Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Melorme som Hønseguf  (Læst 4263 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Melorme som Hønseguf
« Dato: 14 April , 2017, 16:21 »
Da hønsene ikke måtte komme ud, tænkte jeg, at de ville mangle alt det kryb, de plejer at gå og finde. Så jeg købte tørrede melorme, og det har været et stort hit.

Her i vinters har jeg givet dem lidt hver dag, og de har helt tydeligt glædet sig til, at jeg kom med formiddags guffen. De er blevet mere tamme af det, for jeg har prøvet at få dem til at komme tættere og tættere på. Helt tamme bliver de aldrig. Øv.

Ænderne spiser af hånden og er helt tamme. De er også vilde med melormene.

Der er stadig nogen tilbage, og nu kan de altså selv finde deres kryb. Kan jeg give det til kyllingerne, der netop i disse dage klækker?
« Senest Redigeret: 14 April , 2017, 17:19 Fra Mette Nygaard »

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Melorme som hønseguf
« Svar #1 Dato: 14 April , 2017, 17:17 »
Jeg ville ikke give kyllingernen melorme fra første færd men måske efter et par uger?

Sidste sommer havde jeg svaleunger i pleje og troede jeg kunne fodre dem med levende melorme, men lærte, at de fleste småfugle ikke kan fordøje melorme særligt godt, fordi de består af en stor andel af skaldele (keratin), som nedbrydes meget langsomt og derfor fylder op for længe i fuglens 'mave', måske endda leder til forstoppelse.

Men der er andre der ved mere om melorme end jeg, så jeg 'klipper' dit indlæg ud og opretter det som sin egen tråd - så er der flere der ser det :)
« Senest Redigeret: 14 April , 2017, 17:19 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Melorme som Hønseguf
« Svar #2 Dato: 14 April , 2017, 18:33 »
Ja, du kan med stor succes give de levende melorme til de helt unge kyllinger - de elsker dem og ved pr. instinkt, hvordan de skal fanges, ruskes, dræbes og ædes  :P, men de skal kun have et par stykker hver pr. gang som 'legetøj', da de indeholder keratin, som Mette skriver og derfor ikke må bruges som decideret foder
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14