Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flere end en hane i byzone/sommerhusområde (Gribskov)?  (Læst 3627 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Flere end en hane i byzone/sommerhusområde (Gribskov)?
« Dato: 24 November , 2017, 14:29 »
Jeg har hele tiden haft den opfattelse at jeg kun måtte have en hane i mit område ( Gribskov), men nu jeg kigger nærmere efter hos både Fødevareministeriets og kommunens regelsæt, står der intet om antal af haner, kun råd om at holde dem inde fra kl 20 og til henholdsvis 07 på hverdage og 09 i weekenden.

Er der evt nogen der ved mere eller evt kan tyde eller læse noget udfra lovene end jeg kan pt?

Miljø- og Fødevareministeriet, den 23. maj 2016
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=180164#id8a2ff875-5ed7-454f-9a04-1418b1700cc1
§ 7. Ved et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold forstås et dyrehold, der ikke overskrider størrelsesgrænserne i stk. 2, eller andre dyrehold af tilsvarende størrelse.
Stk. 2. Størrelsesgrænser for ikke-erhvervsmæssigt dyrehold:
2) 30 stk. høns.


Gribskov kommune, Regler for mindre dyrehold
http://www.gribskov.dk/borger/natur-miljoe-og-trafik/miljoe/landbrug/dyrehold/regler-for-mindre-dyrehold/
Reglerne for dyrehold afhænger af antallet af dyr, og om du bor i eller udenfor byen.
Mindre dyrehold i byerne
I byerne kan du holde op til fire voksne hunde med hvalpe under 18 uger, høns, men ikke heste, får, grise o.l.
Svine-, kvæg-, får-, ged- og hestehold er ikke tilladt i byzone- og sommerhusområder eller områder, der er lokalplanlagt til boligformål.
Mindre dyrehold i landzone
Du må holde dyr i landzone, og du behøver ikke at anmelde det til kommunen, hvis du har så få dyr, at det ikke betragtes som erhvervsmæssigt. Et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold er på højst:
2 køer med tilhørende kalve eller 4 stykker andet kvæg
4 heste med tilhørende føl
2 søer med opfedning af maksimum 5 slagtesvin eller en tilsvarende produktion
10 får med lam
10 geder med kid
4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger
30 stk. høns


Gribskov kommune, Høns og andre fugle
http://www.gribskov.dk/borger/natur-miljoe-og-trafik/miljoe/landbrug/dyrehold/hoens-og-andre-fugle/
Dyreholdet må ikke give støjgener
Har du støjende fugle, herunder hane og hanekyllinger skal du sørge for, at de bliver holdt inde i et mørklagt hus fra kl. 20.00-07.00 på hverdage og fra 20.00-09.00 på lørdage, søn-og helligdage. Hønsehus og dueslag vil kunne kræves støjisoleret svarende til minimum 100 mm. almindelig isoleringsmateriale.

Hvor gælder retningslinjerne?
Retningslinjerne gælder for hold af høns, duer og andre fugle i byzone- og sommerhusområder og områder i landzone, der ved lokalplan er overført til boligformål eller blandet bolig og erhverv.

Er der i gældende byplanvedtægt, lokalplan eller ved tinglyste klausuler på ejendommen bestemmelser, der regulerer hønsehold og andet fuglehold, gælder de.
Det samme gælder, hvis lokale grundejer-, andels-og lejerforeninger har vedtaget regler, der ikke tillader hønse-, due-og andet fuglehold eller har fastsat skærpede regler.


Lokale vedtægter kan overtrumfe kommunale regler, men vores grundejerforening har intet omkring hønse og hanehold i deres vedtægter.

Som jeg læser det må jeg have 30 høns inkl hane/haner, hvor antallet af haner ikke er specificeret?
Kun hensyntagen og evt krav om støjisolering og indespærring i specifikt tidsrum?

Jeg har påtænkt at holde en La Bresse hane, men kunne jeg også holde en Indisk Kamphøne hane ville jeg blive glad og lettere kunne opdele avlsdyrene fast i æglæggere og kød høns.

Hvordan tolker i ovennævnte regler mht antallet af haner i Gribskov ?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Flere end en hane i byzone/sommerhusområde (Gribskov)?
« Svar #1 Dato: 25 November , 2017, 07:17 »
Ja, du må for den sags skyld gerne have 30 haner. Det er der nok ikke så meget ved, men du må gerne.
Staten sætter generelle regler, som kommunerne kan stramme i byzone. Nogle kommuner gør det og siger du kun må have en hane. De fleste gør ikke og nogle gør som Gribskov og skriver noget om hvornår haner skal være inde.

Men du må altså gerne have 2 haner
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Flere end en hane i byzone/sommerhusområde (Gribskov)?
« Svar #2 Dato: 25 November , 2017, 13:48 »
Tak for svar og bekræftigelse Finn.

Ja sådan tolker jeg det også, men troede det var for godt til at være sandt.

Nu kan jeg satse på  ren racede æg fra både La Bresse og Indiske kamphøns, hvoraf den sidste vist er ret sjældent herhjemme.
Jeg har ivertilfælde kun kunne finde en avler herhjemme, som ikke svarer når man skriver, men jeg har fået bekræftigelse på levering af rugeæg til foråret fra en stor engelsk besætning på 15 haner og over 50 høns, så det burde kunne kunne puste lidt nyt liv blodlinierne for racen herhjemme hvis flere skulle ønske at kaste sig over denne prægtige race

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Flere end en hane i byzone/sommerhusområde (Gribskov)?
« Svar #3 Dato: 25 November , 2017, 14:59 »
Godt. Der er også denne her krydsning mellem Australorp og Indisk Kæmpe, som en waliser har haft i nogen år efterhånden. Black Welsh (ikke at forveksle med den fra Harry Potter, dragen Green Welsh) http://castlefarmeggs.co.uk/?page_id=189
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Flere end en hane i byzone/sommerhusområde (Gribskov)?
« Svar #4 Dato: 25 November , 2017, 15:22 »
Godt. Der er også denne her krydsning mellem Australorp og Indisk Kæmpe, som en waliser har haft i nogen år efterhånden. Black Welsh (ikke at forveksle med den fra Harry Potter, dragen Green Welsh) http://castlefarmeggs.co.uk/?page_id=189
Det er godt nok nogle store flotte dyr der kom ud af det kryds :)

Jeg regner også selv med hen ad vejen at forsøge med nogle kryds

Den indiske kamphøne er ikke kendt for sin æg lægning, men til gengæld skulle den give størrelse, og ikke mindst godt med brystkød til eksisterende ved et kryds med andre.

Indiske kamphøns og La Bresse synes jeg er oplagt, men Indiske kamphøns x Plymouth Rock skal vist også prøves på et tidspunkt ( eftersigende er det racerne bag de originale moder dyr i Ross 308) så mon ikke der kommer andet end skin og ben ud af det kryds ;)

Og det at jeg må holde to haner ( havde jeg kun måtte have en havde jeg satset på La Bresse) gør at jeg både kan holde lidt liv i kamphønse racen som vist er sjælden herhjemme ( får 12 rugeæg fra England for 150 kr inkl porto), og prøve mig frem med lidt spændende kryds til kød.

Da grænsen mellem kyllinger og voksne høns defineres som 16 uger ( har jeg læst et sted) er mit mål at få slagteklare kyllinger der holder sig under den grænse, men gerne 12-14 uger uden man er ude i industriensenes abnorme tilvækst, og deraf følgende sundheds, vækst og etiske problemer