Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vis mig dit flotte hegn  (Læst 6268 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sorring

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Vis mig dit flotte hegn
« Dato: 05 Oktober , 2015, 18:23 »
Først og fremmest stor tak til medlemmerne herinde. Siden vi flyttede på landet for knap et år siden, har jeg virkelig høstet mange gode erfaringer herinde, bare ved at søge på gamle tråde. Således har opstarten med får (og lam), samt bygning af hønsehus og valg af høns været en hel del nemmere og sjovere med jeres hjælp.

Jeg er dog en smule træt af, at det næsten er umuligt at undgå, at der vokser højt græs og tidsler langs det fårehegn der indkredser vores to jordstykker, da buskrydderen ikke er gode venner med hegnet.

Vi har selv tænkt over muligheden for træhegn (brædder, lægter, rafter), men inden vi beslutter noget, vil jeg høre, om der ikke er nogen der selv har, eller kender til, en både funktionel og flot løsning.

Foruden får og lam vil der være fjerkræ (høns, gæs, kalkuner - ikke samtidigt dog) på jordstykkerne.

Håber der er nogen der har gode ideer.

Offline Sorring

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Vis mig dit flotte hegn
« Svar #1 Dato: 05 Oktober , 2015, 18:29 »
Jeg får desværre at vide, at mine billeder er for store, så de kan ikke vedhæftes. Nogen der ved, hvordan det løses?

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Vis mig dit flotte hegn
« Svar #2 Dato: 05 Oktober , 2015, 18:46 »
Hvis du kan hæve dit fårehegn bare 10 - 15 cm. og alligevel holde det stramt, så kan man godt slå under det med snøren uden at ramme tråden, med lidt forsigtighed.
Hilsen
Peter

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Vis mig dit flotte hegn
« Svar #3 Dato: 05 Oktober , 2015, 18:48 »
Kan man ikke få noget elhegn der også holder ukrudtet nede?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Vis mig dit flotte hegn
« Svar #4 Dato: 05 Oktober , 2015, 19:34 »
I min fold på 5,7 ha holder jeg bevoksningen væk med buskrydder. Jeg bruger ikke en snor, men en 3-tandsklinge til grovere ukrudt. Det har været perfekt i de 9 år der er gået. Jeg var bange for at klingen ville klippe tråden over, men det er aldrig sket. Det på trods af, at tråden nogle gange er MEGET tæt på jorden. Det er som om klinge og tråd ikke mødes, da de begge er vandrette, set ift arbejdsgangen.

@Renepaulsen - Den elektriske tråd holder ukrudtet væk ved at svie det, når det når tråden. Men problemet er, når sommerens vækst tager til, så kan det stød tråden giver, ikke følge med mængden af ukrudt. Så sker der en afledning af strømmen i stedet, og SÅ vokser ukrudtet  <W

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Vis mig dit flotte hegn
« Svar #5 Dato: 05 Oktober , 2015, 19:54 »
Jeg tror altså at Sorrings hegn er et fåre eller vildthegn, hvor der også er lodrette tråde, og så helt ned til jorden.
Hilsen
Peter

Offline Sorring

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Vis mig dit flotte hegn
« Svar #6 Dato: 05 Oktober , 2015, 20:02 »
Yes Peter, du har helt ret, det er et fårehegn med både lodrette og vandrette tråde (beklager manglende billeder). Jeg har overvejet at forsøge med at hæve hegnet lidt, så buskrydderen kan komme ind under.

Offline Sorring

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Vis mig dit flotte hegn
« Svar #7 Dato: 05 Oktober , 2015, 20:05 »
Hans-Kurt hvilken type hegn har du?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Vis mig dit flotte hegn
« Svar #8 Dato: 05 Oktober , 2015, 20:19 »
Ubs - ja det havde jeg ikke lige tænkt over, at det er et "rigtigt" fårehegn og ikke en elektrisk tråd.

Da jeg havde får, havde jeg 4 tråde på yderkanten af foldene, altså mod nabo jord. Til at starte med, var der kun 2 tråde, da der tidligere gik kvier på engen. Men det viste sig, at den gik ik, for lam fandt hurtig ud af at smutte under tråden. Det skete ikke efter at tråd 3 og 4 blev opsat.

Til gengæld gik alle (op til 28 stk) under tråden internt mellem foldene. Det gjorde, at der med tiden blev viklet så meget uld om tråden, at den ikke kunne støde lige der, hvor de fandt det obertunt at skifte fold. :P

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Vis mig dit flotte hegn
« Svar #9 Dato: 05 Oktober , 2015, 21:40 »
Her kan du få løst dit problem med billeder

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?board=32.0