Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Påfugle/voliere  (Læst 17800 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline matrix_xl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Påfugle/voliere
« Dato: 06 Maj , 2016, 18:17 »
Hej jeg har vildt brug for noget inspiration til at lave den ultimative voliere til mine 3 påfugle, indlæg er ikke og ønskes ikke om hvorvidt de bør gå løs, min drøm er og bliver ved med at være løse påfugle, men det kan bare realiseres desværre, så håber vi kan lade den del ligge, og håber på hjælp erfaring osv med en god voliere, min tanke er str ca 4x7 med god højde, en for for et læskur med div pinde, men som sagt gode råd søges /o /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2016, 07:25 »
Jeg kan sagtens forstå din drøm om påfugle, vi drømte også om påfugle i omkring 20 år, men valgte ikke at få dem, fordi vi ville have dem til at gå frit. Vores tidligere have var "kun" godt 7000 m2,  nu har vi 1,6 ha på landet, god plads til popperne, og en sød nabo lige overfor, som er vild med dem, så hende besøger de flere gange dagligt. En anden grund til, at vi valgte at vente, var lyden. Vi boede for tæt på naboer. Det har så vist sig efterfølgende, at de ikke støjer særlig meget, men det er vist den gængse opfattelse.

Påfugle har brug for meget plads. Selvfølgelig kan de overleve på 4 x 7 m2, men det er ikke optimalt. Påfugle vil gerne flyve, og de vil gerne overnatte HØJT, f.eks. på en tagryg eller 10-15 m oppe i et træ.
De skal fodres med fasanfoder, sørg for at købe rigeligt ind, for foderstoffen har det ikke hele året, kun i sæsonen. Det fra Danish Agro kan anbefales. Påfugle ELSKER vindruer, de spiser dem gerne af hånden, og kan overtales til meget med en håndfuld vindruer.

Du skal ganske rigtigt tænke rigtig stort også i højden, siddepinde skal være så bredde, at tæerne ikke holder rundt om, men er dækket af kroppen om natten, da de ellers kan få frostskader i tæerne om vinteren.

Der findes en rigtig god, svensk side om påfugle sabelpoot.se

Vi har haft vores 1,2 påfugle siden de klækkede d. 24. juni sidste år. Det er en daglig glæde at se på vores smukke fugle, selvom vores han ikke har slæb endnu. At se dem komme flyvende hen over græsset, at se dem gå og spise, at vores fine han spankulerer med knejsende hoved og løftede halefjer, ja, jeg kunne blive ved med at opremse de mange daglige glæder  *p
 !o !o !o !o !o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline matrix_xl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #2 Dato: 07 Maj , 2016, 10:56 »
Hej vi har påfugle og har haft påfugle før, vi har her 6000 kva have med stor rødbøg de nyder at sidde i og parkligne have men til trods går de og sidder på tage rundt i byen, jeg får den ene besked efter den anden, både positiv og negativ karater, før boede jeg med 300 meter til nærmeste gård, der gik de også de kræver ca en grund på str med Knuttenborg safaripark for at blive, og det kan jeg ikke tilbyde, og egoist eller ej vil aldrig undvære mine puffer, og ingen siger det for altid men som det er nu bliver det voliere

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2016, 11:26 »
Hvor er det ærgerligt med de negative kommentarer /d.
Jeg genopfriskede lige min viden: man anbefaler volierer på 100 m2 med en minimumhøjde på 2,5 m, siddepinde mindst 1,2 m over gulvet/jorden.
Held og lykke med projektet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline matrix_xl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #4 Dato: 07 Maj , 2016, 16:05 »
 /d undre mig du opfatter mit negativt, jeg taler om det er fact hvis du kigger hos jepo, hans er ikke 100 m2 og de ser ud som de har det fint  /o så hvor du finder det negative må ligge hos modtager

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #5 Dato: 07 Maj , 2016, 16:09 »
Mon ikke det er de negative kommentarer fra dine naboer der menes? :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2016, 20:17 »
Mon ikke det er de negative kommentarer fra dine naboer der menes? :)

Jeg tror også, det er det Marianne mener
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline matrix_xl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2016, 21:49 »
Håber jeg da for kan virkelig ikke se jeg er negativ, jo over det skal drille mig sådan med de fugle :o

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2016, 01:26 »
Du kan være ganske rolig, Marianne Vedel er en af de gode bloggere her på Forum, hun nedgør ALDRIG andres indlæg, eller deres meninger for den sags skyld. Hun svarer af et ærligt hjerte og hendes råd er altid gode og velmente. Så slap du bare af og lyt til hendes råd. Venligst Hans-Kurt  /o

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2016, 17:23 »
Hvis man lige har sået i haven er det måske ikke lige så optimalt hvis pophans og fruerne kommer igennem? Man behøver ikke være en dum og negativ en, blot fordi man ikke er varm på at få besøg af andres dyr, det kan være man bare gerne vil bestemme selv hvad og hvem det skal rode i ens have? Det er jo ikke solsorte eller duer det handler om.

