Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Loppemiddel til kat  (Læst 22327 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #15 Dato: 14 Januar , 2016, 15:36 »
Det var jeg ikke klar over :o.
En skam at dit link forsvandt,Tanja men det er godt ( ?? ) at vi har nogle strikse opsynsmænd/-kvinder her på Forum.Der er mange steder i England hvor man ikke må købe den slags håndkøbsmedicin til katte.Lige et af mange links her :
http://www.vetuk.co.uk/advantage-flea-control-advantage-for-cats-c-3_660_873
Det er godt nok billigt hvis man har samvittighed til at overtræde den danske lovgivning.Man kan købe 4 pipetter til en stor kat for 9,71 engelske pund,langt under halv pris af hvad vores "udmærkede" dyrlæger tager.Men som jeg poienterer kraftigt : MAN MÅ IKKE og som en meget lovlydig og autoritetstro borger,kunne jeg ALDRIG drømme om at købe en uskadelig håndkøbsmedicin til katte hos dette firma,selvom de har en leveringstid på under en uge. :-)))))).Vi skal vare os for den store stygge ulv.
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2016, 16:12 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #16 Dato: 14 Januar , 2016, 18:09 »
En skam at dit link forsvandt,Tanja men det er godt ( ?? ) at vi har nogle strikse opsynsmænd/-kvinder her på Forum.Der er mange steder i England hvor man ikke må købe den slags håndkøbsmedicin til katte.Lige et af mange links her :
http://www.vetuk.co.uk/advantage-flea-control-advantage-for-cats-c-3_660_873
Det er godt nok billigt hvis man har samvittighed til at overtræde den danske lovgivning.Man kan købe 4 pipetter til en stor kat for 9,71 engelske pund,langt under halv pris af hvad vores "udmærkede" dyrlæger tager.Men som jeg poienterer kraftigt : MAN MÅ IKKE og som en meget lovlydig og autoritetstro borger,kunne jeg ALDRIG drømme om at købe en uskadelig håndkøbsmedicin til katte hos dette firma,selvom de har en leveringstid på under en uge. :-)))))).Vi skal vare os for den store stygge ulv.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #17 Dato: 16 Januar , 2016, 11:29 »
Men - insectider (som loppemidler vel er) er da ikke 'medicin'?

Egentligt lidt underligt at man herhjemme kan købe loppemidler hos både matas og apotek udover dyrlæge - mens ormekur kun kan købes hos dyrlægen, og kun hvis orm faktisk er observeret.

Begrundelsen skulle være, at man vil undgå resistens blandt indvoldsparasitterne (orm).

I mellemtiden er det der er sket for Frontline, netop at lopperne (også parasitter, bare 'exterme') er blevet resistente overfor  virkemidlet.

Så hvad er pointen lige? :-/

Når jeg ser lopper på mine katte og/eller de virker meget plagede, bruger jeg Advantage.
Resten af tiden holder stanken af den dosis b-vitamin, som de får i det hjemmeblandede råfoder, lopper mm på afstand. Tidligere lavede Vetcur nogle fantastiske ølgærtabletter (= masser af b-vit.) til katte, som mine fik - og jeg så ikke skyggen af en loppe. Desværre kan de tabletter ikke fås længere ( og dem fra supermarkedet er skod til sammenligning og kan ikke det samme).

Men pointen er: b-vitamin. Ikke at det holder krybet helt væk men på afstand, dvs det mindsker generne for dyrene/ antallet af bid.

Gælder også til hønsene - de får ølgær fra America i deres hønseguf.

Og mig sæl :) Tager ekstra B om sommeren for ikke at blive ædt af myg. Nb! De skal tages hele sommeren / over en længere periode før man pludselig opdager, at myggene foretækker ens sidemand.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #18 Dato: 16 Januar , 2016, 16:52 »
Prøv med en capstar tablet en gang imellem. Det slår alle levende lopper ihjel, men ikke æg. Det er et effektivt. Det er billigst at købe tabletterne til hunde, en kat skal ha 1/4 tablet.
Så er problemet bare at få pillen smidt i halsen på de arrige katte.Her i huset er det ikke bare lige............
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #19 Dato: 16 Januar , 2016, 20:52 »
Intet problem her. Piller knuses og blandes med kattemalt og så spiser misserne det fint helt selv. Havde en enkelt der ikke kunne li kattemalt, men han fik det blandet i en lille klump leverpostej.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Troldzilla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
  • Div høns, rugen og moskus ænder, bronze kalkuner.
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #20 Dato: 01 Februar , 2016, 14:33 »
Hos mig virkede det heller ikke, indtil jeg opdagede mine katte var 4 kg + og der skal andre doser til. Nu funker det.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #21 Dato: 01 Februar , 2016, 16:31 »
Intet problem her. Piller knuses og blandes med kattemalt og så spiser misserne det fint helt selv. Havde en enkelt der ikke kunne li kattemalt, men han fik det blandet i en lille klump leverpostej.
Her på matriklen er det slet ikke så enkelt.Hvis misserne kan lugte eller smage den mindste afvigelse fra det normale,jamen så går man fra skålen igen uden at æde en krumme.Vi har så problemet indtil de får noget andet.Det er ikke en time vi taler om.Det er en halv eller en hel dag...........Jeg har opgivet at snyde dem.
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2016, 16:43 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #22 Dato: 01 Februar , 2016, 16:42 »
Her på matriklen er det slet ikke så enkelt.Hvis misserne kan lugte eller smage den mindste afvigelse fra det normale,jamen så går man fra skålen igen uden at æde en krumme.Vi har så problemer indtil de får noget andet.Det er ikke en time vi taler om.Det er en halv eller en hel dag...........Jeg har opgivet at snyde dem.

