Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Fødslen er i gang #106  (Læst 68262 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #15 Dato: 25 Februar , 2010, 22:15 »
Madolien virker. Den virker på heste i tilfælde af kolik, så ser ingen grund til at den ikke skulle virke på en kat.

Ved orm vil maven typisk være opsvulmet, men den vil ikke være hård, men derimod svampet at mærke på.

'Gi' væk' katte kan være svære at 'sælge'. Jeg har skrevet om det i tidligere tråde. Selv ved 'gadekryds' hjælper det salget at sætte en ordentlig pris på killingen. Vi har solgt sådanne killinger for helt op til 400 kr pr stk. Og vi har haft aftagere så langt væk fra som Skanderborg. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #16 Dato: 25 Februar , 2010, 22:26 »
Hvis man bor på landet, og der er gårdkatte, skal man som regel lade dem gå.
Ofte har de sygdomme, som de lever ganske udemærket med, og flokken regulerer sig selv, nogle forlader området, og andre bukker under.
Det kan være hårdt at se, men sådan er den virkelige verden altså.
Sådan en kat kan som regel ikke reddes ved at man giver den medicin og sætter den ind til kattenes værn.
Den er født til at leve i det fri, og der skal den blive.
Det er noget andet med efterladte katte, sommerhuskatte osv.... De er jo opvokset med at der er nogen der tager vare på dem, og giver dem det mest basale.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #17 Dato: 25 Februar , 2010, 22:33 »
Angående olie:
"Hesteklinik Herning:
Heste ruller sig dog, fordi de har kolik, fx ”tarmslyng”, men de ruller sig ikke til et ... Man kan raskmelde hesten, når halen er smurt ind i paraffinolie, ...
www.hesteklinikherning.dk/?pid=53&sub=30 - Cached"

De hestedyrlæger, jeg har kendskab til, bruger paraffinolie i nasalsonde. Madolierne er kosttilskud og skubber ikke meget på tarmindholdet, men er måske bedre end ingenting...
Tror dog stadig at lidt hørfrø er en skånsom og effektiv "kur".
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #18 Dato: 25 Februar , 2010, 22:40 »
Jamen Børge...denne kat er jo noget særligt *r

Nå, men jeg har hørfrø i køkkenskuffen, og når jeg tar' på min ugentlige indkøbstur på mandag, kan jeg købe noget dåsemad til katten. Inden da, kan jeg jo lige prøve med olie...

Jeg er glad for infoen omkring maven ved orm, for min fornemmelse var egentlig heller ikke at den havde orm. Jeg kunne jo se den havde orm, ved bagdelen, og det har jeg ikke set siden den fik kur.

Ej, nu jeg er bare super bange for at den er gravid!! Jeg vil bare ikke til at have en kat med killinger nu, hyyyl! Og jeg kunne bare SÅ godt forestille mig, at den ville føde her... Men altså...vil jo heller ikke have en ulykkelig missemor med døde killinger :( Hvordan finder jeg ud af om den er gravid så? Det var min søster som mærkede den på maven, og sagde at den ikke mærkedes som hendes egen kat, da den var gravid...?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #19 Dato: 25 Februar , 2010, 22:44 »
@ Christina

Kommer der små killinger ud af den på et tidspunkt var den gravid. *g *g
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #20 Dato: 25 Februar , 2010, 22:47 »
 *f - og hvis, så var den jo heldigvis ikke syg ;D.
Nå, spøg tilside. Hvis du har hørfrø,så tag dog en lille teskefuld og bland i 3-4 spiseskefulde af hvad du ellers ville give den, f.eks. leverpostej. Tilføj lidt vand til grødet konsistens - og server ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #21 Dato: 25 Februar , 2010, 22:55 »
Angående olie:
"Hesteklinik Herning:
Heste ruller sig dog, fordi de har kolik, fx ”tarmslyng”, men de ruller sig ikke til et ... Man kan raskmelde hesten, når halen er smurt ind i paraffinolie, ...
www.hesteklinikherning.dk/?pid=53&sub=30 - Cached"

De hestedyrlæger, jeg har kendskab til, bruger paraffinolie i nasalsonde. Madolierne er kosttilskud og skubber ikke meget på tarmindholdet, men er måske bedre end ingenting...
Tror dog stadig at lidt hørfrø er en skånsom og effektiv "kur".

