Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor gammel bliver grågæs  (Læst 9291 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Hvor gammel bliver grågæs
« Dato: 19 Februar , 2019, 21:25 »
 Hej hej. Jeg har en tam grågås eller grågase, som hedder Sortenæb og er blever meget populær på vores Instagram profil med navnet - Skallerup Ridecenter.

Mange af vores følgerne, der ser de daglige storys af Sortenæb, spørger hvor gammel en Grågås kan blive og jeg kan ikke finde information på nettet om dette.

Kan jeg få hjælp her? Det håber jeg :-)
Vh Lone Hansen

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvor gammel bliver grågæs
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2019, 22:37 »
Min hvide gase blev 7 - 8 år, han blev taget af en ræv. Mener at 10 til 12 år ikke er urealistisk for gæs.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Hvor gammel bliver grågæs
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2019, 19:31 »
Gæs kan blive meget gamle. Det sker jævnligt, at jægere skyder mærkede vilde gæs, som er over 20 år gamle.

Jeg har engang snakket snakket med en fra Samsø, hvis gås døde kort før sin 40-års fødselsdag. Den var halvt tamgås og halvt grågås.

Desværre er de fleste tamgæs avlet til at blive tunge, så de får med alderen tit problemer med slidgigt i benene, som ikke er designet til at bære så stor en vægt i så mange år. 15-25 år for en tamgås er dog ikke urealistisk.

Hvis din gås/gase er en grågås (vild gås) og ikke en grå gås (tamgås), så burde den snildt kunne blive 40.

Her er en lille video jeg faldt over om gasen Scoop, som blev 26 år:

https://youtu.be/tEH7z2eQze4
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline racetongue

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Hvor gammel bliver grågæs
« Svar #3 Dato: 30 November , 2023, 10:46 »
Gæs kan blive meget gamle. Det sker jævnligt, at jægere skyder mærkede vilde gæs, som er over 20 år gamle.

Jeg har engang snakket snakket med en fra Samsø, hvis gås døde kort før sin 40-års fødselsdag. Den var halvt tamgås og halvt grågås.

Desværre er de fleste tamgæs avlet til at blive tunge, så de får med alderen tit problemer med slidgigt i benene, som ikke er designet til at bære så stor en vægt i så mange år. 15-25 år for en tamgås er dog ikke urealistisk.

Hvis din gås/gase er en grågås (vild gås) og ikke en grå gås (tamgås), så burde den snildt kunne blive 40.

Her er en lille video jeg faldt over om gasen Scoop, som blev 26 år:

https://youtu.be/tEH7z2eQze4connections game
Jeg tror, ​​du er en meget vidende person om gæs. Jeg håber, at min gås bliver 40 år, som du sagde. Tak for din ærlige deling.