Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Farver på Maran.  (Læst 6258 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lillebjorn

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Farver på Maran.
« Dato: 23 ſeptember , 2018, 15:18 »
Hej Allesammen :)

Jeg er lige op startet med Maran. Jeg har en blå kobber Maran hane og sort kobber Maran høns, men kan de gå sammen? Eller giver det problemer med mulige kyllinger?
Har hørt både godt og skidt og er ærligtalt blevet lidt forvirret nu

Nogen siger at det kan man ikke, for kyllingerne vil blive en "rundkørsel" i farverne, mens andre siger at det kan man godt, og at æggene vil blive 50% blå maren og 50% sort maran.

Så nu spørger jeg herinde :)

God søndag til alle.


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farver på Maran.
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2018, 10:54 »
Sort kobber og blå kobber vil i teorien giver 50 % sort - kobber og 50 % blå - kobber kyllinger.
Er det avl efter standarden for farverne/racen du er interesseret i at komme i gang med?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lillebjorn

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Farver på Maran.
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2018, 11:12 »
Hej Lene.

Både og. Da jeg ikke skal gå til udstilling eller noget, kan det jo være lidt lige meget hvilken farve de får, men på en måde vil jeg gerne lave kylling efter racestandard/farve.

Jeg vil gerne kunne få både blå kobber og sort kobber maran, så synes det lød perfekt at jeg kunne have dem gående sammen, for har ikke lyst til at have 2 stammer.
 

 

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farver på Maran.
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2018, 07:19 »
Jamen selv om man ikke vil udstille, så kan man jo godt avle gode racetypiske dyr, for de er jo også lidt nemmere at afsætte igen. I det man så har to "kundegrupper" nemlig andre avlere (nye såvel som "gamle") og havehønsefolket. Hvor i mod er det "kun" havehøns, hvis man er lidt ligegglad med race og farve renhed, for så er det jo kun salg som havehøns-

Og endvidere så æder, skider og fylder et godt racerent dyr lige nøjagtigt det samme, som et mindre godt dyr. Og ja, så er man jo også med at redde og ikke mindst bevare racerne ved at avle dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lillebjorn

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Farver på Maran.
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2018, 15:34 »
Tror jeg er kommet frem til at udskifte min blå kobber hane med en sort, også må vi se om jeg får plads til blå kobber på et andet tidspunkt :) Jeg vil sige mange tak for svar