Nu er det så ikke alle dyrlæger der er tilknyttet Hesteklinik Herning, og heldigvis for det. Det ville gøre det meget dyrt at have heste. :D

Vi havde en New Forest for nogle år siden, som pludselig om aftenen fik kolik. Vi ringede straks til den dyrlæge vi normalt bruger til hestene. Han var villig til at komme ud med det samme, men var også ærlig og sige at hvis vi kunne komme til at hælde 1-2 liter madolie i hesten og så gå frem og tilbage med den indtil den havde afføring, så ville det, han ellers selv ville gøre for os, være uden beregning. Vi havde heldigvis/tilfældigvis et par liter madolie i køkkenet. Det lykkedes os at hælde ca 1½ liter i hesten og så travede vi frem og tilbage med dyret i laden i tæt ved 2 timer. Herefter kom forløsningen, og der var aldrig nogen problemer efterfølgende.

Paraffinolie i nasalsonde virker uden tvivl lige så godt. Og ved aften/natbesøg koster det vel ikke under 2,000 kr. hvis dyrlægen også lige skal vente på resultatet.  
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #22 Dato: 25 Februar , 2010, 23:58 »
Behersket motion er jo altid godt  ved forstoppelse. Måske lidt vanskeligt at gennemføre med en kat...
I øvrigt kender jeg ikke Herning Hesteklinik - det var bare et eksempel af mange.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #23 Dato: 26 Februar , 2010, 06:15 »
Neutraliserede katte er også gode musefængere, faktisk bedre, for de er ikke optaget af deres kønsliv i lange perioder. Desuden er man ude over problemet med uønskede killinger.
Hankatte medvirker også til uønskede killinger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #24 Dato: 26 Februar , 2010, 09:13 »
Hehe, ja, så ved jeg da den ikke var syg! ;D Men står så måske med 6 katte eller flere, istedet for én!  :o Åh, jeg dåner! Jeg som slet ikke ville have en eneste i første omgang! ::)

Ingen tvivl om at det ville være skønt hvis kattene her omkring var neutraliserede...der er rigtig mange. Men det kommer aldrig til at ske. Tror kun kattene er der, for at være en hjælp mht. musene.

Her er lige lidt (mobil)billeder af den, som jeg tog, da den kom ind i bryggerset for at spise i morges. Jeg havde maden stående udenfor i starten, men straks havde jeg en hel hær af katte i haven, og da jeg allerede har fået taget én kylling, har jeg ikke lyst til at invitere flere "rovkatte" på besøg ::)

Tror I den er gravid?  :-X

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #25 Dato: 26 Februar , 2010, 09:20 »
Det var da en usædvanlig flot kat..så syg ser den da slet ikke ud..Hmm maven buler godtnok faretruende..du får nok små mislinger snart.. *f
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #26 Dato: 26 Februar , 2010, 09:22 »
Den ku' godt se ud som om, den er i (u)lykkelige omstændigheder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #27 Dato: 26 Februar , 2010, 09:34 »
Frygtede det var det i ville sige! *s Hvor længe er en kat gravid? *s

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg? Billeder #24
« Svar #28 Dato: 26 Februar , 2010, 09:46 »
Den ligner grangiveligt vores Thorkild, da vi fandt ud af at det var en hun-kat!! 1 uge efter kom der 5 killinger!!  *f *f
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg? Billeder #24
« Svar #29 Dato: 26 Februar , 2010, 09:49 »
Uh ja den er SMUK  *h jeg er jo helt katte gal, elsker katte  <. og denne er smuk  <. jeg tror at du har killinger om 2 uger..

En kat er drægtig ca. 63 dage. Måske du skulle lave en fødekasse til den (fx. en flyttekasse med gl. håndklæder i). Uh der virkelig ikke noget bedre end små killinger, men der er desværre så mange af dem.. ville få katte neutraliseret når den har født.

En god ide er at fodre den med killingefoder.. tror ikke at du slipper af med den igen nu  ;)

Glæder mig til at høre mere!
« Senest Redigeret: 26 Februar , 2010, 10:00 Fra Vigge »