Samme "cirkus" har jeg haft - de nægter simpelthen at spise hjemme, når der er risiko for pille i maden. Jeg har også et par gange prøvet at stoppe pillen ned i halsen på katten og sidde med den længe efter, for at være sikker på, at pillen kom videre i systemet. Kort efter jeg så sejrsikkert har sat katten ned, finder jeg pillen på gulvet et sted. Til sidst fik jeg nok af det pjat, så nu knuser jeg pillen, blander den med lidt vand og så får man ormepille med sprøjte - DET virker heldigvis, uden vi skal kæmpe i dagevis, hvor jeg alligevel ikke er sikker på, at kattene har fået deres ormemiddel
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #23 Dato: 01 Februar , 2016, 17:30 »
Sådan giver man en kat piller:

:blank: Tag katten op i din favn. Læg den med hovedet i din arm, som om du skulle give en baby flaske. Tal sødt til den. ”Sød lille kat” osv. Stop pillen ind i munden på katten.

:blank: Find pillen under sofaen og tag katten ned fra lampeskærmen.

:blank: Følg procedure 1, men hold kattens forpoter nede med venstre hånd og bagpoterne med højre albue. Stop pillen ned i halsen på katten med højre pegefinger.

:blank: Hent katten frem fra under sengen og tag en ny pille. (modstå lysten til at skifte katten ud.)

:blank: Følg igen procedure 1, men når du sidder med katten i armen som en baby, læg overkroppen hen over katten. Åbn kattens mund ved at skille kæberne og smid pillen ind i munden. Problemet er at da du sidder med hovedet ned mellem benene, kan du ikke se, hvad du laver.

:blank: Lad katten hænge i gardinet og lad pillen blive siddende i dit hår.

:blank: Hvis du er en kvinde - så græd ud. Hvis du er en mand – tja så græd ud.

:blank: Nu tager du dig sammen. Hvem er det, der er overkatten her? Tag katten ned fra gardinerne og pillen ud af håret. Følg procedure 1, sig fast og bestemt: ”Hvem er det, der er overkatten her?”, tag pillen og ups…

:blank: Hvordan synes du selv det går?? Bryd sammen og tænk. Aha, det er de forbistrede kløer, der giver problemerne.

:blank: Kravl op i linnedskabet. Find det store badehåndklæde. Bred håndklædet ud på gulvet.

:blank: Tag katten fra køkkenbordet og pillen fra potteplanten.

:blank: Læg katten på håndklædet på den ene ende med hovedet ud over den brede kant.

:blank: Fold kattens for og bagben foran maven. (modstå trangen til at mase katten flad.)

:blank: Rul håndklædet rundt om katten. Skynd dig, hverken tiden eller katten venter på dig.

:blank: Følg procedure 1. Tryk fingeren mod kattens kæber, så den åbner munden.

:blank: Stop pillen ned i maven på katten – Volia! Det var det.

:blank: Støvsug de løse hår op og læg bandager på dine sår.

:blank: Tag 2 aspiriner og gå ind og læg dig.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #24 Dato: 01 Februar , 2016, 18:03 »
 *g *g *g

Heldigvis kan jeg slet ikke genkende scenariet - både min foregående og mine to nuværende katte æder alt, bare det er rullet i leverpostej eller ost  8)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #25 Dato: 01 Februar , 2016, 19:31 »
Heldigvis kan jeg slet ikke genkende scenariet - både min foregående og mine to nuværende katte æder alt, bare det er rullet i leverpostej eller ost  8)
Det plejer også at gå nogenlunde her. Vores fede, røde hankat æder hvad som helst pakket ind i leverpostej, vores hunkat er lidt sværere men ikke umulig, mens den store dræberkat Kaj slikker leverhakkeren af og lader pillen ligge ::) - han skal som regel have to-tre klatter leverpostej og en halvopblødt pille før sceancen er overstået.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #26 Dato: 02 Februar , 2016, 09:36 »
Prøv evt at knuse pillen. Det bliver jeg nødt til med hende vi har tilbage. Hun kan også slikke sådan en pille pænt fri for diverse lækkerier. Men en knust pille i kattemalt, det glider ned.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Loppemiddel til kat
« Svar #27 Dato: 12 Februar , 2016, 14:00 »
Jeg tager katten på skødet, holder et fast tag i nakkeskindet med venstre hånd. Pillen i højre hånd mellem tommel- og pegefinger, lirker munden op med langefingeren og propper lynhurtigt pillen dybt ned i halsen. Herefter bevarer jeg taget i nakkeskindet, og katten synker pillen. Hos enkelte af mine katte har jeg været nødt til at have en sprøjte med vand liggende klar, og så har de fået lidt vand sprøjtet ind i mundvigen.
Det virker i hvert fald her og hver gang, det er meget sjældent, at jeg bliver bidt, men det er da sket, her er det vigtigt med antibiotika, for kattebid giver næsten altid en slem infektion, og den kan få´meget alvorlige følger.
Jeg havde desværre fået et parasitangreb ind i mit katteri på et tidspunkt. Det krævede kapsler i 14 dage af flere omgange, så jeg har måttet give piller flere gange end jeg kan huske.

Tanja, tak fordi du postede den gamle historie om at give katte piller, jeg ler, hver gang jeg læser den /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk