Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bittesmå moskusænder?  (Læst 5405 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Bittesmå moskusænder?
« Dato: 19 December , 2012, 08:31 »
I søndags fik jeg langt om længe slagtet de sidste 7 moskusænder, så vi nu kun har høns igen lige nu.

De føltes allesammen sunde og raske, både i levende live og efterfølgende når de var blevet plukket og "tømt" - alle indvolde så fine ud, så godt som man som lægmand nu kan vurdere den slags (ingen misfarvninger på leveren, og ingen bylder eller gevækster udover hvad der nu engang hører til inde i en and).

Mit spørgsmål er: Er det ikke meget små ænder, når hunnerne kun vejer cirka 1,5 kg plukket og rensede? Jeg tror vi prøver med moularder næste år, for der er godt nok gået meget foder per kg and i år...

En helt anden ting: Jeg har været meget tilbageholdende over for selv at skulle plukke ænder, for der har været så meget snak om hvor besværligt det er, og hvor mange millioner fjer de har. Det har vist sig at være langt nemmere end frygtet, da jeg ramte den rigtige kombination af tilstrækkeligt varmt vand med sæbe i samt at ænderne ikke var ved at sætte fjer! Det tog cirka 20 minutter per and, alt inklusiv, og det er vel ok - hverken vildt hurtigt eller langsomt - eller hvad?
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Bittesmå moskusænder?
« Svar #1 Dato: 19 December , 2012, 09:05 »
Mener det er en meget gængs vægt for hunænder. Jeg købte også en han og hun slagtet af en bekendt og tænkte at det var da et skravl af en and, men det er normalvægten, og der var masser af kød på. (Ikke til en hel kæmpe julemiddag, men fint nok til en familie-aftensmad).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Bittesmå moskusænder?
« Svar #2 Dato: 19 December , 2012, 09:17 »
Hej Henriette,

mange tak for hurtigt svar, så vil jeg ikke bekymre mig om det! :-)

Og vi har heldigvis en noget større andrik (cirka 3 kg), der indgår i en and og flæskestegsmenu juleaften, så der er ingen risiko for at nogen går sultne fra middagsbordet...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Bittesmå moskusænder?
« Svar #3 Dato: 19 December , 2012, 16:01 »
Hvis du har moskus ænder med "de rigtige gener" så kan hunnerne godt komme lidt over 2 kg. i slagtet vægt.
Mange "hygge/have" hun moskus ænder vejer sjældent over 1,5-1,8 kg. så der er vist ikke noget unormalt i det du har oplevet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Bittesmå moskusænder?
« Svar #4 Dato: 19 December , 2012, 20:53 »
Det vejer vores hunner også som 6 mdrs, så som de andre siger - helt normalt.

Vi synes også det var trælst at plukke sidste år, men i år med 82 grader vand + lidt afspændingsmiddel + plukkemaskine - ja så er det dæleme en fryd :-D
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Bittesmå moskusænder?
« Svar #5 Dato: 24 December , 2012, 13:55 »
kan jeg ikke få den metode du har plukket ænder efter??
jeg fik slagtet to moskusænder for et par dage siden og de var virkelig svære at plukke..de var ikke pigget..jeg opgav og flåede dem i stedet for... kunne godt tænke mig at høre mere om det med sæbe i vandet...??

mine vejede 4,8 kg og 4,2 kg inden jeg plukkede.. og i flået vægt var der 3 kg  og 3,2 kg ca... de er virkelig kødfyldte og de var begge 5½-6 måneder :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Bittesmå moskusænder?
« Svar #6 Dato: 24 December , 2012, 14:08 »
Jeg vil også sige, at hvis der ikke er lavet avl med dem mht. størrelse, så er 1,5 kg. ikke så usædvanlig for ænderne af Moskus racen. Andrikkerne vejer meget mere.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Bittesmå moskusænder?
« Svar #7 Dato: 24 December , 2012, 14:52 »
Jo da farm-svendsen,

Vi bruger en gammeldags gas grukedel, hvor vi varmer op til 82-85 grader (måles med stegetermometer).
I en hel grukedel, kommes ca. 1-2 spsk. afspændingsmiddel (den almindelige til opvaskemaskinen) - det gør at ænderne ikke flyder ovenpå og at de bliver våde til skindet. Vi står lige og dykker dem lidt i ca. ½ minuts tid.
derefter i plukkemaskinen :-) men kunne også sagtens håndplukkes.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Bittesmå moskusænder?
« Svar #8 Dato: 24 December , 2012, 14:54 »
og afspændingsmiddel og evt. sæbe trænger ikke ind i kødet eller er farligt..jeg har også gas grukedel..men skal håndplukke men måtte opgive da jeg ikke kunne rykke de fjer af der var store
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Bittesmå moskusænder?
« Svar #9 Dato: 24 December , 2012, 15:41 »
farligt? det er det du bruger til dine tallerkner, glas, bestik, gryder etc.   ;-)
Har også godt hørt om at komme opvaskemiddel i, men foretrækker afspænding, da det er uden farve, parfume og andet tilsætning og derfor i min bog er det "sundeste" valg ;-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Bittesmå moskusænder?
« Svar #10 Dato: 24 December , 2012, 20:48 »
Vi brugte sæbe som nimrod beskriver det, men alene med det formål at ødelægge fjerenes vandafvisningsevne. Og vi har forsøgt os med lavere temperatur, kun 68 grader, men til gengæld var vi nødt til at dyppe ad to omgange inden alle fjerene blev løse nok.
Næste gang prøver vi med højere temperatur...
Og tak for gode svar og supplerende spørgsmål, dejligt at blive klogere!:)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Bittesmå moskusænder?
« Svar #11 Dato: 27 December , 2012, 17:40 »
super..tak det vil jeg prøve næste gang
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder