Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blod i afføring hos silkekyllinger  (Læst 2426 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline majer1970

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Blod i afføring hos silkekyllinger
« Dato: 11 Januar , 2018, 08:20 »
Hej
Vi har tre små silkekyllinger hvoraf en og tror to nu har blod i afføringen
Har læst om cociciose herinde og er bange for det nok er det har bare ikke råd til en dyrlæge lige nu hvilket er ren katastrofe for mig 😥😥
Hvad kan man gøre ved det og hvor smitsomt er det
Har dem gående indenfor pt fordi vires en hønsegård blev hærget af en eller flere rotter der desværre tog to af dem😡😥😥 kan det være rotterne der har haft det med og hvad med alle vores voksne høns ??
Håber nogen kan hjælpe lidt 😞😞😞
Tak
Rigtig god dag
Vh Majer
Mai-Britt B. Larsen

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Blod i afføring hos silkekyllinger
« Svar #1 Dato: 15 Januar , 2018, 13:16 »
Jeg kan se, det er nogle dage siden, du har spurgt, og jeg håber, at dine kyllinger er i bedring - forhåbentlig efter behandling?

For har dine kyllinger coccidiose, er der nok ingen vej uden om en tur til dyrlæge med en gødningsprøve for at få det konstateret, således at du kan få en recept. Coccidiose er alvorligt, og du risikerer, at alle dine kyllinger går til. Det er meget smitsomt, da kyllingerne vil undersøge de blodfyldte klatter og dermed får smitten.

Jeg har haft coccidiose en enkelt gang (7-9-13) for nogle år siden, men mistede ingen kyllinger, da jeg straks kontaktede dyrlægen, der undersøgte gødningsprøven og bekræftede diagnosen og udskrev recept. 

Siden da har jeg altid fodret kyllinger med kyllingestartfoder, der indeholder et middel imod coccidiose. Der er både for og imod at gøre sådan, men jeg har truffet den beslutning, og her hos os har det været den rigtige. Dog er et foder med coccidiostat ikke nok, hvis først du har coccidiose hos dine kyllinger, så er det behandling, som skal sættes ind.

Om rotter kan være smittekilde, ved jeg ikke.

Held og lykke.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Blod i afføring hos silkekyllinger
« Svar #2 Dato: 15 Januar , 2018, 15:40 »
Ja dyr har det med at blive dyre på de forkerte tidspunkter. Jeg hælder desværre også til coccidiose.