Hvis det her lød negativt, så beklager jeg, jeg vil bare gerne have et perspektiv på det, så det ikke er vores egen synsvinkel, der er den eneste gyldige.

I nærheden af hvor jeg bor ligger 'Midtgård' som er et kommunalt gårdprojekt med mange aktiviteter for de børn og voksne der kommer og modtager undervisning der. Et af deres 'gamle' projekter er et fasaneri, som er lidt en zoo-del, hvor man kan nyde synet af flere forskellige fasanarter, blandt andet påfugle. Til alle fasanerne er der bygget en serie af 6-kantede volierer, som jeg vil gætte på er omkring 3 meter høje på det højeste sted og måske hver 6-7 meter i diameter - de virker nærmest runde, men er altså kantede. Taget er nærmest en slags 6-kantet pyramide på hver celle. På det laveste sted vil jeg tro man har valgt at lave det 180 cm højt, for så vidt jeg husker har de brugt det almindelige punktsvejsede net i to højder hele vejen rundt.

Jeg har kigget efter om jeg kunne finde billeder af de færdige volierer, men her er fundamentet til anlægget:
http://midtgaard.esbjergkommune.dk/dyrene/voliere.aspx

Jeg tror at påfuglene har to sådanne 'celler' - og så er der andre fasanarter i de andre.

De har så nok ikke 100 m2 at gå på. Jeg ved ikke med de her mål, de er sjusset hele vejen igennem, men jeg synes det er et rigtig pænt fugleanlæg/fasaneri de har og fuglene virker til at trives, de yngler i hvert fald.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #10 Dato: 16 Maj , 2016, 18:02 »
Bjarne, det var selvfølgelig negative kommentarer fra naboer,  jeg mente. Mine popper besøger to af vores naboer her, begge steder til stor begejstring. Jeg tror næsten, at naboerne tager flere billeder af dem, end jeg selv gør. /o
På det punkt er jeg vist ualmindelig heldig.  *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline matrix_xl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #11 Dato: 16 Maj , 2016, 18:27 »
 /o Sådan burde det være men desværre, men voliere på 140 m2 snart færdig med 4 meter i højden nogen steder  8)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #12 Dato: 17 Maj , 2016, 16:49 »
Lyder som en god løsning, når du desværre ikke kan have dem frit /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #13 Dato: 17 Maj , 2016, 19:54 »
Kan da lige nævne hvad mine bøger fortæller selvom det ikke har nogen betydning for dig nu, men kan måske hjælpe andre i samme dilemma i fremtiden.

En bog siger 100 m2 per par minimum hvis man vil have de har græs konstant. Samme bog nævner minimum 30 m2 udendørsareal pr. kalkun for at undgå stereotyp adfærd, men ved denne mængde plads vil der ikke være græs konstant.

En anden siger et hus på 3 * 3 * 3 m plus en voliere på 37 m2 til et par som minimum, men ved denne størrelse må man passe på stereotyp adfærd og hannerne kan ved denne størrelse ret så ofte være hårde eller ligefrem dræbe kyllingerne så foreslår det er muligt at lukke ham fra eller ruge æg i maskinen.

Den næste bog beskriver volierens størrelse ud fra påfuglehanens længde med hale(ca. 220 cm) hvor minimum er 3 gange påfuglen i længden og 2 gange påfuglens længde i bredden samt 1,5 gang påfuglens længde i højden.

Den sidste jeg lige har kigget i har nemlig flere endnu bare ikke ved hånden siger 8 m lang * 4 m bred og 3,5 m i højden til et par og siger også hanen helst skal skilles fra høne med kyllinger når hun har disse ved denne størrelse voliere.

Så lidt forskelligt information om hvad der er minimum, men jo større destod bedre er det for dem så fin voliere du har fået lavet i størrelsen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Påfugle/voliere
« Svar #14 Dato: 18 Maj , 2016, 07:17 »
Frank, kan du hjælpe med titler på de bøger du nævner? Jeg har lidt på hylden og også digitalt, men jeg vil selvfølgelig  altid gerne læse mere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk