men æggene dør ikke nødvendigvis af denne behandling.

At rugeæg skal have 'hvilet' på køkkenbordet 24 timer inden rugning igangsættes gælder kun rugeæg der har været udsat for transport kort før igangsætning af rugning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #13 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:28 »
Ok nu kan jeg se det for mig og har lige stormet ud og vendt spidsen nedaf. Det er 2.gang jeg skal ruge ud og sidste gang var jeg ikke så klog som jeg nu er blevet af jeres råd! Jeg har kun øhhh en 10 stk.bakke ....det er lidt i det små her  :) har brugt en anden æggebakke som klods er det ikke højt nok? fik også lige af vide igår at før man skal bruge rugeæg skal de have stået helt stille på køkkenbordet i min.1 døgn. Det anede jeg heller ikke. Tænker på hvor lang tid det tager at få den viden i har i jeres hoveder :) men dejligt at man kan suge til sig herinde og i gider hjælpe  /o TAK

Lyder til du har fundet en for dig god løsning til rugeæggene med 10 stk. bakken.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #14 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:30 »
Vil i fraråde mig at benytte køleskab så? har fået af vide af flere at jeg bare skulle sætte dem i køleskab, men er svært når man er nybegynder hvad der er det rigtige :)

Hvis du har mulighed for at anvende rugeæg der ikke har været i køleskab, bør du gøre det. Selvfølgelig vil der komme kyllinger af køleskabsæg, men alt andet lige, vil der utvivlsomt være en lille forskel på resultat.