Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor kommer der ingen æg?  (Læst 2471 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lindgaard89

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Hvorfor kommer der ingen æg?
« Dato: 10 Februar , 2018, 17:18 »
Hej

Jeg har i begyndelsen af december sidste år, anskaffet mig 4 Sussex dværghøns. Jeg havde samtidig købt et "samle selv" hønsehus på nettet. Dog synes jeg, at huset var for lille til 4 høns, så jeg gav den ene til en kollega.
Jeg er helt ny i hønseverdenen og vil dem det jo selvfølgelig godt, så jeg lod dem gå frit i haven i dagtimerne. En dag jeg kom hjem fra arbejde midt på eftermiddagen, havde en mår lige nået at tage den ene høne. Så nu er der 2 tilbage.

Sidenhen har jeg holdt dem inde i deres hønsegård.
Jeg fodrer dem med en fuldfoderblanding fra Danish Agro og de har fri adgang til vand og skaller. De får af og til rester fra køkkenet, men ikke hver dag. I deres hus er der 1 stort rum og 2 "rugekasser", hvor hele bunden er dækket af spåner og lidt hø.

Mit problem er at jeg ikke har set ét eneste æg, siden de to første dage jeg havde dem! Jeg er klar over, at de ofte ikke lægger så mange æg om vinteren pga. manglende lys, men kan det virkelig passe at der ikke kommer nogen overhovedet?

Jeg frygter lidt, at jeg har anskaffet mig nogle ældre damer og den der kunne lægge æg er enten død eller gør nytte hos min kollega ;)

Er der nogen der kan gøre mig klogere??

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvorfor kommer der ingen æg?
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2018, 17:42 »
Prøv at have tålmodighed lidt endnu. De har både været udsat for en flytning, et mårangreb og vinteren  - alle 3 ting er forhold der stopper æglægningen for en tid
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline lindgaard89

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hvorfor kommer der ingen æg?
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2018, 18:00 »
Tak for svar, Helle.

Jeg har også tænkt på om de får for lidt protein. Bør jeg prøve at give dem et tilskud udover fuldfoderblandingen?
Har det betydning at de kun er 2?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvorfor kommer der ingen æg?
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2018, 19:47 »
Det har ingen betydning for æglægningen, at de kun er to, hvis de er gode venner.

Jeg bruger ikke selv fuldfoderblandinger, men det skulle vel indeholde en rigtig fordeling af div næringsstoffer, som hønsene har brug for. Sørg for at de får grønt og frugt hver dag - især her om vinteren. Grønkål er godt 'krudt' til hønsene
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14