Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Balanceproblemer ved en høne i fæld  (Læst 2445 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Balanceproblemer ved en høne i fæld
« Dato: 11 December , 2018, 11:33 »
Tråden omhandler et problem fra Heidi Hønsemor

Hej alle,

Vil høre om der blandt jer hønse kyndige er nogle bud på hvad der er galt med min 4-årige hybrid skovhøne der siden sidste uge har dels fjerskiftet nærmest alle fjer på een gang og derfor er næsten bar flere steder (nye fjer er undervejs) og de sidste to dage helt har mistet balance evnen og går slingrende som en meget fuld person. Hun spiser, virker ligeså frisk som hun plejer og går med de andre rundt på marken. Klatterne, øjnene og kammen ser alt sammen fint ud. Ingen tegn på skade eller smerte.
Har søgt efter råd på forum og afprøver massage af kroen flere gange dagligt og sørger for at hun får vand. Har påbegyndt D-vitamin kur selvom hun næppe kan være i underskud på denne tid af året??
Har en lille mistanke omkring dårligt drikkevand da hønsene går sammen med får hvor der i forbindelse med regnfald sommetider dannes beskidte 'vand'huller som hønsene kan finde på at drikke af!! Kan ikke finde noget om det ift balanceproblemer. Ellers kan jeg ikke komme i tanke om hvad det kan være. Hønen har aldring før fejlet noget og ingen af de andre er dårlige. Håber der er nogle der kan komme med nogle bud. På forhånd mange tak.

Mvh Heidi
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Balanceproblemer ved en høne i fæld
« Svar #1 Dato: 11 December , 2018, 23:13 »
Det ved jeg godtnok ikke noget om, men det er da også en barsk omgang, i denne kulde og så smide alle fjer på så godt som en gang. Det kan da kun give problemer i den lille krop. Håber hun kommer sig og ser at få noget "tøj" på i en fart. Især med den vejrudsigt vi lige har fået.  :)

Offline Heidi Hønsemor

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Balanceproblemer ved en høne i fæld
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2019, 11:09 »
Hej alle.
Det er efterhånden lidt siden jeg skrev et indlæg vedr. en 4 årig hybridhøne der efter en voldsom hurtigt fjerfælding udviste en yderst bekymrende adfærd ifa balanceproblemer a la en beruset person. Tænkte en opdatering er på sin plads?
Der var ikke lige nogen på forum der havde haft en lign. oplevelse de kunne dele med mig, men jeg fik et godt svar fra Helle K. (tak 😊) der fik mig væk fra antagelsen om at Karla var ´syg´
Så jeg fandt ud af at hun var meget kold (har fået ny respekt for fjers isoleringsevne!) og hun må have været tæt på at dø😳!? - men jeg fik, heldigvis i tide, fat i en varmelampe og lavede en dejlig varm rede under lampen i hønsenes soveværelse, (der fint kunne lukkes af om dagen eftersom de andre høns alligevel ikke lagde æg i fjerskiftnings perioden). Karla´s appetit var heldigvis ligeså god som normalt, så jeg fodrede og vandede hende i reden flere gange om dagen indtil kroppen efterhånden var dækket af fjer igen og Karla til sidst kunne gå helt perfekt. Karla vidste selv hvornår hun var klar til at gå med de andre ud på marken og har været med dem af sted hele dagen siden.
Jeg har efterrationaliseret mig frem til, at hun må have brugt al sin energi på at holde varmen og derfor ikke fået spist i de dage (hvor det netop blev ret koldt) og at kulde og underernæring (hun er generelt meget spinkel) har forårsaget den underlige adfærd??? I hvertfald har hun der godt nu og er helt sig selv på alle måder, ja hun er (jo helt unødvendigt synes vi) endda gået igang med æglægningen igen.

PS Jeg læste iøvrigt også om Helle K.s udmærkede forslag om et hjemmelavet hønsedækken (i en gammel tråd her på forum). Jeg afprøvede et ærme fra en gammel striktrøje. En rigtig god ide til høns der har fældet for hurtigt og lige behøver lidt hjælp i kulden.
Tak også til Hans-Kurt for opbakningen 😊



Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Balanceproblemer ved en høne i fæld
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2019, 16:08 »
Tak for opdateringen, Heidi  /o

Jeg tænkte jo nok, at det var fældningen, træthed og kulden, der havde svækket hende så meget at hun dinglede.
Dejligt at du handlede straks og fik givet hende den varmehjælp, hun havde brug for, indtil frakken igen dækkede og varmede den lille krop.

Jeg har selv haft adskillige sene fældere gennem årene. Mine høns opholder sig i drivhuset om dagen vinteren igennem og her er altid en varmelampe sat op til de halvnøgne. De ved udmærket at de har brug for varmen og kan stå under den lampe fra morgen til aften i alle dagene, indtil fjerdragten er vokset ud. Om natten ligger fælderne under en kyllingemoder.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14